Nieuwe aanwinst: Precista PRS 18 Automatic

Ik ben flink aan het opruimen geweest vwb horloges. Er hebben er heel wat onlangs de verzameling verlaten.

Maar er was er eentje bij die ik eigenlijk had moeten houden…gewoon door het “less is more” idee (oude favoriete quote van Gerard)

Zodoende heb ik me laten verleiden door de Precista PRS 18 Automatic.

Voor een wat rustiger beeld even op F11 drukken aub.

Eddie van www.Timefactors.com heeft de merknaam Precista overgekocht. De Precista 89 en 93 waren in 1989 en 1993 die officiële diensthorloges van het Britse leger, beide aangedreven door een quartz uurwerk. De precista 89 (stuk kleiner als de 93) kun je ook nog wel eens in een SINN uitvoering tegenkomen.

Eddie heeft er een nieuwe versie van gemaakt met de officiële Precista naam op de wijzerplaat.
Dit is de Precista PRS 18 Automatic, ook leverbaar als PRS 18 quartz met een batterijlevensduur van maar liefst 10 jaar. Waar dat 18 vandaan komt…? Wellicht het 18e klokje wat als Precista van Timefactors onstaan is ?

Eddie is behoorlijk actief in het binnenslepen van oudere merknamen van officieel gebruikte militiaire horloges, zoals Broadarrow, Speedbird en Precista.
Uiteraard is Eddie ook de man achter de succesvolle Dreadnought. (Eddie broedt overigens op een Dreadnought GMT)

Enkele specificaties: ETA 2824-2 uurwerk, 3mm Saffierglas met AR coating aan de binnenzijde, gesigneerde schroefkroon, 300m waterdicht, 120 kliks draairing.
Het horloge heeft een ietwat vreemde vorm van de kast. De kast is A-symmetrisch, het best te zien bij de kroon en lijkt een beetje op de 1986 Adanac en 1991 Marathon die weer afgeleid zijn van een Benrus uit de late 60’er jaren.

Het horloge lijkt niet overdreven groot maar is zo goed als gelijk in afmetingen als een Marathon SAR of een Seiko SKX 007. De Seiko lijkt iets groter aangezien de wijzerplaat wat groter is. De Precista is weer wat hoekiger en hoger wat bijdraagt aan “optisch groter” .

Een datum heeft ie niet.
Lastig…? Ik hoor daar bij een Speedmaster niemand over klagen en die is toch erg gewild.
Het datumgedeeltje zit er gewoon in, alleen zit er geen gaatje in de wijzerplaat. Militairen hebben geen datum nodig, ieder dag is hetzelfde…:smiley:

Het horloge word gemaakt en in elkaar gezet door Frickers in Duitsland. Deze firma heeft ook de Dreadnought gebouwd.

Eddie gebruikt Superluminova en dat is duidelijk te zien, een van de weinige horloges die zich kunnen meten met het spul van Seiko.

Het geheel zit goed en netjes in elkaar, tot nu toe geen storende foutjes gezien. Het horloge was binnen 2 dagen hier vanuit Engeland, er zit een jaar garantie op en komt standaard met een Nato band, kleur naar keuze. Het horloge draagt erg prettig en voor een horloge met deze specificaties kan ik hem niet duur noemen.

Voor liefhebbers, de link http://www.timefactors.com/precista.htm

fijne klok!

mooie aanwinst en idd lekker basic

Leuke advertentie :wink:

Das een hele fraaie Lucien, veel plezier ervan.

Ruud

Ach, als het al een promopraatje is, dan wel een leuke inderdaad. Ik heb het in ieder geval met plezier gelezen, Lucien!

Gerard

Mooi horloge en less is id meeste gevalen idd meer. Top. :slight_smile: