Lang verhaal kort: Ik wilde een Speedmaster met mijn naam op de wijzerplaat; dat is dus niet gelukt…
Muziekje voor de stemming, uit mijn geboortejaar en het jaar waarin deze NA werd geproduceerd:
Mijn nieuwe aanwinst is een Omega Speedmaster Mark 4.5 (ST 176.0012)
De Mark-serie begon met de Mark II in 1969 en eindigde met de Mark V (1984).
Groepsfoto van alle “Mark” modellen hierna:
De Omega Speedmaster Mark 4.5 is een onofficiële naam, aangezien het model officieel “Speedmaster Automatic” heet.
De naam Mark 4.5 is ontstaan omdat dit model de kast van de Mark IV combineert met het Lemania 5100, kaliber 1045 uurwerk van de Mark V. Het is dus een soort overgangsmodel tussen deze twee officiële generaties.
Dit specifieke model is door Omega relatief lang geproduceerd, van 1974 tot 1986.
De 22mm brede band, die tapert naar 16mm, de 42mm diameter, de lekker dikke, 15mm, tonneau shape kast geven het horloge die onmiskenbare 70’s look.
Let ook op de subtiele, originele, sunburst-brushing op de kast!
Mijn exemplaar heeft de “Telemetre” aanduiding op de bezel in plaats van de standaard “Tachymetre”, hetgeen hem wat zeldzamer maakt.
De wijzerplaat oogt wat druk, maar herbergt een chronograaf, dag- en datumaanduiding, 24-uurs subdial, kleine seconde en ik vind ‘m TOP!
Seamaster of Speedmaster? Op de achterkant lees ik Seamaster (of het wordt hoog tijd voor Specsavers) Maar dan nog een apart horloge, gefeliciteerd en heel veel plezier ermee!