Nieuwe Aanwinst: Olma Time Signal met....!

Mijn aanwinst van het jaar! Het is een lang verhaal dus voor de personen met weinig tijd eerst een foto van mijn nieuwe aanwinst:

Zo, dat is inderdaad een mooi horloge hoor ik u denken maar om daar nou heel spannend van te worden? En daarom presenteer ik hierbij het uurwerk!

Nu zal het merendeel van u waarschijnlijk ook zijn/haar schouders ophalen, dus ik raad u aan nog even verder te lezen. Op een dag, …

Een paar maanden geleden heb ik een apparaat gekocht waarmee je heel goed glaasjes zelf kunt vervangen. En da’s echt leuk, maar dan heb je ook glaasjes nodig. Een paar weken terug verkocht iemand een lot glaasjes waarop ik een bod deed, daarnaast had hij nog wat lotjes sloophorloges. In de mailwisseling over de glaasjes maakte we het af op een prijs inclusief een lot van die horloges.

De glaasjes waren precies wat ik zocht, de horloges echt bagger. Maar voordat ze de rommelbak in gingen heb ik de mechanische horloges toch even open gemaakt, dat doe ik meestal, eens kijken wat er achter die versleten kasten, gekraste glaasjes en verweerde platen zit. En mijn nieuwsgierigheid werd beloond, ik maakte een achterdeksel open en was even verbaasd… dat is toch…? Een Chezard uurwerk, waarschijnlijk 7400… dat betekend…!!!
Nu is het niet zo dat ik uiterlijk veel uurwerken uit mijn hoofd ken maar de 7400 van Chezard ken ik wel omdat het in een van mijn favoriete horloges zit, namelijk de Arsa Springmaster (lees http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,23845,23845). Dat is trouwens een van mijn favoriete horloges door dat uurwerk want het is een uurwerk met springende seconde!

Het ging om dit pracht exemplaar:

met deze mooie plaat, zonder kroon, zonder glas…

En wederom hoor ik u denken… dit keer “dat heeft iemand dan mooi opgeknapt gezien de foto’s aan het begin”. Maar neen!

Al snel had ik het vermoeden (ik weet nou niet zeker of ik dat al eens gelezen had of wat dan ook) dat “Time Signal” voor springende seconde staat. Dus ik ging zoeken op “Olma Time Signal” in Google. Het eerste resultaat (blijkt ook het enige nuttige!) is dit horloge: http://www.pmtime.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=pmtime&Product_Code=KX005
Een gerenommeerd bedrijf met al 47 jaar ervaring die een Olma Tima Signal verkopen voor 75 dollar (ongeveer 60 euro), dat zal dan wel geen horloge met springende seconde zijn want die kosten al gauw 500 tot 1000 euro. In de omschrijving staat dan ook “red sweep second”. Dus dat is dan geen springende seconde. Jammer.
Maar toch even een mailtje… of ik een foto van het uurwerk kon krijgen. Geen antwoord.
Na een week toch nog even een mailtje… of ik een foto van het uurwerk kon krijgen. Geen antwoord.
Nog wat later toch nog eens even een mailtje… of ik een foto van het uurwerk kon krijgen. En toen het antwoord: “Nee want dan moeten we de kast openen en dan is het horloge niet meer waterdicht (met excuses voor het late antwoord)”. Wat een onzin bij een 50 jaar oud horloge.

En wat doe je dan? Je koopt het toch maar want alles wijst er op dat het niet is wat je hebben wilt :smiley: Nog 15 dollar verzendkosten en toen kwam het na weken binnen, de douane had er aan gezeten en ik moest BTW betalen over dollars maar wel in euros! Belachelijk! Maar goed.

Doosje open, het horloge stond stil… spannend! Even schudden… en tik… tik… tik… het had dus toch een springende seconde!!! En na het openen een Chezard 7400 uurwerk waarbij deze ook nog een hack-functie heeft waardoor je 'm makkelijk op de seconde gelijk kunt zetten.

Al met al een dergelijk horloge met een dergelijk uurwerk voor een dergelijke prijs van een dergelijk bedrijf met een dergelijke omschrijving… zeg maar gerust extreeeeeeem zeldzaam en met recht mijn aanwinst van het jaar! Nog maar eens de foto’s:

Mooi he?

