Nieuwe aanwinst+probleem :(

Beste mensen,

Vandaag was ik heel erg blij met het ontvangen van mijn
Hanhart 1939 replica met handopwinder.
Het horloge komt uit 2002 en is gebruikt.
Het bijbehorende uurwerk is een Valjoux 7760 en het heeft een 30 minuten chrono functie

Bij het uitpakken liep het horloge nog mooi op tijd, ook alle functies leken te werken.
Even later bleek toen ik de chronochraaf had laten lopen deze stil te staan samen met de rest van het horloge. bij het stilzetten van de chronograaf begint het horloge weer te lopen. Als je hem weer start stopt het horloge. Nu blijft hij meestal na 20 seconden al stilstaan, soms loopt hij nog één tot enkele rondjes voordat hij stil blijft staan.
Bij even draaien aan de kroon loopt hij weer een stukje en soms een rondje totdat hij weer bij de 20 komt.

Uiteraard ben ik hier niet zo heel erg blij mee.

Weet er iemand wat het probleem kan zijn en of dit een groot (kostbaar) probleem is? Het horloge komt bij een juwelier uit Nijmegen vandaan, en aangezien ik uit haarlem kom is het misschien zonde om het terug te sturen als het hier makkelijk op te lossen is.

Als het probleem is opgelost volgen de foto’s en bijbehorende text en uitleg.

bedankt

Horloge is vast van me geschrokken, hij loopt weer normaal, maar ik ben bang dat het niet van harte is… Nu maar kijken of het vaker gebeurt.
Heb gelukkig 12 maanden garantie.

Toch alvast maar even melden bij de verkoper. Als je het na een paar weken/maanden beu bent weet hij er alvast vanaf. Anders wordt het lastig om aan te tonen dat het al was toen je hem kocht…

Ik heb vergelijkbare chrono-probleempjes ook wel eens meegemaakt. Een technische verklaring kan ik niet geven, maar mijn horlogemaker wist het vrij snel op te lossen door de positie van verschillende raderen ten opzichte van elkaar bij te stellen. Hij noemde het lastig maar niet gecompliceerd. Of dat in jouw geval ook geldt, weet ik natuurlijk niet zeker. En inderdaad, ik zou het zeker bij de verkoper melden, en als het probleem zich nog eens voordoet het door hem laten oplossen. Als je het elders laat doen en het mislukt, heb je bij de verkoper geen been meer om op te staan.

Inderdaad, ook direct gemeld, deze werkt nu alleen nog niet, dus geen antwoord.
Het loopt nu echter als een zonnetje, zou ook kunnen zijn dat hij een tijdje stil heeft gelegen en dat het een visceus olie probleem is geweest. Ik laat het weten en foto’s volgen.