De afgelopen twee weken ben ik voor mijn werk in Californië geweest (Silicon Valley) en dan kijk je uiteraard ook of er evt. nog horlogekoopjes zijn, zeker met de huidige Dollar koers
Zo kwam het dat ik contact kreeg met iemand die regelmatig op zowel VRF als Rolexsforums.com zat en ook nog eens uit San Francisco kwam. Na wat emails en telefoontjes hebben we toen bij mij in het hotel afgesproken. Hij zou een aantal sport Rolexen meenemen zodat ik kon kiezen en het is uiteindelijk deze 16800 uit 1986 geworden. Het is naar mijn idee een pracht exemplaar met mooi verbleekte indices, een gele parel en een licht faded bezel. De band is de originele met correcte datumcode en correcte eindstukken en de ooit glossy dial is behoorlijk mat aan het worden. Het glas heeft wat lichte krasjes maar gelukkig niks storends.
Al met al een mooie neo-vintage naar mijn idee en wat ik er erg leuk aan vind is het feit dat hij ook de open ‘6’ en ‘9’ heeft (tu).
Gefeliciteerd met deze ‘vangst’! Wat ik nou zo leuk vind aan met name Rolex zijn de verschillende opmerkingen over typografie, open cijfers en lange stokken
Ik dacht dat alleen grafisch geschoolden zich druk maakten over dergelijke details, maar dat is absoluut niet het geval blijkt elke keer. Omdat ik ook al mijn halve leven deze “afwijking” meetors zou ik bijna nog voor Rolex vallen:D. Vooral van de echte liefhebbers discussies wordt ik helemaal vrolijk.
Mooie aanwinst en leuk dat het een compleet en kloppend pakket is (tu)…
Vraagje (ben een Rolex-niet-kenner): Worden glossy dials van Rolex mat? Ik dacht altijd dat er gewoon modellen (afhankelijk van het bouwjaar/modeljaar) waren met matte danwel met glanzende wijzerplaten…
Als glanzende wijzerplaten van Rolex mat worden lijkt me dat gewoon een kwaliteitsissue (en dus niet iets ‘des Rolex’_. Ik heb vintage horloges waarvan de glanzende plaat nog net zo glanst als in de 60’s.
Het wijzerplaat gebeuren is inderdaad een kwaliteits issue, net zoals het verbleken van de parel en de indices en het faden van de bezel.
Toen Rolex van matte platen naar glossy dials overging werden andere vermengsels gebruikt en soms gaf dit wel eens problemen wat leidde tot zg. Spiderweb dials zoals het voorbeeld hieronder waarbij de verf barstte of platen die mettertijd van gloss weer naar mat gingen.
Je moet er uiteraard van houden, maar ik vind het wel leuk als een Rolex sport horloge er wat geleefder uitziet, het geeft hem karakter.
Oh, ik kan patina zeer zeker wel waarderen en vind het op een sub ook super, maar het past natuurlijk niet echt bij het Rolex imago (door henzelf of liefhebbers gecreëerd) om t.o.v. andere merken vaker ‘gemankeerde’ wijzerplaten te vertonen. Tudor subs hebben toch soortgelijke problemen gekend?
Ik vind veroudering mooi, maar zou nooit méér betalen voor een spiderweb op zwaar vergeelde plaat.
Bij een service moet je, neem ik aan, ook aangeven dat ze je plaat NIET vervangen?
Patina-koning in mijn collectie (ook mat geworden en ‘spotted’:
Oh, ik kan patina zeer zeker wel waarderen en vind
het op een sub ook super, maar het past natuurlijk
niet echt bij het Rolex imago
Dat ben ik met je eens je verwacht dit niet bij dergelijke klokken. Daarom dat Rolex er ook niets mee heeft, zij vervangen bij een service dan ook direct dit soort onderdelen. En dat maakt het dan ook direct weer redelijk zeldzaam.
Mbt de spiderweb dial, dat is inderdaad een geval apart maar ik heb er nu een paar in handen gehad en moet eerlijk zeggen dat het in het echt reuze meevalt en eigenlijk zelfs best bijzonder is aangezien je het alleen onder een bepaalde hoek in bepaald licht ziet.
De Bulova mag er overigens zeer zeker ook wezen. Ik heb hem al een paar keer voorbij zien komen en het blijft een beauty (tu)
Ik werk voor een groot software bedrijf waarvan het hoofdkantoor in de Silicon Valley onder San Francisco staat. Ik moet er regelmatig zijn en dat heeft in dit geval zo zijn voordelen