Nieuwe aanwinst Omega megaquartz 32 khz

Een tijdje terug had ik deze Omega al gekocht. Hij was niet erg mooi opgeknapt, hoewel de foto’s anders deden vermoeden. Gepolijst waar geschuurd/geslepen moest zijn e.d. “Mijn” horloge maker had echter in no-time het horloge weer in mooie staat. Horloge om en dragen, wat bleek zonder duidelijke reden stond hij af en toe een minuut of wat stil. Contact opgenomen met de verkoper, die aanbood het horloge terug te nemen of door hun horlogemaker op hun kosten het te laten repareren. Ik heb voor de laatste optie gekozen (de batterijhouder is vervangen, het kleine onderdeeltje dat de batterij aandrukt zichtbaar op de laatste foto, ter illustratie de foto is van een stemvork uurwerk). Sinds gisteren draag ik dan ook onderstaand horloge.
De drukknopjes aan de zijkant zijn voor het verstellen van de datum (de onderste) en een secondenstop (de bovenste) om het horloge exact gelijk te kunnen zetten.





Ik heb dezelfde Leen. Is het caliber Omega 1310.
Die 32khz op de wijzerplaat is de frequentie van de quarts = 32768 Hz. Werd toen vermeld op de wijzerplaat als nieuwkomer (opkomst quarts). Is dan ook de standaardfrequentie geworden van alle quartsuurwerken.
Is een binaire quarts en wordt dus door het circuit telkens gedeelt door 2 totdat men op één seconde komt en die impuls wordt dan doorgegeven aan de motor.
Is ook een appart systeem van motorblok en vraagt speciaal gereedschap om dit te demonteren.
Op google kan je er veel info over vinden.
Veel draagplezier met dit horloge.
Ik moet van de mijne nog eens een voor en na maken, vraagt al lang een opknapbeurt.

Hier nog een link naar het movement; http://www.omegawatches.com/index.php?id=539

staat je goed leen. veel plezier er mee

Erg mooi Leen! Moet je je oor er eens tegenaan houden, lekker geluidje!

Dat is een misverstand Henrik, dit is een “echte” quartz (het plaatje is van een stemvork uurwerk ter illustratie v/h vervangen onderdeel, mijn Bulova en Omega stemvorken fluiten volop), deze is zo stil als het maar zijn kan. :slight_smile:

Oh, ik heb niet goed gelezen inderdaad!

mooi model , en hij ziet er mooi strak uit (tu)

veel plezier ermee ,

dit is de mijne met originele band. Is toch nog een verschil van kast.

Quartz of niet, zo’n Omega blijft mooi (tu)

Ziet er toppie uit, van harte. :smiley:

Erg mooi ook, met een andere bandaanzet dit model.

WillemH Schreef:

Hoi Leen,
Vanaf 1976 draag ik al precies zo een Omega. Alleen met engelse dagen. Op een dag begon hij slecht te lopen en stopte er na een tijdje helemaal mee. Ik heb hem nu laten repareren en opknappen. Op jou aanraden heb ik dat bij Wesselink & Vreeker laten doen in Alkmaar. Duurde wel vele maanden omdat de spoel niet meer verkrijgbaar was, maar wel een nieuw glas en alle afdichtingen weer nieuw. Ook aan de buitenkant ziet hij er weer als nieuw uit. Je begrijpt dat ik er heel erg blij mee bent en hoop hem nog eens 32 jaar aan mijn pols te kunnen dragen. Nog zeer bedankt voor de tip van dit PRIMA HORLOGEREPARATIE EN RESTAURATIE bedrijfje!

Oops, lijkt al een oud topic.

Hier de mijne: volgens mij hetzelfde binnenwerk ?

zeer mooi e klok leen hij staat je werkelijk zeer goed veel klokplezier gr hans

Voor degenen die dat werk wel eens willen zien, hier hetzelfde werk maar dan uit een Seamaster 368.0840, dat is die met de achthoekige lunette.

Normaliter zit er een beschermkapje over de spoel, dat heb ik ff weggehaald anders zie je maar de helft.

Ik zal m morgen aandoen dan kunnen jullie de voorkant zien. (helaas met niet de originele band, is verloren gegaan helaas)

en met de beschermkap

Het motortje links onder is jewel gelagerd en dit is geen stappenmotor zoals gewoonlijk bij een kwarts, dezelfde motor zit ook in mijn Omega Chrono-Quartz zodoende weet ik dat.

Ref Nr,. klopt niet moet zijn ST 396.0840

Da’s ook een mooie Freddy. Kast lijkt wat op mijn (double) f300 Hz stemvork, ook de bandaanzet. Helaas heb ik de originele double-band er niet bij en moet ik ergens (denk ik) maar een mooie lederen band op maat zien te laten maken.

Niels