Nieuwe aanwinst Tudor Prince Oysterdate

Hallo allemaal, al geruime tijd was ik op zoek naar een Tudor Prince Oysterdate. Ik wilde wel een horloge in nieuwstaat en compleet met de dozen en alle papieren. En eindelijk… een aantal weken geleden zag ik datgene wat ik zocht. En ook nog eens in Duitsland. Ik heb altijd prettige ervaringen gehad met verzamelaars van munten (mijn andere hobby) en horloges uit Duitsland. De beschrijving van de stukken, de verpakking bij verzending, etc. zijn vaak goed te noemen.

Het betrof een veiling waarbij een minimum-bedrag gehaald moest worden, maar er was ook nog de optie om tegen een vast bedrag direct te kopen. Er was al een aantal keren geboden, maar het minimumbedrag was nog niet behaald. Ik heb de verkoper gemaild en een bod in de richting van het gevraagde bedrag gedaan. En yes: het was goed. Een aantal dagen geleden ontving ik mijn Tudor en wederom keurig verpakt en in een veel betere staat als beschreven. Het is altijd een fijne ervaring als alles nog mooier is dan beschreven in plaats van andersom. Alles zat erbij: De omdoos, de doos, de papieren en een extra schakel.

De kwaliteit van Tudor (met Rolex Oyster case en Rolex kroon) is echt super. Mooi afgewerkt, een prettig zittende band en de afwijking van de automaat is slechts + 2 seconde per dag. Hier zijn de foto’s:

Groet, Ron

gefeliciteerd ! horloge ziet er nog zeer goed uit.
Alleen zie ik een geperste plaatstalen band ? had ik niet zo gauw verwacht bij een horloge als dit.

???..http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,46581

Bedankt Master-Fan,

Volgens zaten er altijd deze banden aan. Hij draagt wel erg prettig moet ik zeggen. Vr gr Ron

mooie foto’s van een mooie klok , en zo te zien ook weer zo goed als nieuw.
van welk bouwjaar is deze Tudor, Ron ?

groet,
André

Hoi André,

Bedankt… Deze Tudor is van maart 1996. Tot nu toe zocht ik alleen absoluut NOS horloges vanaf pakweg 1960. Ik wil toch altijd wel dat een horloge dat vrijwel zonder gebruikssporen is. Aangezien ik alleen van Pontiac alles echt in NOS wil van voor 1980 (en die zijn best goed te vinden), ben ik gaan kijken wat nu voor mij goed is om te doen, voor wat betreft de andere merken die me aanspreken. Ik heb gemerkt dat veel merken ook financieel interessant zijn als ze uit de periode komen van pakweg 1990-2000. Dan kun je toch een exemplaar vinden waarvan in ieder geval de wijzerplaat en de wijzers 100% zijn. Verder kun je uit die periode genoeg stukken vinden die nog compleet zijn met de bijbehorende boekjes en doos. Aangezien we toch vrijwel allemaal soms ook wel weer eens afstand doen van een horloge is dat altijd wel goed voor een stuk waarde behoud. En in dit geval bij deze Tudor, liggen de prijzen van horloge van pakweg 10 jaar oud erg gunstig en minder waard zullen ze zeker niet worden.

Verder ben ik nog voorzichtig met vintage horloges van 50 jaar en ouder. De Lemania die ik nu heb, heeft me echter overtuigd. Echt in NOS conditie. Voor de rest ben ik nog niet toe aan bijvoorbeeld lichtkleurige wijzerplaten met patine, maar dat komt misschien nog wel. Het gekke is dat ik bij mijn muntenverzameling juist zoek naar UNC munten (uncirculated, munten die niet in omloop zijn geweest, maar direct na het slaan in verzamelaarshanden zijn gekomen) met mooi patine.

Ik heb dus wel geleerd nooit iets uit te sluiten :slight_smile: Vr gr Ron

Zondermeer verstandig om bij aankoop van een duurder horloge in ieder geval een beetje rekening te houden dat je het ooit wil weer verkopen.

het vintage spul is toch wat moeilijker, sommige verkopers denken dat hun horloges nog in bijna nieuwstaat zijn,
gisteren nog 2 bijna NOS exemplaren retour gestuurd naar Amerika, was dus gewoon rotzooi.

