Nieuwe Aanwinst: Shanghai Military Re-Edition

Voor de verzamelaars van vintage Chinese horloges zijn er een paar echte Grail horloges. Een vrij bekende is de SeaGull Airforce Chrono, bekend door de re-edition. Daarnaast is de orginele vanaf 1969 gemaakte Shanghai Military Watch een van de meest gezochte types:


(foto van Joel Chan)

Als je niet in China woont, is het vrijwel onmogelijk een exemplaar in redelijke staat te vinden, en vooral ook nog met de orginele stalen band er aan.

Nu heeft Shanghai zelf een kleine re-run gemaakt van dit horloge, alleen was die alleen, zo ik heb begrepen, bij de fabriek zelf te kopen. Een lid van een ander, chinees gericht forum heeft de laatste paar gekocht, en was bereid ze de wereld rond te sturen. En nu heb ik (waarschijnlijk) het eerste exemplaar in Europa.

Er zijn een paar verschillen met het orgineel. De orginele SS2 en SS4 uurwerken zijn niet gebruikt, maar een nieuwere, een doorontwikkeling hiervan. Daarnaast zijn de bezel, wijzers en indices bij de re-issue niet met radium gevuld (gelukkig :slight_smile: ). Het formaat is wel identiek gebleven, zo’n 36mm doorsnede, en zo’n 44mm lug-lug afstand.

Goed, genoeg text, tijd voor plaatjes.


Lekkere dikke kroon hè?

Wat ik zo mooi vind aan deze, en ook andere Shanghai modellen, is de manier waarop de de slanke lugs rond de kast doorlopen:

Gesigneerde gesp:

En gewoon nog een, omdat hij zo leuk is :slight_smile:

Het was wat meer geld dan ik gewend ben te besteden voor dit type horloges, maar ik denk dat dit een éénmalige kan was, dus ik heb ik de knoop doorgehakt. En ik ben er blij mee!

Groeten,

Martin

Ik vind het een erg gaaf model! En de foto’s zien er super uit!

Heel veel plezier ervan gewenst! (tu)

Gefeliciteerd Martin. Dit is dus de ‘next-best’ als ik het zo bezie.

Mooi ding, altijd leuk een zeldzaam horloge(tu)

Misschien wel zeldzamer dan de originele:D

Mooie klok ! (tu)

Daar zal wel wat licht van komen denk ik zo ! :wink:

Van Harte met deze mooie Re-issue Martin (tu)

En uiteraard… binnen het verzamelgebied van de echte Chinese horloge-industrie is dit een buitenkansje… TOP !!

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

Behalve een mooi verhaal is dit ook nog een een fraai horloge…

Gefeliciteerd !!!

Gefeliciteerd hoor!
Dit is echt een heel fraai horloge!

Bijzonder en mooi. Vooral die relatief grote kroon vind ik erg goed staan.

erg gave klok!

Proficiat met je nieuwe aanwinst!

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd Martin. Dit is dus de 'next-best’
als ik het zo bezie.

Mooi ding, altijd leuk een zeldzaam horloge(tu)

Misschien wel zeldzamer dan de originele:D

Dank je!
Van de orginele zijn er zo’n 30.000 gemaakt, maar omdat daadwerkelijk naar Militairen gingen, zullen er zeer vele verloren zijn gegaan. Ik weet niet hoeveel er zijn gemaakt van de re-issue, maar dat zullen er beduidend minder zijn.

Groeten,

Martin