Nieuwe aanwinst: Sarcar Perpetual Calendar (?)

Maar is het een Sarcar en is het een Perpetual Calendar? Ik weet het niet zo goed, de vragen waar ik mee zit kunt u vinden onderaan de post :wink:

Ik kocht dit horloge als een gok in een lot (what else is new?). De omschrijvng was iets als “lot horloges”. Meer niet. Ik keek naar de foto’s en mijn blik trok meteen naar dit horloge. Hier op de foto ongeveer in het midden:

Zag ik meerde wijzers? Verder gekeken, hier links:

en rechts:

Jazeker, meerdere wijzers en een maanstand. Maar is het mechanisch? Dat zou ik kunnen vragen. Maar ik heb in het verleden al eens meegemaakt dat een lot ineens werd teruggetrokken na zo’n vraag. Zo iemand kijkt eens goed, vraagt het eventueel aan een vriend en weg is het. Dus gegokt. En voor een paar tientjes gewonnen.

Ik kreeg het lot thuis, de horloges zaten in een aantal rollen. Gek genoeg zat de kast in de eerste rol en de rest in de 4e rol. Maar hij was mechanisch! Feestje! Ik was gelijk erg onder de indruk, ik vind het een prachtig horloge!

De naam op de plaat is F.A. in een ster.

Aan de achterkant zitten op de foto nog resten van plakband:

Het uurwerk met daarop Sarcar. Sarcar is een erg duur merk (nu) maar zegt me erg weinig. Het uurwerk heb ik niet kunnen determineren, op het uurwerk zit een plaat waarop een opbouw zit voor de kalenderfuncties.
Het loopt goed maar de uren- en minutenwijzers lopen niet altijd goed mee en de drukkers voor het verstellen van de maanstand en de dag zitten niet goed waardoor ik ze alleen kan verstellen als ik het uurwerk uit de kast haal. En dat is niet verstandig. Door de wijzers door te draaien verspringt het geheel ook goed maar bij het verspringen van de maanstand voel ik veel weerstand. Dus daarom heb ik 'm nog niet zo ver doorgedraaid dat ik de maand kan laten verspringen.

De vragen waarmee ik ben blijven zitten, ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden:

  • Is dit een perpatual calendar of geldt dat alleen als de maand ook op de juiste dag verspringt? Ik weet dus niet of dat gebeurt.
  • Wat voor uurwerk zit hierin?
  • Wie kent het merk op de plaat, F.A.?
  • Wat zijn die haakjes rechtsonder en linkboven aan de tussenplaat op de foto met het uurwerk?

het basis uurwerk is in ieder geval makkelijk: da’s een Peseux 7001 (23mm) of 7011 (26mm)
Die haakjes zijn misschien om de wijzerplaat pennetjes vast te houden, da’s vaker zo bij een uurwerk met kalendermodule, want de pennetjes kunnen niet meer in de gaten in het uurwerk (dan zouden ze door de kalendermodule heensteken)
Het lijkt me geen perpetual calendar, want daarbij kun je niet apart de datum/dag/maand verstellen (alles is gekombineerd, en de module kent maanden met 30 en 31 dagen en schrikkeljaren) het is een mooie triple-date met maanfase.

Mooi horloge! (tu)

Da´s een heel mooi lotje…, een Peseux is al een fraai uurwerk (lekker plat), en dan ook nog met een module… Deze kombinatie (Peseux met volledige kalender/maanstand) heb ik nog niet eerder gezien.

Heel leuk klokje Hendrik.

Doet me denken aan een project horloge van een leerling aan één van
de horlogemakers-opleidingen.
F. A. zouden dan de initialen van de maker zijn.

dit horloge lijkt me toe aan een servicebeurt, de maanstand module is moeilijk bereikbaar,moet het hele caliber meestal uit mekaar.
de vorige spreker weet daar alles van :slight_smile:
groet, André

Jij hebt ook écht een extra zintuig van God meegekregen om dit soort klokkies op te sporen, hè? :slight_smile: (tu)
Als jij met dit soort posts hier aankomt, ga ik altijd op het puntje van mijn bureaustoel zitten!

Paul G. Schreef:

Jij hebt ook écht een extra zintuig van God
meegekregen om dit soort klokkies op te sporen,
hè? :slight_smile: (tu)
Als jij met dit soort posts hier aankomt, ga ik
altijd op het puntje van mijn bureaustoel zitten!

Mijn beste,

Ik val dan zelfs van verbazing van het puntje van mijn bureaustoel af!!
Chapeau Henrik (tu)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik vind net dit plaatje:

een behoorlijk zeldzame Ulysse Nardin michelangelo van voor 1990, zo te zien gebruikt deze dezelfde module (ook opmerkelijk dezelfde nogal ongebruikelijke 0-29,5 aanduiding rond de maanfase)
Al googelend vind ik ook een verwijzing naar een F.Piguet uurwerk, gebaseerd op het Peseux uurwerkje met kalender-maanfase module (kaliber 6501) maar ik kan hier geen plaatje van vinden.

Groet,
Paul