Nieuwe aanwinst - Seiko

Beste leden,

van de week werd ik gebeld of ik zin had om mee te gaan naar de Verzamelaars Jaarbeurs in Utrecht. Hier had ik weleens eerder van gehoord maar er nog niet eerder geweest dus ja, het leek me wel interessant.

Veel oude rommel, veel games, strips, postzegels, munten en oud servies, maar ook hier en daar toch wel leuke mechanische horloge’s. Ik heb oa een 2-tal Omega Seamasters gezien, een (volgens mij) speciale uitgave van een Sinn horloge, een Fortis en een (volgens de verkoper) platina Audemars Piguet met eeuwige kalender.

Ik had eerst een leuke oude handwind Pontiac op het oog, todat ik deze Seiko zag liggen. Het is een automaat met de volgende gegevens:

op de achterdeksel staat: 7005-8022, met daaronder het Seiko logo en daaronder staat weer: 4N4005

op het uurwerk staat: 7005A en het heeft 17 Jewels

Hieronder enkele foto’s

Het horloge kwam zonder kroon maar liep na enkele keertjes goed schudden wel weer. Het plexiglaasje en de kast zijn behoorlijk bekrast en in de band zit geen rek meer.

Net wilde ik even het achterdeksel eraf halen om het uurwerk te bekijken maar toen kwam meteen de wijzerplaat mee:

Kan hier nog wat mee gedaan worden? Zijn 7005 uurwerkjes makkelijk te repareren of te vervangen? Of is het het makkelijkst/goedkoopst om enkel de wijzerplaat in een Seiko 5 kast te stoppen met nieuw 7S26 uurwerk?

Graag jullie reacties. :slight_smile:

klok loopt, dus met een kroon(+stem) en een nieuw glaasje ben je er dan?

belangrijkste bij dit soort horloges/projecten voor mij is de dial: niet goed, dan begin ik er niet aan.

kroon + stem + glas: 30 euro moet lukken.

wat nog leuker met kunststof glazen (is als het glas tenminste niet gebarsten is):
polijsten! welck een arbeidsvreugd!

koop bij autoshop 1200 schuurpapier, en schuur je glas tot het vlak is. yep, het is schrikken als het glas dof wordt.
schuurpapier niet vol laten lopen, juist plexistof krast. kleine stukjes afknippen snel weggooien.
en dan “the mighty polywatch” eroverheen en sla achterover van verbazing!!!

Hoi Stony en Rob,

even een korte toevoeging.

Uurwerk liep gedurende de beurs, maar toen ik thuis even het uurwerk wilde bekijken kwam meteen de wijzerplaat met uurwerk uit de kast. Hierdoor viel de rotor van het uurwerk dus hier moet in elk geval ook nog naar worden gekeken (door iemand die hier kennis van heeft, dit kan ik niet zelf).

En wat is eigenlijk een “stem”? Als ik het goed begrijp is dit onderdeel van de kroon?

Als de berekening van 30 euro van Rob klopt dan zou ik zelf wel het polijsten van de kast willen proberen.

Hoi Jaap-Wim,

De stem is de as vanaf de kroon het uurwerk in.

Aan onderdelen + inzetten glaasje ben je zo’n 30 euro kwijt, maar het nakijken vanwege de valpartij zit daar niet bij in.

Rotors die zitten wel eens vaker los, gewoon vastschroeven. (Misschien dat er officieel nog een afstelvoorschrift op zit om de rotor maximaal efficient de veer op te laten winden, maar zonder dat doettie het ook al prima)

Jaap-Wim Schreef:

Hoi Stony en Rob,

even een korte toevoeging.

Uurwerk liep gedurende de beurs, maar toen ik
thuis even het uurwerk wilde bekijken kwam meteen
de wijzerplaat met uurwerk uit de kast. Hierdoor
viel de rotor van het uurwerk dus hier moet in elk
geval ook nog naar worden gekeken (door iemand die
hier kennis van heeft, dit kan ik niet zelf).

En wat is eigenlijk een “stem”? Als ik het goed
begrijp is dit onderdeel van de kroon?

Als de berekening van 30 euro van Rob klopt dan
zou ik zelf wel het polijsten van de kast willen
proberen.