Eergisteren mijn nieuwe aanwinst ontvangen! Het betreft een gebruikte, maar zeer nette TISSOT T-TREND COUTURIER VALJOUX 25JEWELS AUTOMATIC 330FT TACHY/ CHRONO WATCH. Hele mond vol, maar gewoon een mooi horloge om te zien. (Bovenrand lijkt beschadigd, maar dit is alleen op de foto.) Ik kon deze op de kop tikken in Amerika.
Sinds woensdag heb ik het horloge continu gedragen, waaronder dus donderdag de hele dag. Alleen is het horloge in de tussentijd drie keer gestopt met lopen… (En ik ben niet iemand die de hele dag stilzit waardoor de automaat zich niet kan ‘laden’) Als ik de kroom dan uittrok en vervolgens weer indrukte, liep het horloge weer gewoon. Als het horloge loopt, loopt ie overigens ook keurig op tijd.
Iemand ervaring hiermee wat te doen? Kan een goede schoonmaakbeurt van de binnenkant helpen? (Kan wellicht de oorzaak zijn aangezien het bij aankjomst van de buitenkant ook niet al te schoon was). Terugsturen naar de vorige eigenaar is wel een optie, maar zou ik erg jammer vinden.
Ik zou 'm wegbrengen naar een horlogemaker, wellicht is een servicebeurt noodzakelijk. Dat is iets waar we als liefhebbers van mechanische horloges vroeg of laat mee te maken krijgen.
het horloge heeft vermoedelijk voordat ik het ontving een poos stil gestaan. Ik heb jullie tip opgevolgd en wat met de hand opgedraaid. Overigens heeft ie de laatste paar uur niet meer stilgestaan. Een servicebeurt is overigens nooit weg lijkt me.
Misschien een domme vraag, maar kan dit uurwerk naast om de pols ook met de hand opgewonden worden?
Zeker weten dat dit een 7750 is. Volgens mij een
C01.211. Sorrt derivaat van een 5100
Een C01.211 heeft maar 15 jewels. De TS geeft aan dat zijn horloge 25 jewels heeft, ik houd het daarom op een 7750. Maar inderdaad Richard, een bezoek aan een horlogemaker kan geen kwaad. Ik neem aan dat de onderhoudshistorie niet bekend is? Jan Ubels in Bredevoort kan vrijblijvend een diagnose stellen.
Zeker weten dat dit een 7750 is. Volgens mij
een
C01.211. Sorrt derivaat van een 5100
Een C01.211 heeft maar 15 jewels. De TS geeft aan
dat zijn horloge 25 jewels heeft, ik houd het
daarom op een 7750.
De uren-totalisator telt tot 6. Dat wijst dan (afgezien van het genoemde aantal jewels) eerder op een C01.211 dan op een Valjoux 7750, die normaal tot 12 telt.
Meestal is het zo, dat wanneer een uurwerk een tijdje loopt en dan blijft stilstaan, dat er in de overbrenging naar bijvoorbeeld de wijzers een kleine weerstand aanwezig is. De weerstand wordt dan steeds hoger tot het uurwerk stopt.
Wanneer dit wordt onrdekt en je trekt de opwindas uit, dan wordt deze weerstand weggenomen en kan het uurwerk weer een tijdje lopen.
Het zou bijvoorbeeld kunnen liggen in het niet goed gecentreerd zijn van de wijerplaat waardoor de urenwijzerring iets aanloopt.
Op aangeven van een aantal van jullie heb ik het horloge flink opgedraaid met de kroon. Sinds ik dat gistermiddag gedaan heb, loopt het horloge goed (en op tijd!) door. Ik hou het even in de gaten. Wellicht dat ik de Tissot sowieso binnenkort even naar de dealer breng voor een servicebeurt. Hij is inmiddels ongeveer 4 jaar oud en dan mag dat volgens mij ook wel een keer.