Nieuwe aanwinst; Pontiac uit de 40's of vroege 50's

Vandaag op de rommelmarkt van Eelde voor 12,50 deze Pontiac op de kop getikt. Glaasje gepolijst en de kast gereinigd en gepoetst. Zwaar verguld op messing.
De wijzerplaat is volledig gaaf. Het horloge loopt echter niet; bij het opwinden gaat geen secondewijzer draaien en ik voelt geen spanning opbouwen. De wijzers worden wel aangestuurd.
Ik vermoed dat de veer is gebroken. Ik hoop dat dit euvel te verhelpen valt. Toen ik net foto’s maakte viel me na openen van de kast op dat er sporen op verschillende boutjes zitten, het horloge is dus al eens onderhouden.
Na wat speurwerk begrepen dat dit horloge uit de 40’er of vroege 50’er jaren komt; dit schijnt zo te zijn wanneer de 'P’uitloopt over de rest van de letters.
Alle aanvullende info is meer dan welkom!

2 likes

Bij nadere inspectie viel me nog iets op; het glas inclusief de aangrenzende rand kunnen van het horloge gewipt worden, zodat je vrij bij de wijzerplaat kan (en ws ook eenvoudig het glas zou kunnen vervangen). Wanneer je goed kijkt zie je op foto 2, links van de kroon, een kleine uitsparing.

Mooi klokje (tu)
Voor een horloge die niet waterproof is, ziet hij er prachtig uit.
Groet, Chris.

Mooie wijzerplaat heeft deze Pontiac zeg (tu)
Ik hoop dat je hem weer aan de praat krijgt…

Erg fraai, al helemaal voor de prijs (tu)

Veel plezier ermee,

Martin

Mooi hoor, gefeliciteerd(tu)

Uit een post van ‘bikerplus’ een leuke link naar een movement database. Hier stond ook het loopwerk van deze pontiac tussen ; http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1311 . Afgeleid van het eerste nummerop de deksel.
Er wordt aangegeven dat het een loopwerk is van rond 1950. Wanneer ik dan naar het tweede nummer kijk dan zou dit de conclusie kunnen zijn: horloge uit mei 1950, productienummer 458 !

Mijn beste,

Een klokje van € 12,50!!
Maar dan wel een klokje van een sprankelende schoonheid welke je met de regelmaat van het uurwerk, met veel plezier, op je horloge doet kijken om er de juiste tijd mee af te lezen.

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit zinnenstrelende horloge!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Ernst, het is een mooi horloge, veel plezier ermee.

Je analyse van de nummers is jammer genoeg onjuist.

Het serienummer was bij Pontiac een doorlopend nummer. Als er 100 horloges van een bepaald model gemaakt werden kregen die de nummers xxxxx00 tot xxxxx99
Dat had niets met jaar of maand te maken.

Wat betreft het nummer voor het model. Dit moet nog een nummer van het oude systeem zijn. Het latere systeem si anders en daarmee komt het niet overeen. Dat is dus een aanwijzing dat het idd een oud horloge is.

Modelnummers voor herenhorloges in onedel metaal (verchroomd en verguld) begonnen in de tijd waar ik iets van weet met een 2. De onedele dameshorloges begonnen met een 1. Dan kwam een cijfer voor de maat van het kaliber. Bijv. 22 was 10,5 ligne onedel, 24 was 11,5 ligne onedel. Staal heren begon met een 8 en goud heren met een 6. Het derde cijfer kon een indicatie voor waterdicht of een speciale functie zijn. Bij de dameshorloges was het systeem vergelijkbaar maar met andere cijfers.
Overigens, het is een werk zonder Incabloc, dus nog uit de tijd voordat protectie systemen algemeen gebruikelijk werden.
Verder heb ik m’n twijfels mbt het kaliber. Kijk nog eens goed dan zie je de verschillen tussen het werk in je Pontiac en dat bij Ranfft. Het zijn maar details, maar kijk het na.
Soms kun je onder de balans iets vinden, bij de oudere werken staat er soms iets op de platine op de kant van de wijzerplaat.

1 like

Maurits, bedankt voor de waardevolle informatie :slight_smile: Ik vind het prettig om de achtergrond van de horloges te weten, waaronder de 'geboortedatum’
Vwb het kaliber, dit leidde ik af uit het nummer 13110 op de deksel, het kaliber met dit nummer op Ranfft lijkt (op enkele details na) identiek.
Voorlopig is het belangrijk dat het klokje ook weer gaat lopen, dan kan ik er ook een mooie band bij uit gaan zoeken, ik verheug me op het dragen!

Gefeliciteerd.
Dit is nu net wat ik bedoel met vintage! Wat een prachtklok!
Frits

Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Veel draag plezier gewenst!!!

mvg, Frans

frederik johan Schreef:

Gefeliciteerd.
Dit is nu net wat ik bedoel met vintage! Wat een
prachtklok!
Frits

Ja ik zeg altijd “het is wat de gek er voor geeft”, laat hem eerst reparen bij de vakman, elke horlogemaker kan dit uurwerk wel in orde maken, kosten min het polijsten?

In een woord: Prachtig!

Ik schop deze post even fors omhoog. Ik kwam deze week deze mooie Pontiac weer tegen en wil het uurwerk gaan servicen (nieuwe veer)

Nu ben ik de afgelopen jaren ‘wat wijzer’ geworden vwb horloges, maar ik heb nog steeds moeite dit horloge goed te dateren. Jullie kennis en kunde is weer welkom wat dit betreft

Volgens mij is het uurwerk geen AS 1311 maar een 30mm grote AS 1130. :rolling_eyes:
Ik heb verleden week toevallig een horloge met zo’n uurwerk binnengekregen.

Ik dacht ook mijn geliefde AS 1130 te herkennen. Maar er staat een ander nummer op 1575?
Misschien een variant, de raderbrug is in twee delen.
Ook een geweldig mooie Pontiac hoor.

Inderdaad een mooie Pontiac. Prachtige wijzerplaat.
Heb je trouwens al de informatie mbt Pontiac van @jazzbassman gevonden? Pontiac info

Prachtige klok; snel laten servicen, mooie bruine leren band erop en dragen deze schoonheid!

1 like

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1130

Vermoedelijk past een AS 1130 veer wel.
Die is nog wel te vinden komt veel voor.