Nieuwe aanwinst: Swatch Sistem51

stitch Schreef:

Want Swatch moet natuurlijk wel Swatch
blijven met eigenwijs design, anders kun je net zo
goed een Seiko kopen. :slight_smile:

Swatch heeft nooit geprobeerd de ā€œgemiddeldeā€ horlogekoper aan te spreken.
Laat ze zo doorgaan :wink:

Ik heb zelf de zwarte Sistem51. Niet gekocht omdat ik hem mooi vond, maar om de techniek (en ten tweede omdat ik niet goed tegen siliconen kan). Ik draag hem nu al heel de week. En ik begin het design duidelijk te waarderen :slight_smile:

lencoth Schreef:

TimeLapse Schreef:

Je kunt je dus afvragen wat wat niets toevoegt
aan
het topic. Ik kan je niet echt volgen.

Goed, je hebt gelijk. Je bent een van de velen die
niets toevoegt.

Het is hier altijd nog zo geweest dat als je een horloge niets vind , en geen ā€˜LOFZANGREACTIE’ onder ellenlange oh’s en ah’s plaatst, je altjd nog weer bejegend word… Of eenduidende positieve reactie’s altijd wat toevoegen…:sunglasses:

Je ā€œschriktā€ al bijna als je leest dat iemand anders het ook niet mooi vind.
Weet je i.i.g dat je (nog) niet helemaal genetisch gemanipuleerd bent hier…

Buiten het feit dat het nieuw is, ā€œrevolutionairā€, ā€œik koop het voor de techniekā€?, is het weer een vrij goedkoop excuus een horloge ( nou ja HORLOGE ) te kunnen kopen…

Blijft natuurlijk een feit dat het een onooglijk ding is, waar je als een beetje vent natuurlijk glad mee voor lul loopt, en die straks weer met bosjes op het verkoopgedeelte zullen staan.

Het heeft het gewoon niet. Zeker niet zoals velen zich hier horloge’s voor stellen… Een aardigheidje…meer niet.

Ach…een beetje leven en laten leven.

Zo vind ik bijvoorbeeld een Rolex een zeer overgewaardeerd horloge.
Elke kamp-johnny heeft zo’n ding.

Ga ik dat zeggen als er iemand helemaal happy is met zijn nieuwe Rolex ?

Nee, doe ik maar niet. Ligt er trouwens ook aan de toon waarmee het gezegd wordt. En dat is met geschreven tekst altijd al moeilijker interpreteren dan met gesproken woord.

Ik vind het uurwerk van deze Swatch technisch wel interessant. Het design van het horloge is niet mijn smaak. Vooral vanwege de gebruikte materialen.
Het is natuurlijk een poging om tegenwicht te bieden aan de goedkope mechanische uurwerken uit het verre Oosten. Dat het geheel ook nog eens nauwkeurig loopt is mooi. Men gokt natuirlijk op de modebewuste mens die iets aparts wil. Met die plastic kasten en dito wijzerplaten kun je snel vele varianten maken in kleur en design zonder hele grote kosten.

Wellicht komt er nog eens een Swatch met een echte stalen kast en met een wijzerplaat die ik mooi vind. Dan sluit ik niet uit dat ik ook een Sistem51 ga kopen.

MeistersingerFan Schreef:

Het heeft het gewoon niet. Zeker niet zoals velen
zich hier horloge’s voor stellen… Een
aardigheidje…meer niet.

Hetgeen perfect een Meistersinger omschrijft.

Zit heerlijk!

Je loopt voor joker man! :+

Vintage1982 Schreef:

Je loopt voor joker man! :+

Daar kun je op eenvoudige wijze wat aan veranderen.
( voor de Swatch System 51 Anonymus groep )

http://www.benscore.com/Horlogeband-beschermhoes-klittenband-woodland-camo--p-24050.html

ik bedoel het goed he >X

fijne dag Gerard

lexor Schreef:

MeistersingerFan Schreef:

Het heeft het gewoon niet. Zeker niet zoals
velen
zich hier horloge’s voor stellen… Een
aardigheidje…meer niet.

