Nieuwe aanwinst: Omega Speedmaster Professional Replica

De officiele benaming van dit horloge is volgens velen nogal ongelukkig gekozen vanwege de negatieve associatie met de term Replica. Bezitters en verkopers gebruiken daarom veelal de benaming Omega Speedmaster 1957 re-issue.

Dit model stond al een tijdje op mij short-list, maar ik wilde eerst de modellen ter ere van het 50-jarig jubileum van de Speedmaster afwachten. Ik denk dat ik namens vele spreek als ik zeg dat de jubileumsmodellen van de Speedmaster tegenvallen.

Niet getreurd, er zijn vele, vele andere gelegenheidsmodellen om uit te kiezen. Zo ook deze 1957 replica. het modelnummer is 3594.50, en het jaar van uitgifte is 1997, ter ere van het 40-jarig bestaan van de Speedmaster. Dit model komt qua uiterlijk van alle gelegenheids Speedmasters het meest overeen met de oer-Speedmaster CK2915 uit 1957.

Er zijn gelijkenissen met de Speedmaster uit 1957: Het opgelegde Omega logo, de Broad Arrow wijzers, de stalen Tachymeter-lunette, de ijzeren chrono-sekondenwijzer en de ijzeren pijlvormige kleine wijzers, en natuurlijk het ontbreken van de term Professional op de wijzerplaat.

Maar er zijn ook veel verschillen: in eerste instantie zit er (helaas) geen Omega caliber 321 in, maar het Omega kaliber 1861, verder is de kast die van de moderne Speedmaster Professional, met kroonbescherming en gedraaide aanzetstukken ipv de kast zonder kroonbescherming en rechte aanzetstukken van het oude model.

Ondanks deze compromissen vind ik het een geslaagd model. die zich al behoorlijk thuisvoelt in mijn Speedmaster collectie.

gr,
Hans Mennink

Errug mooi! (tu) gefeliciteerd. Ik ben toch wel een voorstander van die re-issues (denk ook maar aan de Heuers)

Maarreh, is re-issue niet gewoon de letterlijke vertaling van ‘na-maak’ :D:D:D

Mooooi!!! De stalen Tachymeter-lunette en de wijzers spreken mij heel erg aan. Daarom zou ik altijd eerder voor deze uitvoering gaan dan de andere uitvoeringen.

Veel plezier ermee, en die band staat 'm trouwens ook heel goed!

Van harte Hans, schitterende klok.

Heel veel plezier ermee…

Mooie klok Hans (tu)
ik vind dat leren bandje er wel aardig bij passen, maar niet echt geweldig.

de term re-issue / re-edition vind ik slecht & raar klinken en Replica vind ik in dit geval inderdaad ook slecht gekozen, het is ook geen replica , zoals je zelf al aangeeft met al die verschillen t.o.v. het horloge uit 1957

een term als Heritage, Vintage, Retro Classique / Classic , vind ik al beter , maar Speedmaster 40th Anniversary is misschien wel de beste omschrijving ?

Groet,
André

Ja hoor Hans, een geslaagde aanwinst is het zeker! Gefeliciteerd.
Dat replica begrijp ik ook niet, ook toen (replica’s zijn bijna net zo oud als echte horloges) was die term niet positief. Neem TAG heuer die z’n replica lijn Re-Edition noemt…

Mooie aankoop, je collectie waardig schat ik zo :slight_smile:

hans

De titel van deze post liet me een beetje schrikken…"Hans, met een nepperd :D:D ???

Gelukkig niet en deze Omega is een hele mooie. Ik heb onlangs eentje gezien in het eggie en vond hem zeker wat hebben.
Is deze gelimiteerd ? Je ziet ze niet zo heel vaak.

wat een mooie Speedmaster !!!
Veel draag plezier!!

Gr

Roger

Het was geen gelimiteerde versie, en werd geproduceerd volgens het motto U vraagt, wij draaien. Exacte productieaantallen zijn mij niet bekend, evenals de laatste productieperiode.

gr,
Hans Mennink

Heel mooi Hans, van harte! (tu)

Zeer mooi Hans, nr hoeveel ???

Ik volg de gedachte van “replica” volledig met André.

Als je een retrograde verkoopt heb je zo terug geld vrij om een volgende te kopen, maar denk dan wel eens aan mij hé. :wink:

Hans, proficiat met dit bijzondere (en fraaie) horloge!

Origineel is trouwens een merkwaardig begrip, in mijn beleving is een Speedmaster met stalen band en een zwarte lunette “origineel” maar voor hetzelfde geld klopt dat historisch helemaal niet. Het is voor mij de “originele” versie.

Guus

gefeliciteerd, das een mooie speedmaster !

Hallo Hans,

Congrats met je nieuwe neppe…euh replica ! :smiley:

Tja een ietwat ongelukkige benaming, maar desalniettemin een mooie klok ! Geniet ervan !

Das een hele mooie aanwinst Hans, geniet ervan.

Ruud

Heel mooi deze ! Het mooie van het oude gecombineerd met dat van het nieuwe. Veel plezier ermee !
De nieuwe specials vallen inderdaad erg tegen…

mooie aanschaf !