Nieuwe aanwinst: Pita RE-2

Tijdens Baselworld van vorig jaar (2007) zag ik het werk van Dhr. Aniceto Jiménez Pita voor het eerst. ( http://www.pita.es/webapps/thewatches.jsp )
Sinds 2004 is hij lid van de AHCI.

Enige tijd geleden kwam ik erachter dat Dhr. Pita al 2 limited horloges heeft gemaakt voor een spaanstalighorlogeforum. (http://www.relojes-especiales.com/foros/index.php )

Het betrof een horloge dat is gebasseerd op het roemruchte (en helaas niet meer geproduceerde) Lemania 5100 uurwerk, met de benaming RE-2
Over dit horloge heb ik enige tijd geleden melding gemaakt. ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,69779,69897#msg-69897 )

Niet lang daarna werd er een RE-2 te koop aangeboden, en heb ik toegehapt.

Het is een zeer uitgesproken horloge, met enkele leuke details.
Let b.v. op de 24-uursaanduiding bij de 12, de `propeller sekondenwijzer bij de 9, maar ook zeker op de manier waarop de kroon en de drukkers zijn weggewerkt aan de zijkant.
Hierdoor lijkt dit horloge op andere modellen van Pita, waarbij het opdraaien niet via de kroon, maar via de bezel gebeurt.

De foto´s:

Dit Flieger ontwerp met een Alain Silberstein sausje vind ik een zeer gelukte exercitie.

Tijdens afgelopen Baselworld 2008, heb ik even met Dhr. Pita kunnen spreken. Met handen en voeten hebben we honderuit kunnen praten en gebaren. Hij vond het leuk iemand te ontmoeten die zo´n limited had, hij had al veel navraag gehad. Helaas de uurwerken zijn op, en dit ontwerp was alleen voor de limiteds bedoeld. Ik probeerde hem nog duidelijk te maken dat ik het wel jammer vond dat de dagaanduiding op de Lemania in het italiaans was, en niet in zijn landstaal, spaans.

Dhr. Pita gaf aan al weer bezig te zijn met een derde limited voor het spaanse forum, ditmaal gebasseerd op het prachtige model Oceana, een duikershorloge met het eerder genoemde gepatendeerde Pita-TSM (Time Setting Mechanism) systeem.

Ook zij Dhr. Pita dat zijn horloges zeer gewild zijn in Europa, maar dat Amerika nog wat achterbleef. Ik hoop dat ik hem duidelijk heb kunnen maken dat dat wellicht met zijn naam op de wijzerplaat te maken kan hebben. In Amerika is PITA een afkorting voor Pain In The Ass. Wie wil met deze afkorting nu rondlopen???

Later tijdens de beurs vertelde ik deze anecdote aan Dhr. Schmidt van Sinn. Hij zei dat Eterna een soortgelijk probleem had met de Porsche Design horloges die Eterna destijds produceerde. Eterna gebruikte een stylistisch logo van Porsche Design, de afkorting ´PD`op de wijzerplaat. De horloges verkochten overal goed, behalve in Frankrijk…

Maar nu dwaal ik echt af…

Prachtig verslag met een heel bijzonder horloge.

Zeer mooie aanwinst, waar ik je bijzonder veel plezier mee wens. (tu)

Mooi stukje design !!

Heerlijk afwijkend van de ‘standaard’ (tu)

Die Hans weet altijd weer wat bijzonders te scoren. Ik had al meer van zijn werk gezien, zijn kasten zijn heel bijzonder. Was er niet een horloge van hem gestolen dit jaar in Basel?

@Jurgen: Ik heb wel gehoord dat er een horloge gestolen was, maar wist niet dat die van Pita was. Dat is heel sneu. De onafhankelijken hebben het toch al moeilijker dan de merken die onder een grote paraplu zitten.

