Bij de benaming Seamaster denken de meeste meteen aan de sportieve duikhorloges van Omega. Wat we echter niet mogen vergeten is dat de Seamasters (voor het eerst geïntroduceerd in 1948) een lange tijd het uiterlijk van een dress-watch hadden.
In 1950 ontwikkelde Omega haar eerste caliber met een datum-functie, het caliber 353.
In 1952 vond dit uurwerk een tehuis in de Seamaster Calendar.
De Omega Seamaster Calendar 1952 vind ik persoonlijk een van de mooiste vintage Omega’s. De datum is heel kenmerkend voor dit type geplaatst op de positie van de “6”.
Het caliber 353 is een bumper-automaat (ook wel hamer-automaat genoemd).Dit is de voorloper van de automaat met volledig ronddraaiende rotor. De bumper-automaat heeft een gewichtsmassa die geen volledige rondjes draait. De massa zit vanuit het midden vast, en maakt bewegingen heen en weer, waarbij de massa steeds wordt opgevangen door veertjes. De lengte waarover de massa zich beweegt is ongeveer 4/5 van een hele cirkel.
Mijn horloge is referentienummer 2627-3 SC. (Seconde Central). Het caliber is zoals gezegd het manufacture uurwerk Omega cal.353, met nummer 12.915.129. Dit nummer duidt op een heel vroege uitgave van dit model.
Het horloge heeft enkele fraaie kenmerken en details. De wijzerplaat is in perfecte conditie. Opgelegd Omega logo, en opgelegde indices. De centrale seconden wijzer is in fraai kontrasterend rood. Ik had eerst mijn twijfels over de originaliteit van deze sekondenwijzer, maar het blijkt dat Omega inderdaad in die tijd op de Seamasters een rode secondewijzer gebruikte.
De kroon is ook zeer fraai, model bolhoedje.
De “lugs” zijn van het oudere type “kattenoor, of vossenoor”.
Het referentienummer 2627 zat in de Omega collectie van 1952 t/m/ 1958.
De vroege Seamasters hadden nog een volledig gladde achterkant, er was nog geen “hippocampus” (ook wel zeemonster genoemd) afbeelding op de achterkant.
Bijzonder vermeldenswaardig is nog de bijgeleverde stalen Omega band. Ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat deze band niet oorspronkelijk bij het horloge hoorde, maar dat de oorspronkelijke eigenaar (de opa van de verkoper), deze band iets later had bijgekocht. De band heeft een fantastisch systeem voor fine-tuning. Middels een schuifmechanisme is de laatste 2 centimeter van de band met klikjes vast te zetten. Ik draag deze band nu een paar dagen, en dat systeem werkt echt super……Mag van mij zo weer in productie.
Verder zat het originele Omega doosje er nog bij.
gr,
Hans Mennink
Foto’s: