Nieuwe aanwinst: typische Vintage Citizen 52-0110 duiker

En waarom typisch? Omdat het in een typische Henrik staat is (ik realiseer mij dat zelf ook wel hoor ;)).

Maar goed, ik heb inmiddels begrepen dat het horloge uit de jaren 70 stamt. Dat had ik bij de koop, natuurlijk “voor heel weinig”, niet eens door. De originele band zit er aan en het loopt als een zonnetje. Het leuke is dat je denkt dat het glaasje bol is en dat is ook zo maar dan van binnen. Het is naar het midden toe dunner dan aan de randen waardoor het geheel een licht vergrotend effect heeft. Duidelijk gedaan met duiken in gedachte.
Over het algemeen is het horloge in prima staat maar er zijn wat problemen.

De problemen? De inleg van de bezel is erg gekrast en de bezel draait wel erg soepel beide kanten op. Dat het zo soepel gaat kan nooit de bedoeling zijn denk ik want als je bij het duiken maar even met de bezel tegen iets aan komt verspringt deze en weet je je duiktijd niet meer. En de band is één schakeltje te kort. Dus dragen kan ik het niet :smiley: Het glaasje heeft, omdat het wat boven de bezel uitsteekt ook wat slijtage aan de rand maar dat stoort mij niet. Als iemand een oplossing weet voor de problemen met bezel en band hoor ik dat graag, deze oplossing moet echter wel in de aard van het horloge liggen (dus vintage of in ieder geval exact hetzelfde).

De nummers op de achterkant:
4-820789 Y
70700688
GN-4-5
52-0110

Als iemand voor mij een wat exactere datum heeft dan “jaren 70” stel ik dat zeer op prijs!

wel een mooie duiker, de staat van het horloge spreekt mij niet zo aan, maar ik vind het een mooi horloge qua model en details.

Ziet er goed uit, afgezien vand e huidige staat dan. :wink:

Wat is de diameter?

Apart klokje wel, voor Citizens begint nu pas de aanmaak van “generic” onderdelen op gang te komen (voor Seiko’s waren die er al veel eerder); delen voor de duikers heb ik echter nog niet gezien; dus nog even wachten?

Het originele glas is blijkbaar nog leverbaar: bestelkode CRY-7524, $15 bij Borel; de bezel staat als “discontinued” te boek; misschien heeft deze toevallig dezelfde maten als een Seiko, dan kun je gewoon zo’n zwart exemplaar kopen, bv bij “global watchstraps” op Ebay, die heeft wellicht ook nog wel een RVS Citizen band.
Voor deze horloges geldt vaak dat je goedkoper uit bent met een NOS of heel mooi exemplaar, als dat je een opknapper gaat uuhhmmm opknappen dus :smiley:

leuk model, en het is een leuk ding voor de heb (tu)

Henrik, Deze Citizen is van Oktober 1977.

Citizen hanteert dezelfde opbouw van serienummer als Seiko.
Het eerste cijfer van het serienummer geeft het laatste cijfer van het bouwjaar aan.( 7 is dan 57, 67, 77, 87, 97 aan)
In 57 bestond zoiets nog niet.
In 67 zou er waterproof op wijzerplaat en deksel staan.
Deze is dus van 1977 en destijds de tegenhanger van de Seiko 6105 en 6309’s.
(In 87 was de waterdichtheid al een heel stuk meer als 150 m)

Het tweede cijfer van het serienummer geeft de bouwmaand van het bouwjaar aan ( 1 is jan, 2 is febr, 3 is maart, enz, 0 is oktober, N is november, d is december.)

Net als de Seiko duikers uit die tijd, konden deze citizen behoorlijk tegen een stootje en zijn derhalve ook vaak ‘goed gebruikt’ zoals blijkt uit jouw foto’s.
Onderdelen (bezel insert) zijn voor deze heel lastig te vinden. Meestal moet je dan een kompleet horloge kopen.
Hele nette gebruikte exemplaren zijn tevens zeldzaam.
Vaak is de toestand in het echt minder erg, aangezien de foto’s nogal vergrotend werken. Beter deze beschadigde bezel insert laten zitten als vervangen voor een niet-origineel exemplaar.

Vwb het draaien van de ring, haal de bezel er eens af, wellicht is er iets gebroken of weg.
Vwb de band, er bestaan van die bandverlengers die je aan de gesp van de band kunt bevestigen, scheelt ongeveer 1 tot 1,5 links. Word ook vaak gedragen op een nato of canvas strap

Dank je voor de info Lucien, een echte vintage duiker dus. Op de foto lijkt het inderdaad wal wat erger dan het is, ik zal 'm zo laten. Ik zal ook de bezel er eens afhalen en dan een foto of mijn bevindingen posten, misschien dat je me dan nog wijzer kunt maken.

Zie mijn onderwerp, ik heb er nu ook een.