Nieuwe aanwinst Omega Seamaster de Ville

Hallo allemaal,

Na een paar weken spitten op o.a. Horlogeforum heb ik de knoop doorgehakt en ben op zoek gegaan naar een vintage Omega Seamaster de Ville. Na een aantal biedingen uitgebracht op Ebay (helaas achter het net gevist!) kwam ik op Marktplaats een advertentie tegen waarin een Seamaster de Ville werd aangeboden. Op de foto’s was te zien dat het horloge een polijstbeurt nodig had maar volgens de verkoper was een paar druppels Polywatch afdoende. Het uurwerk was volgens de verkoper onlangs geserviced dus daar zou ik voorlopig geen omkijken meer naar hebben. Een foto van het uurwerk kon hij mij niet toesturen omdat het openen van de kast moet worden overgelaten aan een horlogemaker of juwelier! Tja, wat ga je dan doen? Ik was in dubio! Het horloge was af te halen in Limburg maar om nou vanuit Enschede 2,5 uur heen en 2,5 uur terug te rijden is ook zo wat! Uiteindelijk toch besloten het horloge te kopen en op te laten sturen in de hoop dat het uurwerk in goede staat zou zijn en bovenal echt! Na het geld overgemaakt te hebben meteen even Polywatch en Cape Cod doekjes besteld zodat ik meteen de krasjes onder handen kon nemen zodra het horloge bezorgd zou worden. Vorige week donderdag was het dan zo ver, er lag een pakketje klaar op het postkantoor. Hieronder een aantal foto’s van Marktplaats en de staat waarin ik hem ontving:

De krasje vielen mij mee, achteraf niets dan lof voor de verkopende partij over de afhandeling!

Vervolgens ben ik afgelopen weekend in de weer geweest met Polywatch en Cape Cod doekjes en al zeg ik het zelf, het resultaat na een paar minuten poetsen mag er zijn.

Omdat ik toch wel graag wilde weten om welk uurwerk het gaat, jaartal en uiteraard het belangrijkste de staat, kwam ik op dit forum de lovende berichten tegen van Michel ten Berge uit Enschede. Ik heb hem een mailtje gestuurd en kreeg meteen als reactie dat hij uiteraard bereid is de kast te openen maar wees mij ook meteen op de risico’s van dien. Zo gaf hij aan dat de stift met een deelbare stift vast zit en als deze te zwaar gaat kan het zijn dat er binnenin het uurwerk wat kan afbreken (tirette). Vaak gaat natuurlijk wel goed maar omdat het gaat om een ouder horloge kan er metaalmoeheid optreden. Uiteindelijk besloten het er op te wagen en afgelopen dinsdag ben ik bij hem langsgeweest. Gelukkig liet de stift los en kon het glas verwijderd worden. Gelukkig, er zat een origineel uurwerk in met een caliber 562. Uiteraad dit meteen opgeschreven samen met kastnummer en serienummer zodat ik 's avonds kon uitzoeken van welk jaartal deze Seamaster is.
Michel heeft vervolgens alles goed bekenen en gaf aan dat het uurwerk in een zeer goede staat verkeerd. Hij kon wel zien dat hij onlangs geen servicebeurt heeft gehad maar dit was de aankomende jaren ook niet nodig. Wel moest er wat olie op de tap en dit heeft hij meteen even voor mij gedaan. Vervolgens heeft hij gekeken hoe het uurwerk loopt en met een afwijking van 1 seconde op 24 uur was bijregelen niet nodig, hij loopt als een zonnetje! Michel heeft het glas nog even bekeken en gaf aan deze Seamaster nog zijn originele glas heeft met het welbekende Omega teken. Al met al ben ik zeer tevreden over de manier waarop hij mij heeft geholpen en in de toekomst zal ik zeker graag gebruik maken van zijn diensten.
Eenmaal 's avonds thuis gekomen meteen gekeken of het kastnummer terug te vinden is in de Omega database. Het kastnummer 166.020 verwijst naar:

Seamaster De Ville

Gents’ leather strap

Reference
CK 14910

International collection

1960Movement
Type: Automatic (mechanical)Caliber number: 562Created in 1958

24 jewels

Central sweep-second hand

Some of these calibers were chronometer certified.Functions
Date
Case

Stainless steelCase back

Unishell (case opening on dial side)Dial

Domed, with hand-rivetted gold hour markers and gold “stick ” hands. Also available with “Seamaster” only on the dial.Crystal

Armoured hesalite

Bracelet

Leather

Water resistance

30 meters

Het is dus een oud baasje uit 1960 de tand des tijds goed doorstaan heeft!

Om het plaatje compleet te maken wil ik de band vervangen voor een alligator strap en ik ga/ ben op zoek naar een vintage omega buckle, 16 mm met opgelegd Omega logo. Wellicht dat onder de forumleden iemand zo’n buckle heeft liggen en mij (tegen vergoeding) blij wil maken?

mooi horloge, ik vindt hem dit bandje niet misstaan!

