Nieuwe aanwinst: Omega Seamaster Cosmic, wie heeft de sleutel?

Ik heb net van de postbode mijn nieuwste aanwinst gekregen, een Omega Seamaster Cosmic. Het duurde 12 dagen om van Frankrijk naar Nederland te komen, maar ik ben niet anders gewend dat transacties met Frankrijk moeilijk gaan :smiley:

Ik heb helaas mijn fototoestel niet ter beschikking dus jullie zullen het nu even met de foto’s van ebay moeten doen, die van de achterkant is zelfs van een ander horloge… Maar is wel exact hetzelfde. Het horloge is in een zeer goede staat, originele kroon, loopt ook goed, ben er erg blij mee! De plaat is in het echt mooi zilver met een zwarte rand.

Er is alleen 1 probleem, het glaasje heeft aan de rand een scheurtje en je ziet aan de binnenkant van het glas dan ook wat spikkeltjes door waarschijnlijk condensatie. En de kast is dus massief (draagt erg prettig!) dus je moet het probleem door het glaasje heen aanpakken. Op de kast staat “sp-tool 107” wat de juiste sleutel zal zijn voor het vervangen van het glaasje en ik ben bang dat niet iedere horlogemaker die heeft liggen. Het nummer voor de tool is 136017 (zelfde als op de foto van het andere horloge!?!), weet iemand aan de hand hiervan wat meer over de leeftijd, misschien zelf het uurwerk wat er in hoort te zitten?

Maar goed, de fotos dus, ik beloof van het weekend betere foto’s te maken.’

Mooi horloge, gefeliciteerd en veel plezier ermee. :smiley:

Mooi horloge.

Kast wordt geopend door eerst de kroon er af te terkken, is een tweedelige opwindstift, en dan met een drukpomp (kleine fietspomp) op de bus in de kast plaatsen (bus waar de waterdichte kroon op draait) en druk brengen in het horloge zodat ddor de druk het glas eraf springt. Vraagt wel een beetje kennis. Door de druk zou de wijzerplaat kunnen omhoog komen.
Dan moet men de halve opwindstift die nog in het uurwerk zit terug erin duwen, aan de zijkant van de wijzerplaat zijn twee zeer kleine inkepingen en moet men het ganse binnenwerk verdraaien zodat de opwindstift op twee uur komt te staan. Eenmaal in deze positie kan men het uurwerk uit de kast verwijderen.

Dit is de sleutel.

Mooi henrik! (tu)

Op de rikketik lag op de eerste stand van de linker hal (middenpad) een doos met seamaster glas-sleutels, ze vroegen er 40 euro voor. Volgens mij werden die sets aan geautoriseerde horlogemakers verkocht / gegeven. Het was een doos met 6 sleutels / beugels geloof ik.
Kan je niet het glas verwijderen met een standaard bergeon glas-grijper? Als het goed is zit het glas gewoon geklemd, waarschijnlijk met een tension-ring. Als je de maat van het glas weet moet je ff een pm sturen, ik heb hier heel veel nos liggen.

edit : Ik zou zelf naar freddy luisteren :smiley: :smiley:

Yaffle

Die glassleutels is goed voor gewone plexiglazen. Op deze modellen zijn het glazen met een stalen (plaqué) ring in om een tegndruk te geven bij het inpersen en zo een beter waterdichtheid te bekomen.
Wanneer men met een bergeon glasgrijper of van buiten af met een glastang probeert het glas vast te nemen en erop te nijpen om de doormeter te verkleinen en zo het glas af te nemen maakt men stukken en zal het glas barsten te hoogte van de ring in het glas zoals het nu al is op Henrik zijn horloge.
Bij Omega werkt men in het atelier zoals op mijn manier beschreven, met een drukpomp.
Omega heeft voor alles en nog wat tools gemaakt, er zijn er speciale bij die men werkelijk nodig heeft om te openen, zoals bv de cosmic 2000 kasten, maar de meeste problemen kunnen opgelost worden met prof materiaal.

Ik blij er in ieder geval vanaf :smiley: Dank je voor de sleutel Freddy!
Weet iemand wat een opknapbeurt bij Omega zelf ongeveer kost?

leuke klok en het is natuurlijk een seamaster (tu)

mooie manier van glasje wisselen , op naar de fietsemaker voor een pomp. :smiley:

Een omega is altijd goed, Henrik . Maar met zo’n “monocoque case” nog specialer (tu)

Volgens mij is een opknapbeurt bij Omega niet zo heel erg extreem duur, tenminste van horen zeggen van de jongens die er een ploprof hebben laten restaureren. Het resultaat schijnt geweldig te zijn.