Hoi Hans,
hoewel het niet geheel mijn smaak is, ben ik het volledig met je eens dat de detials het een apart horloge maken. Geweldig dat dit horloge het Lemania 5100 uurwerk bevat (tu)
Persoonlijk ken ik het merk niet, maar ga het nu zeker volgen.
gr Steef

Hans,

Een niet alledaags horloge heb je daar, ik denk dat je daar een hoop bekijks mee trekt. En een interresant verhaal ook. Ik wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Ik heb Pita op Basel gezien.

Mooi horloge Hans, een geweldige aanwinst. Ik wist dat je hier al wat langer naar liep te kijken. En hij is er uiteindelijk toch gekomen. Helemaal super!

Erg mooi Hans, en leuk dat je er een hebt kunnen krijgen!
De manier waarop de drukkers zijn weggewerkt vind ik erg fraai, alleen 1 vraag, hoe is de bediening, gaat dat nog wel makkelijk of moet je daar slanke vingers voor hebben?

Indrukwekkend horloge. Het design heeft me nooit getrokken maar de techniek des te meer. Heel veel plezier ervan!

Nivelacuso Schreef:

@Jurgen: Ik heb wel gehoord dat er een horloge
gestolen was, maar wist niet dat die van Pita was.
Dat is heel sneu. De onafhankelijken hebben het
toch al moeilijker dan de merken die onder een
grote paraplu zitten.

Ik kom er net achter dat het toch één van zijn collegas was, namelijk Nicolas Delaloye. Er werden wat foto’s genomen van zijn horloges en achter zijn rug is er één gestolen. Hoe brutaal kun je zijn…

Het gaat om dit horloge:

Hoi Hans,

Wat een prachtig exemplaar. Een echt afwijkend design, om van te smullen.
Op de foto’s oogt hij wat dik, is dit inderdaad ook zo, of valt het mee in het dragen?

Veel plezier ermee,

Martin

hoim hans het is idd een pracht exemplaar en zeker een pracht design en kan mij voorstellen dat jij hier heel gelukkig van wordt veel draagplezier in goede gezondheid gr hans

Henrik Schreef:

Erg mooi Hans, en leuk dat je er een hebt kunnen
krijgen!
De manier waarop de drukkers zijn weggewerkt vind
ik erg fraai, alleen 1 vraag, hoe is de bediening,
gaat dat nog wel makkelijk of moet je daar slanke
vingers voor hebben?

Het opwinden is niet echt makkelijk. De kroon steeks slechts een klein stukje buiten de kast uit in uitgetrokken toestand. Voordeeltje van een Lemania is dat je ook even kunt schudden aan de kast (wel met een beetje beleid nauurlijk), en laat de rotor het werk doen.

Jürgen Schreef:

Ik kom er net achter dat het toch één van zijn
collegas was, namelijk Nicolas Delaloye. Er werden
wat foto’s genomen van zijn horloges en achter
zijn rug is er één gestolen. Hoe brutaal kun je
zijn…

Het gaat om dit horloge:
http://i26.tinypic.com/30wpegy.jpg
http://i30.tinypic.com/29o2328.jpg

Wat een lullo´s die dat geflikt hebben… Ik hoop werkelijk dat ze achterhaald kunnen worden.

MartinB Schreef:

Hoi Hans,

Wat een prachtig exemplaar. Een echt afwijkend
design, om van te smullen.
Op de foto’s oogt hij wat dik, is dit inderdaad
ook zo, of valt het mee in het dragen?

Veel plezier ermee,

Martin

Het horloge is inderdaad vrij dik (15mm). Maar dat komt met name door het nogal bol geslepen saffierglas. Je zou haast kunnen zeggen dat het saffierglas Corum-achtige aspiraties heeft.
Verder is het horloge 40mm in doorsnee. Dus t.o.v. van de grootte is het een vrij dik horloge. Door de vorm van de aanzetstukken valt deze verhouding echter nog wel mee.
Als je dunne horloges gewent bent, is het zeker even wennen met dragen.