Mijn beste,

Proficiat met deze nieuwe aanwinst. Magnifiek. (tu)
Dit horloge getuigd van een solide vervolmaking van het begrip ‘Meesterlijk Uurwerk’, namelijk:
“VOORBEELDIG IN ZIJN SOORT, MET BLIJVEND GEZAG”
Een collectionneur waardig. Mijn complimenten, zeker ook voor de fraaie foto’s en verhelderende tekst.
Veel plezier er mee.

Orologio Signaturis Temporis

leuk, henrik!
en zeker een mooi en apart uurwerk.
zo zie je maar, je kan ook wel 'es mazzel hebben.
groet, frank.

leuk verhaal en mooie klok (tu) veel plezier met je nieuwe aanwinst

furraai!!!

Arjay

Gefeliciteerd met deze vondst en je mazzel !!

Prachtig verhaal, en dito horloge. Met recht een ‘Henrik-aanwinst’!

Gerwin

Wat een ongelofeloze mazzel zeg!! ::o ::o ::o
Echt een superkoopje, behalve dat deze komplikatie erg zeldzaam is, ziet het horloge er ook nog eens als nieuw uit!!
Waanzinnig ook dat PM als handelaar in horloges niet herkent wat hij in zijn handen heeft!

Ik vond trouwens nog deze link voor uitleg met video over dit Chezard “jumping seconds” kaliber; identieke uurwerkjes werden in een gelimiteerde serie (160 stuks) Panerais gebouwd (wat zouden die tegenwoordig wel niet moeten opbrengen??):

Anyways: gefeliciteerd met deze “Henrik aanwinst van het jaar”, het toont maar weer eens aan dat je (met een beetje lef en/of gokwerk) nog steeds echte superkoopjes op de kop kunt tikken. (tu) (tu)

Groet,
Paul

Mooi om te lezen Henrik. Dat maakt al die uren speuren op internet dan toch de moeite waard.

Ik heb ook nog een filmpje op youtube gevonden, vooral leuk om het springen van de secondewijzer te zien. Hoewel het voor iedereen met een quartzhorloge geen verrassing zal zijn :smiley: http://www.youtube.com/v/shf5PErxJfk&rel=1

Hartstikke leuk, Henrik!! (tu)

Mooi Henrik, gefeliciteerd! … en dan te bedenken dat de verkoper zich in de handen wrijft dat hij zo’n mooie winst heeft gepakt op dit stuk…

Supervondst.

Mooi verhaal, en het geeft maar weer aan dat kennis onombeerlijk is. Je Henrikaanse intuitie liet je wederom niet in de steek.

Heel mooi Horloge Hendrik.
Op een beurs of rommelmarkt loop je een horloge met springende seconde zo voorbij.
Het horloge behoord tot de goedkoopste aanbiedingen van dat bedrijf, ongelooflijk.
Hier heb je er nog een met zo,n uurwerkje, alleen iets duurder.
http://www.chrono24.com/web/en/hersteller/u/d/doxa/1265402.htm
Deze horloges zijn er ook met een ander uurwerkje met springende seconde.
Veel plezier met het horloge.
Groet. Chris

Mooi horloge Henrik.
Ik heb dit Chezard caliber nog maar twee maal tegen gekomen op mijn lange loopbaan. Dus wel zeldzaam.
Ik zou die andere ook maar laten opmaken, glaasje en wijzers en koesteren.

Dit zijn nou de mooie verhalen van een verzamelaar!

Ik ben ook gelijk gaan surfen naar dit onderwerp en vond ter aanvulling op de info van Paul K deze:
http://www.chrono24.com/web/nl/suchen/u/index.htm?showid=1315943&MODELL=pam+80&SORTIERUNG=1&lastshow=0&anzahlgesamt=3
. Ik ben trouwens wel erg nieuwsgierig naar de kostprijscalculatie van dit soort horloges.

Groet, Mark

lucky henrik prachtige fotoos met een schitterend verhaal veel plezier er mee echt een henrik aanwinst