Ik zag deze duiker op ebay en was door de tweekleurige bakelite duikring meteen verkocht! Daarbij meende ik het merkje op de plaat van deze, verder naamloze, duiker te herkennen als een voor duikers buitengewoon goed merk! Maar kon niet op de naam komen en dat dus ook niet controleren. De verkoper wist het blijkbaar ook niet want het stond niet in de omschrijving. Ik kon er maar niet opkomen, heb Menno nog gevraagd, hij weer een vriend maar we kwamen er geen van allen op.
Ik heb het horloge net 5 minuten gelden gekocht voor een erg zacht prijsje mocht het kloppen wat ik denk. Maar ik weet nog steeds niet wat het merk bij het tekentje is, ik kom er niet op en kan ook via Google niets vinden. Ik weet zeker dat ik het eerder heb gezien en denk dus dat het bijzonder is.
Gefeliciteerd! 't Is dus gelukt. Door velen (nou, zeg maar iedereen) over het hoofd gezien. En er staat nog meer moois op eBay waar nog niemand op gereageerd heeft - ik sla even over. Eerst de kosten voor de restauratie van mijn Omega inschatten.
Ik bedacht me vandaag: bestaat er ook zoiets als een logo-databank die je on-line kunt raadplegen? Dat zou kunnen helpen.
Ja, sorry. Ik heb mijn interesse erin een beetje verloren hoewel dat misschien niet terecht is. Maar here goes:
Het horloge is gemaakt in opdracht van de CAMIF, waar het logo ook van is. CAMIF is een coöperatie die is opgezet door/voor de leden van de Franse (inclusief overzeese gebieden) “éducation nationale”, oftewel leraren. Het was een soort van collectieve inkoop organisatie waarbij je als lid kon profiteren van lagere prijzen. Ze gaven daartoe ook een postorder catalogus uit.
De producten van de CAMIF stonden bekend om hun goede kwaliteit, ondanks de lage prijzen. Door wie het horloge is gemaakt is nog steeds niet duidelijk. Ik heb wel zo mijn vermoedens door de vorm van de kast en de geschroefde kroon en ook een beetje de duikring (ik gok op Squale, dat in de jaren 1970 in Frankrijk goede zaken deed).
In de jaren 1990 heeft CAMIF de banden met de leraren verbroken en geprobeerd te concureren met normale postorderbedrijven. Dat was niet zo slim, ze waren enkele jaren later failliet.