Nieuwe aanwinst Pontiac hydraulica 20

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag een erg leuk horloge kunnen kopen op een rommelmarkt.

Het is een Pontiac Hydraulica 20 met een automatisch uurwerk dat nog netjes op tijd loopt sinds ik het draag.

Sprak me gelijk erg aan en de staat is naar mijn bescheiden mening ook niet al te slecht…
Ik heb het geheel wel goed moeten schoonmaken aangezien er heel wat viezigheid tussen de band zat.
Het glaasje heb ik voorzichtig gepoetst met zilverpoets en het is al behoorlijk opgeknapt maar nu het probleem…er zitten kleine soort stress scheurtjes in het glas die er dus niet uit zijn te poetsen.je ziet ze niet als je er recht op kijkt maar onder een hoek zijn ze wel zichtbaar.

Zou er graag een nieuw glas op willen laten zetten maar vraag me af of die nog leverbaar zijn?

Iemand een indicatie wat het ongeveer zou kosten?

Ook ben ik benieuwd hoe oud het horloge is,weinig informatie te vinden online maar ik schat jaren 70?
Heb wel gevonden dat dit type waterdicht is geweest tot 20 atm.
Serienummer op het deksel aan de buitenkant is 1269890 met daaronder 85002

Ik zal proberen wat foto’s te plaatsen :wink:





9 likes

Wat een leuke Pontiac zeg, doet me wel iets denken aan een zeer geliefd horloge hier op het forum. Iig proficiat met deze aanwinst!

Mooie Pontiac , ik heb dezelfde gehad en verkocht aan een forumlid en die had hem pas nog te koop staan .

Het betreft hier een horloge met compressorkast , eind 60 geloof ik . De dubbele kroon voor de binnenring te draaien omdat het een duikhorloge is natuurlijk .

Leuk horloge ,een die ik met tegenzin weg gedaan heb maar ja.

Hallo M.singer en gekkehuus,

Bedankt voor de reacties!

Ik vroeg me eerlijk gezegd al af waarvoor de tweede kroon was…waarschijnlijk weinig gebruikt want zo op het eerste gevoel geen beweging in te krijgen…
Wil niks forceren dus ga eens voorzichtig kijken of ik er beweging in kan krijgen.
Nogmaals bedankt voor de reacties :wink:

Ik heb net even een houten knijper op de kroon genepen en voorzichtig wat gedraaid…kreeg er gelijk beweging in!
Draait als een zonnetje :slight_smile:
Maakt het helemaal leuk :wink:

Bedankt!

Die lijntjes in het glas zijn kleine barstjes. Een nieuw glas erin laten zetten is relatief goedkoop, glaasjes kosten een paar euro.

Het is in ieder geval een leuk horloge, veel draagplezier!

Hele mooie vondst!

En dit vooral even lezen :slight_smile:
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Die compressor kast horloges hebben wel een érg dik plexiglas. Het kan moeilijk zijn daar een goede vervanger voor te vinden. Een generiek dun glaasje kan natuurlijk niet :wink:

1 like

Mooi hoor (tu)
Veel plezier ervan :slight_smile:

Martijn bedankt voor de erg mooie link!

Mijn glas is iets minder bol dan die van jouw horloge maar voel hem al aankomen…gaat vast niet meevallen een ander te vinden…
Ga komend weekend toch eens even polsen bij de juwelier over de mogelijkheden :wink:

Was er al erg blij mee maar door de info hier verkregen doe ik hem helemaal niet meer af denk ik… :wink:

Groetjes!

Hallo Jos,

Bedankt, gaat echt wel lukken!

Groeten, Eric

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik heb net zoiets

2 likes

Prachtige Pontiac met ditto compressor kast, verrast een Pontiac in een dubbele kroon versie te zien.
Glas ziet er prima uit, zo op het eerste gezicht. De glazen op deze compressorkasten zijn met zorg geplaatst en geselecteerd. Ik zou niet direct voor vervanging gaan. Ze zijn zeer dik, een beetje kraqulee kan geen kwaad.
Deze compressors met dubbele kroon zijn zeer waardevol, behandel hem met zorg.
Veel draag plezier!

Hallo Ron,

Vriendelijk bedankt voor de tip.
Groeten, Eric

Dat is ook een mooie, gelijk een heel ander zicht met een lederen band.
Zou die van jou wat ouder zijn gezien de andere pontiac aanduiding?

Groeten Eric

Hallo Ernst,

Bedankt voor je reactie.
Zo op het eerste zicht zie je de scheurtjes ook niet echt maar zonder zou natuurlijk iets mooier zijn.
Mocht het heel moeilijk worden om aan een ander glas te komen dan kan ik er ook best mee leven om hem zo te laten :wink:

Niet dat ik hem zou verkopen want ik ben er heel erg blij mee maar waar moet ik ongeveer aan denken qua waarde…snap dat zulke vragen altijd een beetje gevoelig liggen maar ben zomaar benieuwd :wink:

Groeten, Eric

Zo dat is een mooie, proficiat (tu)

Heel mooi en een beetje een vergelijk…

Bedankt voor de link :wink:
Mooi om de binnenkant eens te kunnen zien.
welk gereedschapje gebruiken jullie om een achterkant als deze te openen?
Heb een verstelbare met 3 aparte inzetstukjes maar daarmee gaat het naar mijn idee niet lukken…

Groeten Eric

Het zou moeten lukken met een jaxa tang maar dan moet je hem wel heel goed strak aandraaien anders schiet hij misschien weg, je kunt ook voor iets meer dan een euro een case opener bal aanschaffen.