Nieuwe aanwinst; Pontiac uit de 40's of vroege 50's

Ja, je hebt gelijk, dat is een 1575.
Ik heb hier een los en zelfde uurwerk, die is aan de wijzerkant met 1130 gemerkt.:smile:

Als uitgangspunt ga ik dan maar even uit van de AS1130, die lijkt me inderdaad identiek. Ik kan nergens informatie vinden over het eventuele bestaan van een AS1575

De AS1130 is erg lang in productie en gebruik geweest met en zonder schock protectie. Het uurwerk heeft de bijnaam ‘wehrmachtswerk’ en veel modellen van voor en tijdens ww2 dragen dit uurwerkje.

Zou deze pontiac uit de periode van vlak voor WW2 kunnen zijn?
Dat zou ik er leuk vinden. Ik las in het stuk van @jazzbasman dat de typering ‘antimagnetic’ rond deze tijd werd gebruikt…

Dat is inderdaad de 1130. De 1570 serie voert een totaal ander stelwerk. Als ik het goed zie, wordt de wijzerplaat al vastgezet dmv schroefjes aan de zijkant van het uurwerk. Vroegere horloges hadden bijna allemaal nog van die halvemaan-schroefjes waarmee de pootjes van de wijzerplaat aan de werkzijde werd vastgezet. Daarom zou ik dit horloge tussen de late jaren 40 en midden 50 dateren. Daarna wordt Incabloc de standaard.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het zou kunnen dat het hele uurwerk een keer geswapped is. Pontiac signeert normaal gesproken de raderkloof en hier staat alleen 1575.

Heeren (en dames), bedankt voor de feedback.

Het uurwerk is idd een mm of 30, de kast is vrij groot (± 37/38 mm) en daarom voor mij zeer aantrekkelijk als klassieke dresswatch

De Pontiac is gisteren uit de vergetelhoek gekomen en zal tzt om mn pols zitten, ik laat het jullie weten!

Schitterend ding!!