Nieuwe Aanwinst; Vintage Diver, Scubapro 500

Ongeveer een weekje geleden is hier een nieuwe (oude) aanwinst gearriveerd.
Het is een vintage duikertje maar mijns inziens redelijk professioneel en geen alledaagse verschijning, dus geeeeen Seiko :D:D:D

Ik kwam per toeval tegen aangezien er een seikobandje aanzat en dat had de verkoper erbij gezet anders had ik hem nog niets eens gevonden. Volgens de verkoper was ie nogal oud, zag er redelijk uit. Liep goed aangezien ie nog niet zo lang geleden geserviced zou zijn. Nieuwprijs zou destijds rond de 600 gulden zijn geweest, lijkt me wat aan de hoge kant aangezien een Omega ploprof in die tijd ongeveer 800-900 gulden kostte.

Ik had zo’n apparaat nooit gezien totdat diezelfde week iemand op het DWF deze foto plaatste.

Meteen de eigenaar van deze foto gemaild voor wat info. Merk is Scubapro, een firma die spullen om te duiken maakt. Veel kon ie niet vertellen, wel dat ie van eind 70’er jaren zou moeten zijn en dat op de zijne een verkeerde bezelring zat. Deze was van een (aftermarket?) rolex.

Na wat overleg met de verkoper kwamen we er goed uit. Dus na een paar dagen was ie hier.

Ik kan natuurlijk mezelf natuurlijk niet inhouden, want ik MOET weten wat er voor uurwerkje in tikt. Ik hoopte op een ETA…

Uurwerkje is een ETA 2784. En min of meer hetzelfde als de 2783 die in mijn Doxa sharkhunter zit muv het tikgetal. Deze tikt met 28.800, terwijl de 2783 het met 21.600 doet. Uurwerkje is “Goldplated” en speciaal “Scubapro” gesigneerd. Het uurwerkje functioneert naar behoren en ziet er goed uit dus daar hoeven we niets aan te doen.

In deze toestand was ie toen ie aankwam:

Hij ziet er niet echt verkeerd uit, alhoewel ie in de loop der jaren niet echt gespaard is en dat is oa aan de bezelinsert te zien, de kast was ook wel wat beschadigd.
Zon heeft ie ook wel wat gezien want de seconde wijzer is ietwat verbleekt. Geen haar op mijn hoofd ( zijn er niet meer zoveel :D) Die er aan denkt om die te gaan verven, want het niet klaar zijn van de Doxa komt hoofdzakelijk door de wijzers.
Ik heb ze diverse keren onderhanden genomen maar ben nog steeds niet tevreden met het resultaat. Het moet 100 % want een foutje word afgestraft aangezien het glas als vergrootglas werkt.

Overigens was de bovenkant van de kast grof geborsteld maar dan vanuit het midden, net zoals zonnestalen worden getekend. Helaas kan ik de afwerking niet evenaren, ik weet niet hoe het moet en ik krijg de duikring er niet af.

Dus heb ik het geheel maar geborsteld en de bezelinsert heb ik gedeeltelijk opgevuld, tijdens de foto’s was dit nog niet geheel klaar.
Ik zou eens kunnen zoeken naar een nieuw alternatief hiervoor evenals het glas van 3,5 mm dik, tips hiervoor zijn zeeeer welkom, van die dikke glazen heb ik er nog een paar nodig.
Het is geen kleintje: 41mm doorsnede zonder kroon, 45 mm met kroon, 14,3 mm hoogte en dat is bijna net zo hoog als de Marathon SAR.

Voorzien van schroefkroon, met voorzover ik kan beoordelen 3 afdichtingen en pompsysteem. Lopen doet ie inderdaad goed en zeer goed op tijd.

Op de achterkant staat: Scubapro worldwide, superwaterresistance, stainless steel, incabloc, automatic swiss made en een serienummer.

Wat dat superwaterresistance nou precies inhoudt weet ik nog niet. Het is een Scubapro 500. 500 meter of 500 feet ? Ik houd het op laatste ivm leeftijd alhoewel ie daar ook nooit meer zal komen, hooguit als ik hem op zee/water zou verliezen, kans is klein want meestal draag ik dan een raggertje. Verder bestaat er een Seiko 6306 scubapro 450 (heel zeldzaam, dus duuuuur) uit ongeveer dezelfde tijd en daar gaat men uit van feet. In de jaren '90 is er nog een Seiko/scubapro geweest (zgn Tuna-can) , daar gaat men uit van meters.

