Hij heeft heeel erg lang op Marktplaats te koop gestaan en ik begreep er niets van, er werd amper op geboden. Ik heb dan ook heeeel langzaam contact opgenomen en lang naar de extra foto’s zitten kijken. Ik begreep het niet, zo’n mooi horloge…
En na lange tijd toch een akkoord bereikt met de eigenaar, hij tevreden, ik zeer tevreden. Een Omega Seamaster Cosmic uit begin jaren 60 met prachtige gouden opgelegde indexen en logo. De perfecte plaat heeft een wat grovere structuur wat een heel erg fijn effect heeft, er is geen weerspiegeling en het is dus geen wit maar soort van heeeel licht grijs. Maar bijna wit. Prachtig!
Er zit een automatisch cal 522 Omega uurwerk in waarvan ik binnenkort een foto hoop te kunnen toevoegen. De kast (35 mm) is in bijna perfecte toestand en van rvs, je kunt deze openen door het glas er inclusief glasrand af te halen. Aangezien mijn vorige Cosmic (verkocht, vond ik gewoon niet mooi) dit, of in ieder geval door het verwijderen van het glaasje, ook had ga ik er van uit dat de aanduiding Cosmic hier mee te maken heeft. Als iemand dit kan bevestigen/ontkrachten zou ik dat fijn vinden!
De erg mooie foto’s zijn van de verkoper, zijn foto’s van de kast en uurwerk heb ik niet meer (waarom niet!?!) maar ik hoop dat hij ze me nog eens nastuurt dan deel ik die vanzelf met jullie!
Ongelofelijk dat deze zo lang op marktplaats heeft gestaan. Het lijkt haast wel een Constellation met die dikke indices, het opgelegde logo en het haarkruis op de wijzerplaat. Nogmaals proficiat.
Mooi horloge, Henrik!
Zelf heb ik ook een Cosmic, eentje uit eind jaren '60, een handopdraai cal. 601. Maar eigenlijk heb ik me nooit afgevraagd waar ze de naam ‘Cosmic’ vandaan hebben. Kennelijk hadden ze bij Omega iets met het heelal, anders hadden ze ook nooit de naam ‘Constellation’ gebruikt. En dat bedenk ik nu opeens op de late avond, achter een goed glas whisky. :)o
Overigens heb ik ooit nog eens een Omega Globemaster gehad. Daar zijn er niet veel van gemaakt (om juridische redenen heeft Omega die naam snel veranderd in Constellation). Ik wist toen nog niet dat die dingen tegenwoordig wel wat waard zijn. Ik heb 'm verkocht tegen een prijs waar ik nu nog dagelijks haren van uit mijn hoofd zou kunnen trekken!!
Ik moet er wel bij vertellen dat ik 'm destijds zelf ook tegen een bodemprijs heb gekocht.
Ik weet eigenlijk niet goed welke eigenschappen een holroge van Omega dient te bezitten om de toevoeging Cosmic te krijgen.
In de jaren 70/80 werd de naam Cosmic veel gebruikt voor horloges met een monoblok kast, maar aan dit voregere model te zien was dat niet altijd zo.
Huiskamervraag… Wie weet er meer over de toevoeging Cosmic bij Omega horloges???
Zeer stijlvol, veel plezier ermee Henrik!
Dit klokje zou imho niet misstaan als dresswatch, ondanks de opgelegde indices en logo (vind ik juist prachtig)