Nieuwe aanwinst Poljot Chrono

Zojuist binnen gekomen, Poljot handopwinder chronograaf Cal 3133 met 23 Jewels.
De kast vorm heeft iets speciaals met zo’n breede rand en mooie wijzerplaat.
Ik heb geen idee van de leeftijd.

7 likes

Ah de sovjet valjoux :grinning:, zal jaren 80 zijn schat ik, leuk ding, geniet ervan :grinning:

Mijn beste,

Mooi hoor. :watch:
Chique wijzerplaat!!
Geniet er met volle teugen van.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Leuk model, ik heb zelf deze soortgenoot gehad.

Mooie Poljot, veel draag plezier met deze top Rus :grinning:

Mooie Poljot. :+1:
Ik heb ook zo’n Poljot, maar dan ook met witte wijzerplaat.
Volgens mij heb ik die in 2003-2004 nieuw gekocht

Gaaf ding :wink: Zeker een zeer mooi uurwerkje erin :slight_smile:

Over de leeftijd, aangezien er op het uurwerk SU staat indiceert dat, dat het uurwerk uit de Sovjet tijd komt, (maar het kan ook zijn dat dit ene onderdeeltje later is vervangen) maar aangezien er niks op de dial staat met USSR (of iets in die trant) schat ik dat hij ergens uit het begin van de jaren '90 komt.
Staat er overigens een serienummer op de caseback? Dat was namelijk ook gebruikelijk in de USSR maar erna niet meer.

In ieder geval veel draagplezier!

Fijne Rus weer! :+1:

Ziet er fraai uit!

Mooi, hoe groot is ie?

Mooi hoor, een klassieke, betaalbare chrono… :+1:
Zoals @diashock al aangaf, waren deze in 2003/2004 nog volop nieuw te koop via ebay verkoper Frank (russiansouvenirs) geen idee wat er van de beste man geworden is…
Ze werden verkocht als “Poljot Classic Chronograph”, maar ik meen dat indertijd de kastvorm “Standard” genoemd werd; en ja, ik moet toegeven dat ik er ook een paar aangeschaft heb… :grinning: volgens mij heb ik er ook eentje met Sekonda op de wijzerplaat.
Hoe dan ook: een leuke aanwinst, veel plezier ermee!

Jammer @merl “gehad”

Hallo NckW,
Serienr: 208717
Helemaal onder 18:00 staat Made in Russia

Hallo @ bally,

38mm zonder kroon

Tja, het was het niet helemaal voor me dus niet erg :slight_smile:

Helaas zijn de serienummers van russen nergens op gebaseerd, dus dateren gaat niet daardoor. Maar gezien de wijzerplaat dus made in russia zegt en het uurwerk en caseback duiden op de USSR lijkt het me veilig om te zeggen dat hij uit 1991 komt :wink:
Maar het blijft natuurlijk een ruwe schatting…

Leuke aanwinst :+1:

Leeftijd: stalen balans: eind jaren '80 tot nu
SU op het uurwerk: Sovjet Unie, dus voor 1991, maar alles kan in Rusland :sunglasses:
Made in Russia: na de val van de Sovjet Unie, dus na 1991
De kastvorm werd geïntroduceerd in de jaren '90

Ik denk dus jaren '90

Groeten, Tom.

Forum leden, hartelijk dank voor jullie bijdrage en reakties.
Gr, Jan

1 like

Een kleine aanvulling wat betreft de leeftijd:

Als er tussen de lugs een uitsparing in de kast zit waardoor de horlogeband meer ruimte heeft (niet klemt en snel slijt), is hij van na 1993.
De eerste jaren waarin deze kast werd gemaakt was die uitsparing er nog niet, waardoor de band tegen de kast klemde met alle ellende van dien.

Bron: Michael Ceyp: Faszitation Russische Uhren, 2. Auflage, blz 92.

Groeten, Tom.

1 like

Hallo Tom,
Ik bespeur geen uitsparingen aan de kast, de band is geheel vrij van de kast ca 1,5mm
Gr, Jan