Nou had de eigenaar van die andere scubapro ook nog een aankoopbon met serienummer wat behoorlijk hoger was als mijne. De aankoopdatum van zijne was 16-12-1977, mijne zou dus iets ouder moeten zijn en aangezien mijn Seiko 6309-7040 van september 1977 is, kan ie mooi mee op de foto.

( In de 6309 heb ik onlangs een bol glas van een Seiko diver 6105-8110 in gemonteerd, ziet heel goed uit, maar het is tegelijkertijd een crime om nog een foto ervan te kunnen maken ivm weerspiegelingen.)

Voor de foto’s alhier heb ik de scubapro even de rubberband van de Marathon Sar aangedaan dus die mag ook even op de foto als dank.

Van boven naar onderen: Seiko 6309-7040, Scubapro 500 en Marathon SAR.

Ik heb Scubapro een mailtje gestuurd voor wat info, maar verwacht eigenlijk niet veel respons te krijgen, alhoewel een originele rubberband zou natuurlijk geweldig zijn.

De band ligt heel mooi tegen de kast aan, van een gapend gat tussen kast en band is geen sprake. De bevestiging van de band zit een beetje naar binnen, onder de kast in. Helaas past de band van een Seiko Marine Master hierdoor niet, die is te dik.

Indrukwekkende klok Lucien, mooie foto’s ook.

Veel plezier ermee,

Ha Lucien,

Mooie aanwinsten.
Van Scubapro heb ik er vroeger veel hersteld, (was tot ’ 82 ook duiker) en zijn topklokjes.

Voor een glas kan men vinden in standaard maten tot 3mm dikte.
Voor het verwijderen van de bezel gebeurt met een mesje, maar de veer van de bezel aan de binnenkant zijn zeer sterk en klikken goed in de groef van de kast, daarom ook moeilijk te verwijderen. Gebeurt nogthans met een mes en juist wringen en rondgaan. Kan het zo moeilijk uitleggen.
Normaal gezien moet zo een bezel er nooit meer af, maar als men de indexring verliest moet hij er wel af met alle moeilijkheden erbij.
Voor de kast een beetje bij te werken langs de bezel, met een schuurpapiertje dat je bv. om een metalen plaatje doe, dan kan men zo dicht mogelijk tegen de rand komen.

groetjes,
Freddy

Das een hele fraaie aanwinst Lucien, en een schitterende duiker, veel plezier ermee.

Ruud

Mooie aanwinst Lucien, veel plezier ermee!

Mooi horloge. Voor een duiker is hij zelfs elegant te noemen. Van het merk Scubapro had ik nog nooit gehoord…
Goede vondst, van harte…

gr,
Hans Mennink

Mooie klok Lucien (tu) veel plezier ermee (maar dat zal wel lukken :smiley: )
Misschien een tip: http://www.yellys.ch/zub/zub-plarubtex.html
hier hebben ze nog NOS rubber bandjes, in 20 en 22mm met grote gaten (niet origineel, maar wel erg 70-ties)
Groet,
Paul

Wat voor glaasjes zitten er in zulke duikers? Vlak mineraalglas van 3,5mm met een kunststof pakking?? (lijkt me heel erg lastig aan te komen; zoals Freddy al aangaf is de maximum standaard dikte 3mm)
Als er een extra dik kunststof glas inzit met zo’n stalen “spanring”, dan zijn ze nog wel te krijgen van het fabrikaat G-S (typeaanduiding DT = Diver-Tite)

Een mogelijkheid is , 2 mineraalglazen , één van 1.5mm en één van 2mm op elkaar plakken met lijm die gehard wordt door ultraviolet licht. De lijm ziet men niet ddor de glazen, volledig onzichtbaar als alle luchtbellen ertussen uit zijn.
De 2mm zit van onder zodat deze in de joint of dichting pakt, gaat perfect.

Beide Professionals, Paul en Freddy, hartelijk dank voor uw tips en adviezen.

Aan die dubbele glazen had ik wel eens gedacht, maar was er niet van uitgegaan dat dit een professionele oplossing zou zijn. In mijn gedachte kwam ook de lijm niet voor en ging dan ook uit van een vertekenend beeld op de wijzerplaat door de dubbele glazen. Zal er zeker eens over gaan nadenken.