Nieuwe aanwinst: Seiko Solar Tuna

Weer eentje in de categorie ‘nieuw voor mij, niet nieuw voor het forum’. Toch leek het me leuk om een kort stukje te schrijven en een paar foto’s te posten. Zoals ik al met @Mieske007 besprak zijn er ondanks de populariteit van de SNE498 niet heel veel real-life foto’s van te vinden.

Sinds een paar jaar maakt Seiko verschillende 200M Solar duikhorloges die het Tuna-ontwerp gebruiken.

De SNE498 combineert de compactere 200M kast van deze Solar Tuna met het design en de kleurstelling van de iconische 600- en 1000M Golden Tunas. Het resultaat is een draagbare, betaalbare ‘Baby Golden Tuna’.

De OG Golden Tunas, foto via Fratello

Hoewel de SNE498P1 lijkt op de professionele Golden Tunas, is het technisch een heel ander horloge. Zo heeft de Solar Tuna geen titanium monobloc kast, maar een reguliere RVS kast met schroefdeksel en is de ‘shroud’ van kunststof. Ook is de Solar Tuna niet geschikt voor saturatieduiken. Dit zijn concessies waar ik prima mee kan leven, zeker als je bedenkt dat een vintage (of re-issue) Golden Tuna veel, veeel duurder is en ik er waarschijnlijk niet dieper mee kom dan het pierebadje :smile:

De 600- en 1000M caseback, foto via Fratello

De 200M caseback

Een toffe eigenschap die deze ‘baby’ wel deelt met de Golden Tunas is het ontbreken van een lume-pip. In plaats daarvan is de bezel-insert gemaakt van transparant kunststof waardoor de onderliggende lume zichtbaar is.

Ondanks de bizare 46,7mm diameter draagt het horloge door de korte lug to lug niet heel groot. Dat heeft er denk ik ook mee te maken hoe je meet, de buitenmaat van de bezel is bijvoorbeeld 1 mm kleiner dan met die van een SKX007.

Ik ben blij. Ik heb er een zomer-beater bij en vind het leuk om een keer van de beroemde Seiko tonijn te proeven, ook al is het een beetje een light-variant.

Met dank aan @dreski voor de fijne deal.

P.S. Omdat ik één Seiko duiker tegelijk genoeg vind heeft mijn blauwe Turtle voor deze aanwinst moeten wijken. Ik ben benieuwd naar jullie mening: Wat is een leukere ‘affordable’ Prospex duiker? De Turtle of de Tuna?

Tuna

Turtle

• Tuna
  • Turtle

0 stemmers

19 likes

Je kan het genoeg vinden. Maar beide zijn gewoon zo leuk dat je ze beide moet houden :innocent: Ik ben zelf benieuwd hoe de Solar Tuna’s in het echt zijn. Lijken me geinige dingetjes

2 likes

Goud in een Seiko duiker kan ik zeer waarderen.
Mooie eigenzinnige aanwinst! :ok_hand::ok_hand::+1:

1 like

Gefeliciteerd !
Mooie duiker.

1 like

Fraaie combinatie.
Enjoy!

1 like

Ik heb 'm ook, alweer een paar jaartjes en draag 'm, met veel plezier, vooral 's zomers. Toen Seiko 'm net op de markt had gebracht en ik 'm voor het eerst online zag, heb ik 'm meteen besteld. Zo leuk vond ik 'm. :+1: Ik had nog geen solarhorloge en nog geen Tuna(achtige), dus dit werd 'm. Het is uiteindelijk mijn go-to horloge geworden voor op en in het water. Afgelopen weekend had ik 'm toevallig nog even om, ondanks dat het niet echt vaarweer was… :unamused:

Ik heb niet gestemd, in bovenstaande poll. Dit omdat ik niet kan kiezen. Heb ze gelukkig allebei en kunnen bij mij in de bescheiden collectie ook prima naast elkaar bestaan. De Turtle heb ik nog wat langer. Destijds ook nieuw gekocht, toen deze net op de markt kwamen. En die van mij is voorzien van een bol saffiertje. Dat staat 'm heel goed, vind ik, en het maakt 'm ook nog wat robuuster.

Allebei heel fijne horloges met leuke looks!

Anyway, leuke NA! Gefeliciteerd en veel plezier met jouw Solar Golden Tuna!

4 likes

Het is echt een leuk horloge, vrij licht en een stukje kleiner dan de Turtle. Moet je als Seiko-liefhebber toch wel een keer geprobeerd hebben :grin:

Dankjewel!

Nu nog een Bonetto Cinturini 284 ervoor vinden!

Dankjewel.

Dankjewel, leuk om te lezen dat hij bij jou al even uithoudt :slight_smile:

2 likes

De lume op de 0-15 minuten is ook er gaaf trouwens.

4 likes

Prachtig horloge, veel draagplezier

1 like

Nice, mooie big ass MF klok!

1 like

Mooie aanwinst! Dank voor het delen.

1 like

Gefeliciteerd met deze aanwinst. Ik heb er ook eentje, gekocht vlak na de launch.

1 like

Gefeliciteerd, met deze prachtige tuna, ik heb hem ook gehad, maar ik had al 4 Tunas.
Ook de turtle is een leuk horloge, ik heb echter op de tuna gestemd, de Tuna is echt een aanrader.:grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:
Heel veel plezier ermee.:+1:

1 like

De afwerking is erg goed voor deze prijsklasse, check de brushing op de wijzers :slightly_smiling_face:. De indexen zijn niet opgelegd maar liggen op een soort ‘eilandjes’ die in de plaat gedrukt lijken te zijn. De plaat heeft best een bijzondere kleur, het is matzwart maar neigt in bepaald licht naar grijs of donkerbruin. Heeft denk ik iets te maken met de zonnecellen.

Over de zonnecellen gesproken: Onder bepaalde licht is iets boven de 9 uur een heeel vaag streepje zichtbaar, waarvan ik denk dat het de rand van de zonnecel is. Dit klopt iig met het plaatje op Seikos website.

img_solar_1_01

Ik vroeg me af of dit een foutje was, maar toen zag ik een YouTube unboxing waarop het ook te zien is. Niet storend ( je moet echt je best doen om het te zien) en toch een soort kijkje onder de motorkap.

De kwaliteitscontrole is verder niet des Seiko. De chapterring is perfect uitgelijnd en de secondewijzer tikt precies op de streepjes :grin:.

1 like

Prachtige Seiko Tuna! Wijzerplaat knalt er goed uit💥
Veel draagplezier gewenst😎

1 like