Nieuwe aanwinst van de rommelmarkt: Bulova Accutron

Niets spectaculairs maar deze Bulova Accutron is een type horloge waarvan ik altijd vond dat er in elke verzameling een moet zitten. Maar ik vond ze nooit mooi genoeg er voor te betalen wat men er voor vroeg, ik had er eigenlijk niets mee, getuige ook de verkoop van mij Omega met stemvork.

Maar toen ik deze gisten op de markt in Rotterdam zag liggen (om een uur of 11:30, dus lag er al eventjes) en de verkoper er 5 euro voor vroeg toch maar meegenomen. Het horloge deed het natuurlijk niet. Thuisgekomen er een batterijtje in gedaan waarmee ik het advies van de horlogeverkoper verderop op de markt (niet de verkoper van dit horloge) in de wind sloeg er echt een bepaald type batterij in te doen anders zou het uurwerk doorbranden…
En het horloge begon zowaar te lopen! Er zat zo’n flexo-fero (of wat dan ook) band om en hoewel het er leuk uitzag kan ik die banden nooit tweedehans dragen, er zitten altijd zo veel resten van de vorige eigenaar tussen (uuuggh! ::o). Dus een ander bandje er om heen nadat ik alles behalve het uurwerk heb schoongemaakt en ben er nu toch wel tevreden mee. Het gat in de verzameling achter het bordje Bulova Accutron is opgevuld.

Ja, dat is 3 keer hetzelfde horloge… :smiley: Even een vraagje aan de Accutron kenners, is het normaal dat als je de kroon in niet-uitgetrokken positie naar boven draait de datum dan verspringt? Komt vreemd op mij over. En waarvoor staat onderaan bij de 6 “- T (index van de 6) S -”, had ik geloof ik ook nog niet eerder gezien?

Even een vraagje aan de Accutron kenners, is het normaal dat als je de kroon in niet-uitgetrokken positie naar boven draait de datum dan verspringt?

Dat klopt Henrik !
Kijk ook hier voor alle info : http://members.iinet.com.au/~fotoplot/acc.htm

Leuk. Voor 5 euro zou ik ook welgemeend batterij advies negeren.

Dank je voor de site Peter, is ie dus helemaal in orde… (tu)

ik geef je 100% winst
gr pajero

Laat de belastingen het maar niet horen…

Hallo Henrik,

MAZZELPIK!!! Ik ben wel stinkend jaloers dat je zoiets voor die gigantische prijs hebt durven kopen. Was je niet bang dat je een KAT IN DE ZAK KOCHT? (hihi)

Bij welke beurs ben jij geweest en wanneer wordt deze gehouden en hoevaak? Ga jij nog naar meer beurzen en zoja welke? Ik heb hier een forum vraag over gesteld onder de naam “UURWERKBEURS PAPENDRECHT”!

Volgens mij is het niet normaal dat de kroon bij ingedrukte positie de datum verzet. Je zou dan n.l. bij het dragen van het horloge per ongeluk de datum kunnen verzetten en dat is niet de bedoeling. Ik heb het idee dat de “opwindas” te kort is, waardoor de kroon eigelijk nog 1 standje (of een gedeelte ervan) verder ingedrukt moet kunnen worden. Je kan dit uitproberen door het uurwerk uit de kast te halen en dan nogmaals de kroon helemaal in te drukken. (LET OP DAT JE BIJ DEZE ACTIE DE WIJZERPLAATPOOTJES NIET AFBREEKT!!!) Ik denk dat dan de datum niet meer wordt verzet. Als in jou geval de “opwindas” te kort is, laat het dan ff weten, want er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. Succes ermee!!!

jovadca Schreef:

Volgens mij is het niet normaal dat de kroon bij
ingedrukte positie de datum verzet. Je zou dan
n.l. bij het dragen van het horloge per ongeluk de
datum kunnen verzetten en dat is niet de
bedoeling. Ik heb het idee dat de “opwindas” te
kort is, waardoor de kroon eigelijk nog 1 standje
(of een gedeelte ervan) verder ingedrukt moet
kunnen worden. Je kan dit uitproberen door het
uurwerk uit de kast te halen en dan nogmaals de
kroon helemaal in te drukken. (LET OP DAT JE BIJ
DEZE ACTIE DE WIJZERPLAATPOOTJES NIET
AFBREEKT!!!) Ik denk dat dan de datum
niet meer wordt verzet. Als in jou geval de
"opwindas" te kort is, laat het dan ff weten, want
er zijn verschillende manieren om dit op te
lossen. Succes ermee!!!

Groetjes Joop

ER IS GEEN BETERE TIK DAN EEN UURWERKTIK.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 05/02/2007
23:52 door jovadca.

is wel normaal gaat bij mij ook zo !

Dat was inderdaad mazzel, en dat ie het dan ook nog doet bij thuiskomst…

Ik ga gewoon naar de Rotterdamse zaterdagmarkt op de Binnerotte :slight_smile: En de Rikketik natuurlijk. In Papendrecht was ik ook al eens maar dat vond ik erg vreemd, klein, veel erg oude mensen, veel te veel klokken. Maar misschien ga ik toch wel weer eens kijken.

Bedankt voor de tip over de opwindas maar ik neem aan dat als Peter en Long zeggen dat het vwb de datum bij hun ook zo is of dat dat te vinden is via de link van Peter (ik heb het nog niet kunnen vinden) http://members.iinet.com.au/~fotoplot/acc.htm zal het wel kloppen, met een te korte opwindas zitten komt redelijk weinig voor. En dan 3 keer bij een soort horloge op een forum? :smiley:

Mooi uurwerk Henrik.
Dat van de datum is normaal, is caliber 218 en heeft de snelcorrectie datum op stand 0 van de kroon.
Verspringt nogal ruw en schokkerig van de kroon.
Je weet ik heb een zwak voor stemvorkjes.

staat hier : http://members.iinet.com.au/~fotoplot/accset218d.htm

@ Freddy: jij hebt een zwak voor alles dat tikt :smiley: Maar het klopt precies, het gaat heel schokkerig. Het voelt haast aan of je dat eigenlijk beter niet moet doen.

@ Long: Dank, nu is het helemaal duidelijk!

De meeste bulova’s met cal. 218 hebben de kroon op 4u.
Deze is " zeldzamer" als je het zo mag noemen.

Hallo Long,

Het klonk het mij zo vreemd in de oren dat je de datum in de “nulpositie” kon verzetten, maar je hebt mij overtuigd!!! Het staat op de site die je in je link opgegeven had. Ik heb het nooit geweten. Zo zie je maar weer dat ook een horlogemaker telkens weer iets bijleerd.

Bedankt Long.