Nieuwe aanwinst : Tissot PR 516 GL

Hi !

Met trots wil ik jullie laten kennis maken met een bijzondere Tissot : de vintage PR 516 GL met blauwe wijzerplaat.

Dit horloge had ik het voorbij jaar een aantal keren zien voorbijkomen op het Uhrforum.de.

Een foto van een publiciteitsfolder uit de jaren 70 :

Toen ik deze mooie beelden zag,
http://uhrforum.de/tissot-pr-526-gl-endlich-ist-sie-mein-t103342
is de jacht naar zo’n horloge gestart.

Zo’n horloge is 40 jaar oud, maar is nog steeds sportief en toch elegant.
Horloges waarvan de staalband als het ware een uitloper vormt van de kast, hebben mij steeds geboeid.

Nadat die foto’s van zowel een PR 516 én een PR526 mij niet meer loslieten, heb ik Mikey80 gevraagd of hij eventueel zijn PR 516 zou verkopen. Toen bleek dat hij nauwelijks enkele uren voordien van iemand anders dezelfde vraag had gekregen, en dus verkocht was. Das was behoorlijk balen. Ik had té lang gewacht.

Hierna ben ik intensief beginnen zoeken. Ik vond er twee op Ebay, maar beide in bedenkelijke staat. Ook eentje in Zuid Frankrijk, maar ik kreeg nooit een antwoord.

Er bestaan ook nog andere kleurvariaties :
rode wijzerplaat (zeldzaam)
zwarte wijzerplaat
groen wijzerplaat (zeldzaam)
zilveren wijzerplaat
gouden wijzerplaat en band

Voor mij moest het absoluut de blauwe zijn.

Een alternatief was eventueel de nieuwe Heritage PR 516 GL.
http://uhrforum.de/tissot-heritage-pr516-gl-t106742
Deze is bijzonder mooi, maar toch zijn er aantal zaken die ik mooier vind aan de Vintage :

• de minutenwijzer die onder de indices doorschuift
  • de eenvoudige maar mooie sekondenwijzer
  • de prijs :smiley:

Nadeel is wel het formaat : de Vintage meet slechts 36 mm, in vergelijking met de 40 mm van de Heritage.

Ik vond een vrij dure op chrono24, van een duitse juwelier. Ik bleef verder zoeken, en deze chrono24 bleef te koop staan. Na zowat 3 weken vruchteloos zoeken, heb ik dan maar die duitse juwelier gecontacteerd om de prijs te negociëren. En uiteindelijk gekocht !

Het werkje is gereviseerd. De foto’s van de juwelier waren van vrij matige kwaliteit.

Acht dagen na aankoop kreeg ik …

Een schoendoos ?

Iets van Saturn?

Nee, een Zwitser uurwerk !

Hij ziet er zo nieuw uit ??

Is dit een zwarte wijzerplaat ??

Nee, nieuw is hij niet, wel in bijzonder goede staat.

Even googlen om de datum te kunnen instellen.

Een eerste foto …

Voor het eerst aan de pols.
Maar deze is zo klein ??!!

Dit had ik niet verwacht.
Reden dat deze zo klein leek, was doordat ik net ervoor deze aan de pols had :

Na een uurtje vond ik mijn Tissot niet zo klein meer. Een Heritage van 40 mm zou misschien wel beter staan.

Nauwlijks te vatten dat deze Tissot meer dan 40 jaar oud is. Deze Tissot werd verkocht van 1968 tot 1972.

Mijn Tissot is in zeer goede staat. De wijzerplaat lijkt in nieuwstaat te zijn. Het plexiglas heeft enkele kleine krasjes. Op de minutenring met de zwevende indices zijn wat stofdeeltjes en/of vuil te bemerken.

De eenvoudige maar sierlijke oranje sekondenwijzer …

Technisch ben ik niet zo onderlegd. In deze Tissot steekt het automaat kaliber 794.

De “slappe” staalband is origineel, evenals de sluiting. Er is wel een verlenging gemonteerd. Ik heb een pols van 19,5cm. De kroon lijkt mij origineel met het Tissot embleem.

De kast is in mooie en goede staat. Wel een kleine beschadiging tussen 7 en 8.
Die “slappe” staalband doet mij denken aan de Jubilee band van mijn Seiko SKX009.

