Nieuwe Aanwinst: Squale met dieptemeter!

Het is eigenlijk nog een Rikketik aanwinst maar ik heb niet de tijd gehad om ‘m eerder te presenteren en deze aanwinst verdient een wat uitgebreidere uitleg. Het gaat hier om een Ocean Diver Blandford S.A. Profundus Squale uit de jaren 70. Het laatste woord “Squale” hieraan is interessant.

De geschiedenis van Squale, een Italiaans bedrijf, is niet helemaal duidelijk. Ze zijn in de jaren 90 van de vorige eeuw of zelfs pas begin eenentwintigste eeuw failliet gegaan. Squale (haai in het Italiaans en Frans) was een bedrijf dat kasten voor horloges bouwde en onder de naam van andere bedrijven (maar soms ook voor zichzelf) op de markt bracht. Je komt ze dus tegen onder de noemer Squale maar veel vaker met een andere merknaam zoals hier “Blandford S.A.”. Maar wel altijd met het Squale logo op de plaat.
Squale was in staat kasten te bouwen die tot extreme diepte waterdicht waren. Ik heb wat gezocht en 200 meter (zoals bij dit horloge) is niets, in de hoogtijdagen van Squale, de jaren 60 en 70, maakten ze al horloges die van 500 tot 1000 meter waterdicht waren. Ze hebben zelfs een concurrerende versie van de Omega Ploprof gemaakt die er niet voor onder deed, boze tongen beweren zelfs dat de Ploprof gejat is van Squale… In ieder geval werden de horloges met een Squale kast veelal professioneel gebruikt en zijn daarom ook niet al te bekend. Ware verzamelaars stukken dus!

Nu is het niet zo dat ik dit al wist toen ik tegen mijn Squale aanliep, ik heb dit op internet gevonden na de aanwinst. Het was de afgelopen Rikketik, ik had mijn eigen tafel en had weinig tijd. Gelukkig kwam ik mijn “vrienden” uit (ik denk) Polen tegen waar ik al eerder bijzondere stukken (bv de automatische Pierce) had gekocht. En ook dit keer stelden ze mij niet teleur. Dit horloge viel mij op door de aparte wijzerplaat met een afwijkende indexering. Niet netjes 1 t/m 12 maar iets heel anders, startend bij de 9. Onder de plaat zag ik een gesloten buisje lopen en aan het begin ervan, bij de 9 uur zat een gaatje in de kast (zie onderstaande foto). Ik had dit al eens eerder gezien, maar dan in een boek, het ging hier om een dieptemeter! Hoe hoger de druk, hoe verder het buisje vol loopt en zodra de binnenkant van het buisje nat wordt laat het de rode laag er onder zien. Zo kun je de diepte tot 100 meter meten.

“Dat is nou echt iets bijzonders!” dacht ik, maar de prijs deed dat niet vermoeden. Dus zonder al te veel heen en weer heb ik het gekocht. Ik heb nog een tijdje zitten tobben wat voor bandje er aan moest, maar met een bandje van forumlid “Seamaster” er aan was het horloge imho af. En dan vragen mensen zich af waarom ik de Rikketik zo leuk vind… :smiley:

1 like

interessant exemplaar Henrik,soms kom je nog pareltjes tegen op de Rikketik. Leuk dat je het verhaal achter dit horloge hebt nageplozen

Wederom een leuke aanwinst Henrik(tu) Vooral de afwijkende indexering maakt 'em bijzonder. Het “verhaal” er omheen maakt het weer helemaal af.

Leuk Henrik (tu) en bedankt voor het verhaal. Jij weet ze ook altijd uit te halen (tu)

Weer helemaal goed Henrik(tu) Ik was al een beetje bang dat je het gevoel kwijt was, het was al weer een tijdje geleden dat er een echte ‘Henrik’ aanwinst op het forum langs kwam;)
Gefeliciteerd met de aanwinst en bedankt voor het verhaal.

Henrik, Al was het niets aparts, zag het er niet uit, of zat niemand erop te wachten.

Met zo’n beschrijving worden alle horloges mooi of in ieder geval interessant.

Maar dit is wel de manier, eerst kopen dan het verhaal erbij zoeken, andersom is moeilijker.

Veel plezier ermee

Kun je die POlen ook niet bij mij langs sturen :slight_smile:

Hier wordt ik heel erg hebberig van !!

de band mag niet klagen aan dit klokkie :wink: van harte met je wel heel erg leuke aanwinst (tu)

Heeee, wat is dit een mooie duiker, zeg!! (tu) Ik word jaloers!! :wink:

Mooi Henrik.

Heb je de dieptemeter nog gecheckt?

Hallo Henrik,

Mijn vroeger duikhorloge, heb ik nog, heeft als merk Cordia maar heeft er ook opstaan " Squale 600" 600mts .
Zijn super kasten.

Deze is zeer mooi, wel oppassen dat er geen vuil in het gaatje van het buisje van de dieptemeter komt of hij werk niet meer nauwkeurig, is een nadeel van dit systeem. Alleen al achtergebleven zoutkristallen kunnen de werking belemmeren.

Ja, ik heb 'm in mijn bad gegooid :smiley:

Maar nee, en ik ga het niet doen ook. Hij is zeker 30 jaar oud, wie weet hoe het met de waterdichtheid zit?

Potdomme, wat ben ik jaloers. Helemaal mijn horloge zo met die band. Volgende Rikketik ga ik toch maar weer met de neus door alle grabbelbakken heen.

I am in love with your watch,

wat een schoonheid!

B)-

Duikers zijn mijn favoriete horloge`s.
En deze is mooi (tu)

Ja, erg mooi ding! Die foto’s met vrgrootglas zijn gaaf gedaan (tu)

Je had hem bij je op de Limited uitreiking, toch?

Groeten,

Martin

Toen had ik 'm idd net gekocht :smiley: