Het is niet ongebruikelijk en tevens een goede gewoonte om bij een geslaagde transactie van horloges of horlogespullen die van het ene naar het anders forumlid gaan, een positieve recentie te schrijven, die dan in deze rubriek terechtkomt:
Omdat er in dit geval niet echt sprake was van een transactie maar van een spontane reactie van het ene forumlid ( @basvg) op een spontane opmerking van een ander forumlid ( Ik, zei de gek ), vind ik het leuk om de goede gever even te noemen in een apart topic. Omdat het hier gaar om twee vintage horloges dacht ik dat het zinnig was om daarvoor dan maar de rubriek te gebruiken die daarvoor bedoeld is, dus deze alhier :
Wat is het geval? Een week of twee geleden plaatste gewaardeerd forumlid @basvg een bijdrage in het al geruime tijd lopende leuke topic ‘Toon je weer levend gemaakte horloges’.
Het ging om een rommelmarkt vondst van drie aardige, maar behoorlijk verwaarloosde horloges, die Bas naar eigen zeggen ‘na een dagje prutsen’ alle drie weer aan de praat had.
(foto van Bas) Links: ervoor. Rechts: erna.
Ik plaatste een reactie met wat commentaar: Eerst een Mikrolisk referentie naar het onbekende merk van het rode Relliac horloge. Voorts een kritische opmerking over het plan van Bas om het mooie vierkante art deco horloge van een zwart leren bandje te voorzien, terwijl ik vond dat het leuke Amerikaanse rekbandje wat hij er eerst op had gezet er in stijl en design veel beter bij paste. En tenslotte de opmerking over het bulls eye horloge aan de rechterkant. Dat ik die wel erg leuk vond, maar het merk niet kon onderscheiden. Brutaal merkte ik ook nog op dat als ie er van af wilde ik hem wel graag wilde overnemen.
@Plees hielp me op weg door te vertellen dat de bulls eye een Junghans was. Prompt reageerde Bas dat het weliswaar en inderdaad een Junghans was maar nogal gehavend en dringend aan onderhoud toe. Tot mijn verbazing en plezier voegde hij daaraan toe: Je mag ‘m hebben!
Per PB heb ik dit leuke aanbod verder met hem afgehandeld, waarbij ook nog kwam dat hij aanbood eerst het horloge nog wel een servicebeurt te willen geven. Toen het pakje met de Junghans vervolgens naar mij onderweg ging, was dat met de mededeling dat er ook nog een ander aardigheidje bij meekwam.
Lang verhaal kort: na een paar dagen was het pakje bij mij binnen: Het bevatte een keurig lopende en van een full service voorziene Junghans, weliswaar met een geleefd kastje en een gehavende wijzerplaat, maar de meesten op het Forum weten inmiddels dat ik een plezierige haat liefde verhouding heb met de Tandjes des Tijds, dus dat vond ik geen enkel probleem.
Als extra verrassing zat er in het pakje een leuk Hema Ancre horloge. Tevens technisch in uitstekende staat gebracht door Bas. Met die Ancre heeft Bas me ook een enorm plezier gedaan.
Ik heb wel wat met die Hema horloges, en deze wordt dan ook al de zesde in de collectie.
Wat plaatjes ter verhoging van de feestvreugde:
Eerst van de Junghans. Omdat het kastje van de Junghans wel erg afgeleefd was en er eigenlijk vrijwel geen chroom meer op zat heb ik een experimentje gedaan. Ik ben ik er nog maar even verder mee aan het poetsen gegaan. Normaal poets en polijst ik nooit zover door, maar in dit geval vond ik hem er mooier ‘mooi oud’ uit gaan zien met nog wat meer zichtbaar en minder gekrast messing in plaats van de zwarte oxidatie vlekken in het chroom.
Dan nog wat foto’s van de Hema Ancre, waarvan niet alleen het best zeldzame Tsjechische Prim 68 uurwerk technisch in een uitstekende staat verkeert, maar ook het kastje er nog best mag wezen. De Ancre ziet er voor zijn leeftijd nog zeer fraai uit.
Verder nog even een familiefoto: de ‘nieuwe’ Ancre in het midden, samen met zijn 4 polshorloge broertjes die al bij mij in de theedozen woonden.
Tenslotte nog een plaatje van een ander Ancre familielid, een in nieuwstaat verkerend zakhorloge dat ik een paar jaar geleden in een rommeldoosje op de Rikketik aantrof. Hoort ook bij de familie.
Ter afsluiting nog één foto van de Nieuwe Aanwinsten: De Junghans (zonder s) bulls eye en de gave Ancre tezamen.
Beste Bas, mijn grote dank voor je enthousiasme waarmee je ook je mede horlogeliefhebbers blij maakt. Ik hoop nog lang dat enthousiasme met je te mogen delen en het was me een plezier dit verhaal niet alleen met jou, maar ook met de anderen op HF te delen.
Lex