NOS ligt wel wat moeilijk, die zou je eigenlijk niet moeten dragen, anders gaan ze van NOS=UNC naar uitmuntend/prachtig
naar zeer fraai :slight_smile:
Hoe ligt die markt voor munten er tegenwoordig bij, de HH postzegelverzamelaars zijn geloof ik zo’n beetje allemaal uitgestorven ?

groet, André

Hoi André,

De meeste nos stukken draag ik inderdaad niet of nauwelijks. Wat de munten betreft… Ook op dat gebied heb je weer bepaalde dingen waar je als verzamelaar echt op moet letten. In tegenstelling tot horloges zijn gecirculeerde munten totaal niets waard, tenzij het proefslagen betreft of een exemplaar waar er maar echt een paar van overgebleven zijn. Mijn geluk is dat ik alleen Luxemburg verzamel. Vanaf 1854 heeft Luxemburg munten geslagen/laten slaan, onder haar nieuwe naam Groothertogdom Luxembug (het enige in de wereld trouwens). Daarvoor heeft Luxemburg een zeer rijke historie op muntgebied dat teruggaat tot haar stichting in het jaar 963. Luxemburg maakte daarna deel uit van gebieden die vele malen groter waren als wat het nu is. Zo speelde Praag bijvoorbeeld ooit een rol in Luxemburgs geschiedenis, ten tijde van het Roomse Rijk. Een van de heersers van o.a. Luxemburg, Wenceslas, ligt bijvoorbeeld begraven in Praag.

Ik heb middeleeuwse stukken vanaf ongeveer het jaar 1300 in de kwaliteit zeer fraai. Ik heb één stuk uit 1300 waarvan er nog maar 2 bekend zijn en daarvan heb ik er een :slight_smile: Vanaf 1854 heb ik nu bijna alles compleet in UNC. Mijn oudste munt van voor de tijd dat het Groothertogdom bestaat, stamt uit 1759. De biljetten heb ik alleen in UNC vanaf 1944.

Met de komst van de euro is het aantal verzamelaars erg gestegen. Maar de laatste 2 jaar haken weer veel mensen af, daar de prijzen voor deze stukken belachelijk hoog zijn, mede door de komst van zeer gelimiteerde stukken en sets die door de nationale banken worden uitgegeven. Gevolg: veel nieuwe verzamelaars erbij, maar de meeste stappen over op de periode van voor 2000. En dus beginnen deze prijzen nu ook behoorlijk te stijgen. Al met al veel beweging en dat is goed.

Ja dat verzamelen… :slight_smile: Vr gr Ron

Ik heb wat rijksdaalders van Willem I , II en III en daar staat op dat ze naast koning der Nederlanden ook over het Groot Hertogdom van Luxemburg regeerden ? Bij de eerste munten van Wilhelmina vanaf 1898 staat dat er niet meer
op.

Groet, André

Hoi André,
Dat klopt… Toen Luxemburg in 1854 begon met het slaan van de eerste eigen munten als Groothertogdom, fungeerden de bovengenoemde mannen nog als hertog. Vanaf 1901 sloeg Luxemburg de eerste munten onder hun ‘eigen’ hertog Adolphe. Naar hem is ook de prachtige brug in de stad Luxemburg vernoemd ‘Pont Adolphe’.

Tot zover een stukje geschiedenis op dit late tijdstip :slight_smile: Vr gr Ron

Ik heb in mijn eerdere bericht een fout gemaakt zie ik: mijn oudste UNC munt komt uit 1759. Zoals ik schreef is de oudste in zeer fraai die ik heb dus uit 1300…

2006 Schreef:

???..
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,46581

Groet Peter

Hoe zit dat nou?

Nou zo’n Tudor zit heerlijk… Maar ik neem aan dat je wilde vragen of ik al een leren band heb gevonden. Nee nog niet. 19 mm is niet de makkelijkste maat. 20 kan ook nog, maar dan is het weer moeilijker om een 18 mm Rolex gesp te vinden. Groet, Ron