Hetgeen perfect een Meistersinger omschrijft.

+1
:+

Mooi plaatje wat goed laat zien waarom Swatch met de Sistem51 de horlogewereld nu zo compleet op zijn kop heeft gezet met dit innovatieve uurwerk.

De logica van de stippen is ook briljant. Dit is echt een horloge van en voor de ware liefhebbers van de horlogerie. Ik ben blij dat ik mij niet heb af laten schrikken van het plastic, want dat voelt namelijk totaal niet goedkoop. Eigenlijk is het heel bijzonder waarom een duurder horloge altijd een kast van metaal zou moeten hebben. Met andere materialen zijn er weer zoveel meer variaties mogelijk, meer kleuren, andere bewerkingen en andere prijzen.

stitch Schreef:

Mooi plaatje wat goed laat zien waarom Swatch met
de Sistem51 de horlogewereld nu zo compleet op
zijn kop heeft gezet met dit innovatieve uurwerk.

http://i62.tinypic.com/2lctp9g.jpg

Ligt het aan mij of vergelijken ze een automatische Tag Heuer chronograaf nu met een Sistem51? Appels en peren?

Is dat niet het hele doel van Swatch? Om juist een peer op de markt te brengen tussen alle appels?

Selie Schreef:

Is dat niet het hele doel van Swatch? Om juist een
peer op de markt te brengen tussen alle appels?

Dat snap en waardeer ik, maar ze overdrijven zo wel een beetje. Een 3 wijzer automaatje met datum vergelijken met een chronograaf. Beetje oneerlijk toch?

Alsof je Toyota Aygo uit elkaar haalt en vergelijkt met gedemonteerde Rolls Royse Phantom ofzo. Ja, ze hebben allebei een stuur, 4 wielen en brengen je van A naar B :+

(Overigens weet ik niet zeker of het een chronograaf of iets anders is, maar volgens mij zie ik onderdelen die bij een chrono horen.)

marnix.moed Schreef:

Dat snap en waardeer ik, maar ze overdrijven zo
wel een beetje. Een 3 wijzer automaatje met datum
vergelijken met een chronograaf. Beetje oneerlijk
toch?

Jij neemt nu aan dat dit plaatje van Swatch afkomstig is. Vraag: is dat zo?

lencoth Schreef:

Jij neemt nu aan dat dit plaatje van Swatch
afkomstig is. Vraag: is dat zo?

Met ā€˜ze’ bedoel ik degenen die de vergelijking zo maakt. Maakt niet uit wie de vergelijking maakt. Maar het zou kunnen dat Swatch het is geweest. Volgens mij is het een ETA chronograaf.

marnix.moed Schreef:

lencoth Schreef:

Jij neemt nu aan dat dit plaatje van Swatch
afkomstig is. Vraag: is dat zo?

Met ā€˜ze’ bedoel ik degenen die de vergelijking zo
maakt. Maakt niet uit wie de vergelijking maakt.
Maar het zou kunnen dat Swatch het is geweest.
Volgens mij is het een ETA chronograaf.

Ik vind het plaatje illustratief in de zin dat, het het modulaire concept uitlegt. Maar als de bedoeling is ons wijs te maken dat al die onderdelen van links (en dus de functionaliteit) in die modules rechts zitten, dan worden we voor de gek gehouden. Het zou me verbazen als dat plaatje van Swatch komt, want die heeft het over ca. 100 onderdelen t.o.v. 51. Als het een goedwillende amaterur is, voila, van Swatch zou het me tegenvallen. That’s all :wink:

lencoth Schreef:

Ik vind het plaatje illustratief in de zin dat,
het het modulaire concept uitlegt. Maar als de
bedoeling is ons wijs te maken dat al die
onderdelen van links (en dus de functionaliteit)
in die modules rechts zitten, dan worden we voor
de gek gehouden.