Het is aangenaam dragen. Hij loopt ook behoorlijk : hij lijkt zich te stabiliseren bij -10 sekonden per dag.

Ik ben meer dan tevreden met deze Tissot. Het plexiglas zou in betere staat kunnen zijn. Jammer van de stofdeeltjes op de minutenring.

Nog enkele foto’s zodat jullie een indruk kunnen vormen.

Bevalt de Tissot jou ook ?

16 likes

Hij is absoluut prachtig :slight_smile: mooie aanwinst!

Echt een heel mooi horloge! Van harte proficiat. Misschien kun je de krasjes in het glas eruit polijsten met tandpasta of anders polywatch. Succes.

Gefeliciteerd, ze zijn zo leuk!

Een prachtige aanwinst! Hij misstaat helemaal niet en ik zeg maar zo: klein maar fijn(tu)
Misschien dat een beurtje hem wel goed zou doen.

Bah nu wil ik 'm ook.

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Ik kan me voorstellen dat je er erg in je nopjes mee bent.
Net wat Malus65 zegt: een beurtje zal het horloge goed doen en je bent meteen van het stof aan de binnenkant af.

Mijn beste,

“wie het kleine niet eert is het grote niet weerd”

Proficiat met deze fraaie verworvenheid.
Een schepping vol overgave van het Ware, het Goede en het Schone!!
Mijn complimenten ook voor je presentatie,
een duidelijk verhaal met mooie foto’s.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Prachtig horloge dat zeker een beurtje verdient (tu)
Gefeliciteerd en ik wens je er veel (draag) plezier mee/van!

mvg

Ik vind 'm prachtig! Maareh… Vanwaar al die opmerkingen over een beurtje? Het uurwerk is toch al gereviseerd?

Veel plezier van deze mooie aanwinst! (tu)

Ik doelde op het stof op de minutenring,
dus meer een stofzuigerbeurtje :wink:

mvg

JackW Schreef:

Ik vind 'm prachtig! Maareh… Vanwaar al die
opmerkingen over een beurtje? Het uurwerk is toch
al gereviseerd?

Veel plezier van deze mooie aanwinst! (tu)

Volgens de Duitse juwelier is het werkje gereviseerd.

Het is inderdaad vreemd dat hij de plexi en de minutenring geen behandeling heeft gegeven. Bij aankomst vertoonde de kast en de staalband lichte vlekken die ik heel eenvoudig met een doekje heb kunnen verwijderen.

Ik bekijk het positief : dit getuigt wellicht dat ik een “eerlijk” exemplaar heb ontvangen.

1 like

Mooie aanwinst, vooral erg gaaf hoe de wijzers onder de markers doorlopen.
Veel plezier met dit mooie horloge toegewenst.

Mvrgr, Andre

Kwijl, kwijl. Dit is zo mooi. Ik vind deze ook net te klein voor mij, en heb daarom de Heritage op m’n wenslijstje staan, ook blauw. Alleen vind ik de band van de Heritage weer veel minder…zucht

Heel veel plezier van dit icoon!

Vandaag ook een vintage Tissot PR 516 GL binnen gekregen maar dan zonder de dagaanduiding. Ik ben normaal meer dan de ±40 mm chronografen maar vind deze tot nu toe schitterend !

De stalen stalen band vind voor een oud horloge juist heel stevig gemaakt. De 2 buitenste schakelrijen zet maar zijn van massief. Hier een heel slechte foto van de mijne.

5 likes

Mooie aanwinst, gefeliciteerd, geniet ervan :thumbsup:

Gefotografeerd op de plexikap van je pick-up met grammofoonplaat, nice, vrijdag = plaatjesdag :wink:

Cool ding!

Misschien ff een eigen topic aanmaken. Je reageert op een 4 jaar oud topic.:wink:

Ik heb er geen erg in dat mijn oud topic wordt gebruikt.

Sindsdien zijn er broertjes en zusjes bijgekomen

14 likes

Dan gaan we hier toch gewoon verder en heb ik meteen een vraag waar ook voor anderen misschien interessante informatie uit voort vloeit. Aangezien je een nogal uitgebreide eenzijdige collectie op de foto toont vermoed ik dat je er veel van weet.

Is de PR 516 GL met blauwe dial ook in 1967 gemaakt? Mag ook de seastar zijn. En automatisch of handopwind maakt mij niet uit.

Gr,
Jurgen