Nieuwe aanwinst: oude Poljot 3017 chronograaf

Op eBay gevonden: deze bejaarde Poljot 3017 chronograaf uit de jaren '60. Ziet er voor z’n leeftijd nog netjes uit. Ik heb tenminste veel slechtere op eBay gezien die nog duurder waren ook.
Wel wat stof en stukjes metaal van de wijzertjes op de wijzerplaat en een kleine beschadiging, wat krasjes op het glas en de kast. Maar dat mag de pret niet drukken. De secondenwijzer van de chronograaf is wel een beetje krom (gebogen?). Maar staat daardoor goed op ‘nul’ ;).
En de band, daar ben ik niet zo erg tevreden over. Weet iemand wat er origineel opzat?
Maar dit kan allemaal zaken die verholpen kunnen worden (toch?).
Hij loopt nog goed op tijd, nu al een paar dagen. Maar als je de chronograaf mee laat lopen stopt hij na een paar uurtjes (één keer geprobeerd). Maar goed, het is ook een oudje, toch? Ik ben er in ieder geval best blij mee:).
Moet misschien eens nagekeken/schoongemaakt worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Genoeg gekletst: de foto’s:

Groeten, Tom Vreeken.

Ik vind hem erg stoer. Zou hem sowieso een keer laten schoonmaken.
Voorkomen is beter dan genezen.

Veel plezier ervan.

Uh, ik zou er niets aan doen omdat hij er voor zijn leeftijd behoorlijk goed uit ziet. De kromming aan de secondewijzer hoort zo. Eventuele stofjes op de wijzerplaat zijn zo verwijderd. Het glasdeel is met ring en al redelijk eenvoudig te verwijderen.Er zit een inkeping in de ring waar je een (mes)kastopener tussen kan zetten en het glas met ring en al kan verwijderen even voorzichtig met een blaaskwastje (zo’n fotoding) over de wijzerplaat en de stofjes zullen verdwijnen. Je hoeft denk ik de plaat niet eens te raken.
Mooie chrono die feitelijk tot de Strela familie behoort.

Arjay

Yep, zeker een mooie chrono!

Hallo Arjay,

Ik weet dat de secondenwijzer aan het einde naar de wijzerplaat gebogen is, maar dat bedoel ik niet.
De secondenwijzer van de chronograaf is ook een beetje naar links gebogen. Kijk maar op de foto.
De punt wijst naar 60 (nul) en de staart naar 31 ipv 30.
En ja, het is een mooie Strela:).

Groeten Tom Vreeken.

Ik snap hem helemaal. Stoort het je niet al te veel? Dan gewoon zo laten. Je loopt het risico dat als je de zaak gaat proberen te fatsoeneren dat er iets breekt, en ik denk dat je je een bult zoekt om deze orginele wijzer te zoeken, of je moet heel erg veel geluk hebben een vervangingswijzer te vinden.

Arjay

Prachtige aanwinst, Tom !
Een ietsiepietsie opsmukken, maar zeker niet té.
Hij is heel charmant zo ! (tu)

Mooie oer-Strela. Gewoon zo houden. Misschien alleen het uurwerk laten schoonmaken. Wie weet gaat de chronofunctie dan ook weer goed.

Heel mooi oudje, maar is de de foto nu vervormd of heeft hij echt een ovale kast ipv een ronde ?

Trouwens het lijkt wel of de chronograaf wijzer verbogen is in het lange gedeelte, het is mij ooit gelukt om een kromme wijzer met een klein beetje hitte van een fohn en een stuk staal weer recht te krijgen. Maar dat was een ronde wijzer, zo te zien is deze wijzer niet rond, dus rollen heeft geen zin denk ik…

Hallo, Hent.

Het horloge is echt rond, ik denk dat de lichtval een beetje doet lijken of het horloge ovaal is.
Het klopt: de secondenwijzer van de chronograaf is een beetje krom. Ik denk dat het het zo maar laat.

Groeten, Tom Vreeken.