Mooi hoor zo’n Seamaster De Ville :wink:

Van harte met je aanwinst!

Mooi hoor, netjes opgeknapt.
Veel plezier met de aanwinst.

Gr
Martin

Bedankt voor de reacties, ik ben er ook erg blij mee…

Dank voor dit uitgebreide en zorgvuldige verslag. Heel leuk om te lezen.
En oh ja, prachtige Omega. Veel plezier ermee

Gefeliciteerd met deze klassieker!

Klopt het dat de omlijsting van het datumvenster ontbreekt?

groet,
Niels

Scherp gezien Niels! Ik kreeg vanavond een pm van een forumlid met dezelfde vraag. Het was mijzelf niet opgevallen maar inderdaad, de datumomlijsting ontbreekt :frowning: ik stoor me daar (nog) niet aan maar wellicht iemand een idee of zo’n omlijsting te bestellen is of dat er dan een nieuwe wijzerplaat aangeschaft dient te worden? De wijzerplaat verkeerd in zeer goede staat dus het zou jammer zijn deze te moeten vervangen.

Zo laten, op zoek gaan naar een datumomlijsting of evt. nieuwe wijzerplaat indien deze niet los te verkrijgen is? Graag jullie mening…

EMKA Schreef:

Scherp gezien Niels! Ik kreeg vanavond een pm van
een forumlid met dezelfde vraag. Het was mijzelf
niet opgevallen maar inderdaad, de datumomlijsting
ontbreekt :frowning: ik stoor me daar (nog) niet aan maar
wellicht iemand een idee of zo’n omlijsting te
bestellen is of dat er dan een nieuwe wijzerplaat
aangeschaft dient te worden? De wijzerplaat
verkeerd in zeer goede staat dus het zou jammer
zijn deze te moeten vervangen.

Zo laten, op zoek gaan naar een datumomlijsting of
evt. nieuwe wijzerplaat indien deze niet los te
verkrijgen is? Graag jullie mening…

Balen zeg. Ik hoop dat het je plezier niet te veel wegneemt. Ik vermoed dat er wel aan te komen is. Er zijn hier genoeg liefhebber die je misschien de weg kunnen wijzen. Succes!

groet,
Niels

Mijn beste,

Proficiat met deze Vintage Omega!! Ziet er formidabel uit!!
Een majestueus horloge met een grandeur “avant la lettre”.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hoi,

Bedankt voor het delen (tu)

Ik kom nog wel eens wat tegen en volgens mij weet ik zo’n wijzerplaat in gare conditie te liggen. Gebruiken we daar het venster van, kan volgens mij nooit een echt probleem zijn.

Geef me wel even wat tijd aub… met een dochter van 2 en een zoon van 11 weken is “ik ben even een paar uurtjes weg” er niet meer bij. Ik moet dat echt plannen (tu)

gr. Roel

Roel,

Dat zou echt top zijn! Ik hoor graag van je hoe verder…

Mooi horloge(tu). De band vind ik ook prima staan.
Ik hoop dat het venster ook snel gevonden wordt, dan is het helemáál een plaatje:)

Hoe verder; ik ga komende week even naar de plek waar ik de wijzerplaat heb zien liggen. Vraag of ik die mag hebben / kopen voor een prikkie. Vervolgens stuur ik je dat op, jij laat het maken en plaatst er foto’s van.

Gr. Roel

Mooi! (tu)

Afgesproken Roel, top!

Erg mooi horloge!

Een vraagje alleen, ik had ergens op een engelstalig forum gelezen (weet niet precies meer waar) dat de Omega Automatic Seamaster de Ville met de woorden de: de Ville EN Seamaster allebei op het horloge alleen gemaakt werden van 1963 t/m 1967???

Maar dit zou eigenlijk niet kunnen aangezien jou horloge nog origineel is!

Wie weet meer hierover??

NLtobias Schreef:

Erg mooi horloge!

Een vraagje alleen, ik had ergens op een
engelstalig forum gelezen (weet niet precies meer
waar) dat de Omega Automatic Seamaster de Ville
met de woorden de: de Ville EN Seamaster allebei
op het horloge alleen gemaakt werden van 1963 t/m
1967???

Maar dit zou eigenlijk niet kunnen aangezien jou
horloge nog origineel is!

Wie weet meer hierover??

Zou ik niet weten maar je kunt zoeken in onderstaande database:
http://62.73.172.171/eMuseumPlus
Mijn kastnummer (166.020) refereert naar 1960.

Mooie man, ik heb er ook zo een gehad maar dan de handopwinder. De originele kroon zit er nog op, ik zou zelf het bandje laten zitten, past goed bij het horloge als je het mij vraagt.