Ik dacht niet zozeer aan de functionaliteit, maar dat die modulaire opbouw veel minder onderdelen nodig heeft. Toegegeven, 51 is ook knap weinig. Maar zo een vergelijking is beetje overdreven oneerlijk. Nog ff en ze gooien er een Breguet 1447 Perpetual Moonphase Chronograph tegenaan :+

Dat plaatje is van Swatch tijdens Baselworld 2013. Het gaat over het modulaire concept van het uurwerk: http://estacaochronographica.blogspot.com/2013/04/swatch-sistem-51-de-novo-revolucao.html

Van Baselworld 2013 hier ook nog wat ronkende marketing teksten van Swatch zelf over het design van de 4 modellen. De achterliggende filosofie is interessant om te lezen. Daar is flink over nagedacht. :slight_smile:

SISTEM51 opens up a universe of beauty. The dial side reveals six of the movement’s 19 rubies, and from the back one gazes through a transparent oscillating weight into the heart of this fascinating microcosm. The first four models set out to discover SISTEM51’s expressive potential:

SISTEM WHITE (SUTW400) explores the new world in a disarmingly simple fashion. Six red points are positioned on the white dial directly above 6 of the movement’s 19 rubies, indicating the wondrous mechanical universe beneath. These 6 ruby-red points are surrounded by large coloured dots, each corresponding to one of the points where the movement’s five modules are welded together. And yet, as beautiful as it is, the dial is only half the story—Turn SISTEM WHITE over and the new world explodes. The transparent crystal oscillating weight reveals brightly coloured modules and the fascinating motion of the gear trains and balance spring. The design is pure Pop, connecting SISTEM51 to the legendary story of Swatch and Art.

SISTEM BLACK (SUTB400) is a beautiful black and white map of the stars. It shows a universe revolving around a single, central point of light, a mirror of our solar system. Six red points representing 6 of the movement’s 19 rubies glow in the darkness of infinite space, framed by a concentric array of white lights—a harmonious star-map of time. And there’s more—the map has a flip-side: Turn SISTEM BLACK over, and the universe is suddenly a work of optical art, a swirling black and white vortex that captures and captivates the eye. The transparent crystal oscillating weight revolves and reveals the wonder of a mechanical microcosm that turns on a single, central screw.

SISTEM RED (SUTR400) begins and ends with the colour of rubies, the jewels at the heart of the movement within. The dial is a black night filled with stars and the delicate white traces of an interstellar journey exploring the universe of hidden connections in the heart of the movement. The black bezel’s white hour markers encircle a cosmos set snugly within a ruby-red, transparent plastic case. Like the moon, this heavenly body has a hidden side: Turn SISTEM RED over to find a black and red star-burst, rays of light shooting into space from a single point at the centre.

SISTEM BLUE (SUTS401) is the colour of cosmic nights, a message from the hot blue stars of the Pleiades to our beautiful blue planet. Clustered around the centre of the deep black dial are 6 red points indicating 6 of the movement’s 19 rubies, glowing red signals from the movement within. Narrow white lines connect a scattering of star-white dots, tracing a path for us to follow, a map to guide our cosmic journey. Twelve white dots mark the hours on the black bezel set within a luminous, translucent blue case. And on the reverse we discover an amazing sight—a deep blue and black star-burst, a radiant pattern expanding from the central screw to the oscillating weight, the motor of the extraordinary mechanical movement that is SISTEM51.

De nauwkeurigheid van mijn blauwe S51 is zƩƩr goed: ik kom op +1 en +2 sec per dag! Dat is gemeten terwijl hij op z’n rug op tafel heeft gelegen.

En aangezien je blijkbaar voor l*l loopt met een S51 kan ik het niet meten om de pols :slight_smile:

Hebben andere early adaptors ook al naar de nauwkeurigheid gekeken?

WilSeiko Schreef:

Hebben andere early adaptors ook al naar de
nauwkeurigheid gekeken?

ik eerlijk gezegd niet. draag em daar niet lang genoeg voor. het bandje valt niet mooi, dat kunststof is toch wat gevoeliger voor schade en ik loop er blijkbaar mee voor l*l.

maar goed dat ik em gekocht het uit bewondering voor t uurwerk :stuck_out_tongue:

Kom op mannen! Een paar plaagstootjes kunnen jullie wel hebben toch? Gewoon lekker dragen als je je daar prettig bij voelt.