Van het weekeinde liep ik langs de Swatch Store en tada, liep na 10 minuten met dit om de pols naar buiten. Eindelijk officieel in Nederland het nu al wereldberoemde Sistem51 automatische horloge van Swatch met maar 51 onderdelen, 1 schroef en compleet onderhoudsvrij.
Eerste indrukken waren gelijk dik boven mijn verwachtingen. Alles voelt zeer degelijk aan, geen ‘goedkoop-plastic-gevoel’ en de kleuren zijn in het echt veel donkerder dan verwacht. Ook de dial met alle lijnen van het sterrenstelsel viel erg mee, het klok kijken gaat prima. Er zitten zelfs lichtgevende wijzers en de buitenste ring indexen op de wijzerplaat lichten ook op. Nice!
Welke kleur van de 4 modellen Sistem51 bleek nog het lastigste, de twijfel sloeg nog even flink toe in de winkel. Uiteindelijk eens niet voor een zwarte klok gegaan en de Red gekozen, contrasteert mooi met zwart: Vampire Red noem ik het. Die band is echt magnifiek, ik heb zelden zo’n comfortabele band gedragen als deze.
Voor dit geld een 100% Zwitserse manufactuur met een gangreserve van meer dan 90 uur is echt ongelooflijk. Met een nu al wereldberoemd en uniek uurwerk. Natuurlijk zal Swatch dit uurwerk in veel meer modellen gaan stoppen, dit is toch the Orginal Sistem51!
Ik zie eigenlijk vooral veel berichten op de internationale horloge fora maar hier eigenlijk nog niet. Maar het model is natuurlijk ook net uit in Nederland.
Zijn er hier nog meer Sistem51 eigenaren? Leuk om meer foto’s te zien!
Ik trap af:
Mooi ding en zeker een goed alternatief voor een quartz
en zeker ook als alternatief voor een goedkope automaat
want wie brengt z’n Seiko 5 nou weg voor een service ?
dan kun je net zo goed een compleet nieuwe 5 kopen.
ik wacht zelf alleen toch maar even voor een SS-51 met een
wat overzichtelijker wijzerplaat.
@TS: gefeliciteerd! Modellen spreken me nog niet zo aan. Misschien de tweede lichting wel. Daar wacht ik nog even op. Want de techniek is natuurlijk erg leuk!(tu) Geniet ervan!
@ticothijs: net als de meesten hier, heb ik een voorkeur voor mechanische horloges. Maar dit heeft er niets mee te maken dat quartz achterhaald zou zijn. Sterker nog, mechanische horloges werden al enkele eeuwen gemaakt toen het quartzhorloge werd uitgevonden. Anno 2014 koop je voor een paar honderd euro een extreem nauwkeurig en superrobuust quartz solar-/r.c.-horloge of een smartwatch. De enige meerwaarde van een mechanisch horloge is een stukje emotie. Ze zijn immers al veertig jaar achterhaald.
ticothijs82 Schreef:
Super gave techniek! Nu hoeft niemand meer zo’n
achterhaald quartzhorloge te dragen (tu).
Absoluut een mooi concept, maar voorlopig kost een Seikootje 5 nog steeds minder dan de helft. En dan heb je een stalen horloge met een stalen band.
Carpe tempus Schreef:
Mooi ding en zeker een goed alternatief voor een
quartz
en zeker ook als alternatief voor een goedkope
automaat
want wie brengt z’n Seiko 5 nou weg voor een
service ?
dan kun je net zo goed een compleet nieuwe 5
kopen.
ik wacht zelf alleen toch maar even voor een SS-51
met een
Proficiat! Erg mooie techniek inderdaad en leuke designs. Ik kon zelf nog niet kiezen tussen zwart of blauw. Bandjes leken me ook lekker soepel, bij de zwarte is deze ietwat dikker/stugger. Ik heb juist wel mijn tijfels over het gevoel van de plastic kast en buckle, maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
Moest even zoeken naar de wr, volgens google is die 3atm. Ik had zelf gehoopt op ietsjes meer, ook met de gesealde kast in gedachten.
Absoluut een mooi concept, maar voorlopig kost een
Seikootje 5 nog steeds minder dan de helft. En dan
heb je een stalen horloge met een stalen band.
