Nieuwe aanwinst: Tissot Actualis

Laat ik weer eens een ouderwets voorstel-topic maken van mijn nieuwe aanwinst :grinning:

De motor:

(foto van de verkoper)
Metalen en plastic onderdelen in rood, wit en blauw, zelfsmerend onderhoudsvrij caliber 2270 met speciale schokbescherming. Handopwinder.

In juli 2008 schreef @Henrik al over het Tissot Autolub uurwerk:
Voor wie dit nog niet kent misschien echt erg leuk, het mechanische uurwerk is grotendeels van plastic, tot aan het anker toe! Zie ook de derde foto, dat is een foto van het uurwerk van dit horloge, met de benaming 2270 (kaliber) Aetos S.A. (Tissot S.A.). Je ziet ze ook met Agon S.A. enz. Allemaal Tissot. Het uurwerk heeft wel 1 steen! Dit horloge is ontwikkeld in de jaren 70 met het idee goedkope uurwerken te kunnen maken die niet gesmeerd hoefde te worden (vandaar de benaming Autolub). Maar het is nooit een succes geworden, ik denk dat ook dit weer de schuld is van quartz. Meer info over deze uurwerk zie: http://members.iinet.net.au/~fotoplot/tissot/tissot.html3

Gesigneerde kroon:

(foto van de verkoper)

Op eigen pols:

Perfect matchend blauw lederen bandje met de blauwe plaat :slight_smile:

De laatste:

Mat en glanzende kast, daar houd ik wel van.

Tot zover dan.
Bedankt voor het lezen :sunglasses:

14 likes

Leuk en bijzonder horloge. Waar vind je zoiets? En… als de gelegenheid zich voordoet dat je iets dergelijks tegenkomt, kun je ons een prijs indicatie geven? (Oftewel: wat heb je er ongeveer voor betaald?)
In ieder geval, dank voor het delen.

1 like

Een soort Swatch avant la lettre. Mooi horloge ook nog. Loopt ie (na 40 jaar?) ook nog goed?

1 like

Wat was Tissot vroeger toch n topmerk… Topklasse mechanische chronos, leuke race-geinspireerde modellen, af en toe een omega uurwerkje onder de kap, en heel veel experimenten met materialen, denk maar aan de siderals maar ook dit autolub verhaal. Prachtig merk, maar vandaag toch echt maar de schaduw van wat t ooit was helaas.

3 likes

Van harte !,:+1:
Heel apart dat uurwerk…

2 likes

Leuke aanwinst, ik heb er ook wel eens naar zitten kijken, maar nog nooit besloten om er een aan te schaffen.
Veel plezier ermee!

Is het overigens nog mogelijk om er iets aan te repareren als het stuk is of zit het hele uurwerk dicht geseald?

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een gerenommeerde aanwinst!!
Veel plezier ermee!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Wat een mooi en apart horloge. Een beetje de voorloper van de Swatch Sistem51.
Proficiat met deze mooie aanwinst,

1 like

Leuke klok, die zie je niet veel. :thumbsup:

1 like

Bedankt voor de leuke reacties so far, horlogevrienden :thumbsup:

Nog even de vragen doornemen:

@lexaf : ik heb internetvrienden in het Oostblok, die mij tippen. Deze Tissot kwam op mijn pad binnen mijn budget (€50), wel komt het totaalplaatje daar boven ivm de track&trace transportkosten. Dan is het volgens mij een normale prijs.

@Arjan : De Tissot loopt uitstekend en kan met het rode draaiknopje nog worden bijgesteld op sneller of langzamer lopen. De datumwissel is exact om 24.00 uur.

@Septentrio : Right, maar over de Siderals nog iets. Mijn eerste “echte” horloge was een Tissot Sideral electronic, die er al na twee jaar mee ophield! Volgens de juwelier niet meer te repareren, WTF!?! Flink balen toen. Nu zou ik het niet zo snel meer opgeven.

@wbcoupe : Volgens mij bestaat de plastic “binnencase” uit twee helften, er is een lijn te zien. Mogelijk kunnen de twee helfen los, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Wel heb ik gebruik gemaakt van enkele miniscule voorgeboorde gaatjes in de case om met een speld een radertje op gang te helpen. In principe is het wel een wegwerphorloge. Een grote sta-in-de-weg is de stem met kroon, geen idee hoe die er uit moet om het mechaniek in de plastic case uit de stalen kast te kunnen halen, zodat repareren wel lastig is.

:watch:

2 likes

Dank voor dit uitgebreide en nuttige antwoord. Daar heeft een mens, en vooral de verzamelende mens (homo collectionalis annex virus horlogicum?) wat aan. :thumbsup:

1 like

Van harte! Altijd erg interessant iets te zien, wat buiten gewone saaie reeks valt! :thumbsup: En de prijs is ook fantastisch.

1 like