Nieuwe aanwinst , oud gereedschap(setje)

Hallo oude dingen liefhebbers !!!
Weer iets gekocht voor mijn ( bescheiden) verzameling .
Ik weet niet hoe het heet , ik weet niet hoe je het zou moeten gebruiken , ik vind het wel mooi .
En fascinerend , zulk fijn precisie-gereedschap .
1900 - er jaren , werden zulke zaken waarschijnlijkm reeds gedeeltelijk machinaal gemaakt , maar , vermoedelijk werd het precisie-werk toch handmatig gedaan…
En dan te bedenken dat ik dit weekeinde , met mijn grove vingers , een ( ja , hoe heet dat nou…) ,
een ( stemwinder ??? ) , heb afgebroken …
( Ik bedoel het asje , met schroefdraad , waarmee het ( quartz ) uurwerkje kon worden op tijd gezet…)
Ook ben ik 2 keer een schroefje kwijt geraakt …
Maar , met hulp van m’n ega , gelukkig weer gevonden !
Een foto van mijn nieuwe aanwinst en van het "as-loze " quartz uurwerkje .
Groeten allemaal ,
Peter Peters

Het gereedschap is volgens mij van hieruit te zien om ruby’s (lagers waar astappen in draaien) te zetten.
Bij hedendaagse horloges worden die stenen geperst in de grondplaat. Vroeger werd het metaal van de grondplaat over de rand van de steen gezet, zoals men een diamant zonder griffen zet.

Normaal zijn die doosjes in setjes van 6.

Het uurwerk is een zwitsers caliber ISA 1198.

Volgens mij heeft Freddy weer gelijk, kan er nog aan toe te voegen dat die setjes van 6 bestaan uit 3 stuks om de “setting” te openen en 3 om ze te sluiten; met 3 stuks kun je dus een halve reparatie uitvoeren :smiley:

Dit gereedschap wordt volgens mij eigenlijk nooit meer gebruikt, bij lagerreparatie boor je de hele oude “setting” uit, en plaats je gewoon een “frictie ruby” met een Seitz lagerpers setje; ik denk dat je die oude lagersteentjes niet eens meer kan kopen.

Groet,
Paul

Probleem bij het zetten van een hedendaagse rubi is dat bij die oude de doormeters veel groter zijn en niet zullen passen.
Ik gebruik het nog relmatig. Die oude rubi’s gaan makkelijk stuk. Soms worden er ook busjes in messing gezet als men niet de gepaste rubi vind.

Hallo Freddy en Paul ,
bedankt voor jullie reacties !
Nee , ik heb ook geen ambities om dat klassieke gereedschap te gaan gebruiken…
Mooi om neer te zetten , vast te houden…
Freddy , compliment voor het onmiddellijk determineren van het quartz uurwerk : isa 1198 .
Dat komt ( jaren geleden ) uit de ( nog steeds bestaande ) fabriek :
Prestige Time Co. Ltd.
Honkong , met vestigingen in Zwitserland en Frankrijk .
Ik heb ze gemaild , ben benieuwd of ik nog een reactie krijg .
Freddy , een vraag :
uit een ander ( oud ) quartz uurwerk komt dit werk :

Er zit een stuk papier opgeplakt , en in een hoek zit nog een klein stukje papier .
Dat kleine stukje papier zit los , dat grote stuk papier is met vrij stevige lijm geplakt .
Misschien kun je het zien , er zitten op de vier hoeken vier houdertjes met schroeven .
Moet ik nu , om bij de batterij te komen , dat stuk papier er af trekken ?
Of moet ik die vier hoeken los schroeven ?
( Ik ben bang dat dan het hele werkje uit elkaar dondert…)
En kun jij dit werk ook determineren ?
Bij voorbaat dank ,
groeten ,
Peter Peters

Ik ken dit caliber niet.
De papiertjes zijn isolatoren (scheiding tussen + en -). Is wel een lithiumbatterij.
Ik kan het moeilijk zien op de foto maar aan de schroef rechts boven zie ik een metalen gedeelte van de batterijklem en het kan zijn dat er nog een tweede schroef los moet.
Dat moet je met een loupe eens goed bekijken hoe het in mekaar zit.

Freddy ,
hartelijk dank voor je raad , ik ga verder zoeken .
Peter