Carpe tempus Schreef:
Mooi ding en zeker een goed alternatief voor
een
quartz
en zeker ook als alternatief voor een goedkope
automaat
want wie brengt z’n Seiko 5 nou weg voor een
service ?
dan kun je net zo goed een compleet nieuwe 5
kopen.
ik wacht zelf alleen toch maar even voor een
SS-51
met een
:~
Jups … pas nog een nieuwe 5 gekocht voor € 68,-
alleen heb je bij dat ding echt nauwelijks gangreserve
en moet je ff wennen aan het kleine formaat.
Beiden zijn niet achterhaald. Achterhaald is een techniek als het niet meer wordt gebruikt, omdat het zijn nut heeft verloren. Beide technieken worden nog volop toegepast.
Soms heeft een product iets anders nodig om erachter te komen dat wat er eerst was, helemaal zo slecht niet was. De transistor was een fantastische uitvinding en zoveel beter dan de buizentechniek. Alle high-end versterkers van tegenwoordig in de muziek business en in de huiskamer zijn toch weer buizenversterkers. Omdat het nu eenmaal specifieke eigenschappen heeft die een transistor mist.
Belangrijke redenen voor het quartz horloge waren de nauwkeurigheid en het kostenplaatje. Met het soort uurwerken als de Sistem51 is dit steeds minder van toepassing, dus wie zal het zeggen. Mechanische uurwerken worden steeds populairder. Mensen handelen uit emoties en juist die spelen bij een hobby of liefhebberij een grote rol
@ticothijs: net als de meesten hier, heb ik een
voorkeur voor mechanische horloges. Maar dit heeft
er niets mee te maken dat quartz achterhaald zou
zijn. Sterker nog, mechanische horloges werden al
enkele eeuwen gemaakt toen het quartzhorloge werd
uitgevonden. Anno 2014 koop je voor een paar
honderd euro een extreem nauwkeurig en
superrobuust quartz solar-/r.c.-horloge of een
smartwatch. De enige meerwaarde van een mechanisch
horloge is een stukje emotie. Ze zijn immers al
veertig jaar achterhaald.
ticothijs82 Schreef:
Super gave techniek! Nu hoeft niemand meer zo’n
No shit, wel een beetje jammer dat je me zo serieus neemt ;):)-D
Pfjoew, ben blij dat je idd niet serieus was!:)-D
Ja, het blijft internet en op fora worden soms dingen geroepen… Nou ja, getypte tekst kan door iemand anders worden geïnterpreteerd, dan de bedoeling was. Zo zie je maar weer.
ticothijs82 Schreef:
TagEd Schreef:
@ticothijs: net als de meesten hier, heb ik een
voorkeur voor mechanische horloges. Maar dit
heeft
er niets mee te maken dat quartz achterhaald
zou
zijn. Sterker nog, mechanische horloges werden
al
enkele eeuwen gemaakt toen het quartzhorloge
werd
uitgevonden. Anno 2014 koop je voor een paar
honderd euro een extreem nauwkeurig en
superrobuust quartz solar-/r.c.-horloge of een
smartwatch. De enige meerwaarde van een
mechanisch
horloge is een stukje emotie. Ze zijn immers al
veertig jaar achterhaald.
ticothijs82 Schreef:
Super gave techniek! Nu hoeft niemand meer
zo’n
No shit, wel een beetje jammer dat je me zo
serieus neemt ;):)-D
Thnx mensen. Ik zie dat ik hier niet de eerste ben met een Sistem51, maar zo te zien wel de eerste met Red. Phew, gelukkig maar. Er werd al zo lang en veel over geschreven in de internationale pers en horloge fora. Bijna een jaar geleden las ik er al het eerst over bij Hodinkee, een van mijn favoriete watch blogs. Uiteindelijk was het nog toch nog lang wachten tot om de pols, ben er erg blij mee.
Op watch-insider.com beluisterde ik ook een jaar geleden al een uitgebreid interview met de bekende Nick Hayek, de CEO van de Swatch Group (de grote man, niet alleen Swatch, maar ook Glashütte, Blancpain, Breguet, Omega, Rado, etc). Mijn interesse was toen al gelijk gewekt wat hij over Sistem51 en de hele ontwikkeling en de impact over vertelde. Dat hele interview is nog steeds te beluisteren en is erg interessant, vanaf ongeveer 20 minuten gaat het over Sistem51.