Tijdens mijn vakantie afgelopen maand, sprak ik met regelmaat een wat oudere barman en na 3 avonden kwam ik erachter dat de beste man in de jaren '70 en '80 horlogemaker was! Hij vond het zo leuk dat zo’n jonge vent (yes!) als hobby mechanische horloges had, dat hij mij zowaar een horloge cadeau deed.
Het bleek een Seiko 7009-876J te zijn, welke al jaaaaren bij hem in de kast lag waar hij helaas niet meer mee deed. Het uurwerk doet het niet meer, de kroon trek je zo uit de kast en het bandje wat erop zat viel van ellende uit elkaar… Ik vond het zo’n aardige vent, dat het mij erg leuk lijkt om zijn horloge weer in ere te herstellen, maar waar breng ik zo’n horloge en wat voor kosten kan ik hierbij verwachten?
Menrik, volgens mij is deze echt ver heen, te zien aan de foto’s. 7009’s zijn niet duur uit die tijd, ik denk dat het de voorganger van het 7s26 kaliber betreft.
Volgens mij idd een voorganger van het 7S-uurwerk. Maar m.i. niet uitwisselbaar. Op zich door een horlogemaker nog wel te redden, waarschijnlijk en anders met een donoruurwerk. Maar je gaat natuurlijk wel ruimschoots over de waarde van het horloge heen. Zelfs in heel goede staat, met originele stalen band, blijft de waarde van dit horloge altijd ruim onder de € 100.