Sinds een paar maanden was ik op zoek naar een leuke Flieger met een kleinere maat dan bij mij normaal gesproken in de horlogebox zit, dat betekend dus iets rond de 40mm.
Door een aantal topics op dit mooie forum ben ik via wat omwegen wederom bij Timefactors terecht gekomen, waarbij mijn aandacht steeds weer naar de Speedbird lll PRS-22 getrokken werd. Mooie rustige kastvorm die weer eens wat kleiner is dan ik normaal draag, een cleane wijzerplaat met een zwarte datumachtergrond en technisch prima specs voor z’n prijs.
De webshop was al een tijdje gesloten, maar na wat contact met Eddie vertelde hij me per e-mail dat deze eind januari weer open zou gaan…dus vorige week zondag klokslag 14:00 uur GMT zat ik klaar voor m’n bestelling en ondanks de drukte had ik geluk: ik was snel genoeg en heb een Speedbird kunnen bestellen. Na een razendsnelle verzending op maandag, een vlotte inklaring op dinsdag en betaling van de importkosten had ik ‘m afgelopen woensdag al om de pols!
De eerste indruk is erg positief en de Speedbird krijgt uiteraard lekker veel polstijd. Tijd voor wat plaatjes! (Op de eerste foto’s zit er overigens nog folie op het horloge dus lijkt wat dof.)
Nog even een schaamteloze copy/paste van de website van Timefactors voor alle specs.
CASE
• 316L stainless steel, brushed finish
• Diameter 39mm, 42.8mm including crown
• Lug to lug height 46mm
• Thickness 11.7mm
• Lug spacing 20mm
• Anti-magnetic 20000 A/m with anti-magnetic movement cover and movement retaining ring
• Water resistance 100 metres, also negative pressure tested to 0.4 ATM
• Weight 173 grammes including steel bracelet
• Screw back, crown tube screwed into case (not pressed), unique serial number
DIAL
• Semi-matte black soft iron anti-magnetic, white painted numbers and triangle
• Luminous: Hour markers Super Luminova C3
• Date at 6 o’clock (no date on PRS-1 dial)
HANDS
• Frosted silver minute & hour hands, all luminous filled. White seconds hand (black hands on PRS-1 dial)
• Luminous: Super Luminova C3
CRYSTAL
• Domed sapphire with anti-reflective on underside
MOVEMENT
• Sellita SW200-1 “Top”, 26 jewel automatic (Swiss)
BRACELET
• Stainless steel bracelet with custom fitted solid end links and adjustable clasp, screwed links for adjustment.