Nieuwe aanwinst: Revue Thommen Airspeed Altimeter

Revue Thommen Airspeed Altimeter '98 Swiss Alps Challenge Limited Edition. Er zijn er 1998 van gemaakt. Ik zag 'm toevallig op Marktplaats staan en heb er een bod op gedaan. De dag erna kon ik 'm afhalen!

Het horloge is geheel mechanisch en heeft een hoogtemeter (de oranje wijzer) gecombineerd met barometer. In doos, met garantiebewijs en andere boekjes. Band en kast zijn van titanium dus vreemd licht. Maar dat went. Ik weet niet wat voor uurwerk er in zit, ik denk een aangepast ETA uurwerk, de verkoper dacht een Pesseux uurwerk.

Hij is gemaakt ter ere van de Swiss Alps Challenge in 1998. Ik weet niet wat dat was, het zal wel niet meer bestaan want ik kom bij de zoekterm “Swiss Alps Challenge” alleen dingen in verband met de Revue Thommen tegen.

Je kunt de kroon indrukken voordat je de hoogte/barometer stand meet want dan heft dit voor eventjes de lucht/waterdichtheid in de kast op en kan de meter zich zo bijstellen. Hij meet met een nauwkeurigheid van +/- 50 meter hoogteverschillen van 0 tot 4500 meter en barometrische druk van 750 tot 1050 hPa. Je zou alleen zeggen dat je de wijzer zou moeten kunnen aanpassen want de luchtdruk is niet dezelfde als die nu op de plaat aangegeven wordt. Maar het kan ook zijn dat ik het systeem niet begrijp :S

Wie ziet hoe leuk ik bij bovenstaande foto het horloge op de kaart heb geplaatst? :smiley:

Nog even de foto van het vliegende horloge.

Ik ben er blij mee, ik kan nu nog minder wachten tot ik eindelijk op wintersport ga! Dan kan ik die meter goed zien gaan. Maar misschien zal dat op 16 december al gaan (voelt u 'm? ;)).

Echt een tof ding Henrik!
Door die “hapjes” in de bezel dacht ik even aan breitling/sinn hoewel natuurlijk meer merken dit gebruiken. Volgens mij leuk om lekker mee te spelen op wintersport :slight_smile: veel plezier ermee,

Groeten,

Stefan

prachtige aanwinst henrik kan mij voorstellen dat jij hier heel erg mee in je nopjes bent veel klok en hoogteplezier

en de meeting???

Mooi horloge! Ik heb een poosje naar die hoogtemeter gekeken, maar ik snap het ook niet helemaal. Kan je die oranje wijzer verstellen? bv zo ongeveer op 1013 hpa zetten (zo ongeveer de gemiddelde luchtdruk op zeeniveau)?

Groeten, Tom Vreeken.

Getsie, wat een akelig mooie en lekker stoere klok! (tu) Geniet ervan, Henrik! :slight_smile:

Hij ziet er erg mooi uit, vooral de oranje luchtdrukwijzer.

Je kan bij een normale barometer vaak de wijzer verstellen, omdat je soms moet compenseren voor de hoogte (als je bijv op een berg woont). Wellicht kan dat bij dit horloge ook? Hij staat nu in elk geval niet goed, want de luchtdruk in NL zal nooit onder de 900 hPa zitten.

Als dat niet kan, kan je hem alsnog gebruiken om een weersvoorspelling te doen. Het is namelijk niet direct van belang wat de absolute luchtdruk is. Het gaat er om of de luchtdruk varieert. Wordt de druk hoger, dan wordt het beter weer. Wordt de luchtdruk lager, dan wordt het slechter.

Het lijkt er in elk geval op dat je de hoogtemeter kan ijken door de ring te draaien. Voordat je je hoogtemeter kunt gebruiken is het belangrijk om hem op een bekende hoogte te ijken. Dit dus omdat hij de atmosferische druk meet, die van dag tot dag en zelfs van uur tot uur kan verschillen.

Precies!

Ja klopt, met de bezel kun je de hoogte ijken. Maar de barometerwijzer kun je niet verzetten. raar is dat.

weinig mensen die dat uit je verhaal op pikken :slight_smile:

Mooi horloge !

Mijn beste,

Bijzonder horloge, mysterieuze foto en een sterke hersenkraker.
Proficiat en veel draaggenot met dit horloge waar niets op af te kraken valt, doch, welke alleen maar hoogtepunten kent. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Heel interessant horloge, het uiterlijk is heel goed in lijn met de overige Airspeed modellen van RT. Dit model zal ongetwijfeld de meest zeldzame zijn.

(tu)

Ranfft zegt dat er een Peseux 7001 uurwerk in zit dus dat zal dan wel zo zijn. Maar dat is dan toch weer ETA :smiley:
Leuke link: http://www.stetefeld-design.de/eta/eta5.htm

Mooie aanwinst, Henrik !
( Bijna zo mooi als een Breitling :smiley: ) ( Belgengrap hoor :wink: )

Enne … wat voor weer mogen we morgen verwachten ? :wink:

Mooi mechanisch vernuft, Henrik. Je bent niet alleen maar een klokkenjager, maar ook een grammenjager:).

Is het niet zo dat je de bezel kan verdraaien op de waarde/luchtdruk die op het moment heerst?

Groet, Mark

Breinkrakertje dus… wel een leuke aanwinst, mischien kun je Revue Thommen aanschrijven, die bestaan toch nog ??

Swiss Alps Challenge doet me denken aan een ballonwedstrijd of mischien een zweegvliegwedstrijd. Dat zou ook kunnen verklaren hoe de meter werkt.
Als ik het goed begrepen heb kun je door de kroon in te drukken de luchtdruk in de kast gelijk maken aan de heersende luchtdruk op je vertrekpunt. Daar zou je dan de binnenring met de 0 op de oranje wijzer moeten zetten. Ik heb nog niet gelezen of dat mogelijk is in je beschrijving.
Als je dan aan ballonnen denkt stap je in je mandje en ga je zo hoog mogelijk proberen te komen. Dat valt dan weer af te lezen met de oranje wijzer…

Het zou ook andersom kunnen natuurlijk, je zou ook als je denkt op je hoogste punt te zijn door even de kroon in te drukken het bewijs kunnen vastleggen dat je zo hoog geweest bent.

Het gekke is die schaal in hpa. Die loopt van 1050 tot 750 hpa. Je zou dan verwachten dat je de oranje wijzer nu ergens rond de 1000 zou zitten of daar naartoe zou moeten kunnen zetten. Dat snap ik niet, of de oranje wijzer staat gewoon niet goed, maar dan snap ik het indrukken van de kroon weer niet om de luchtdruk in en buiten het horloge gelijk te krijgen. Het blijft een raadsel. Ik denk dat Revue Thommen zelf maar eens uitleg moet geven.

Groeten, Tom Vreeken.

Begrijp wat je bedoelt, maar het horloge zal vast wel ergens een membraam hebben zitten om die luchtdrukverandering te meten…tis 10?? jaar oud, verdroging en ouderdom kunnen een slechte meting veroorzaken…