Nieuwe aanwinst: vintage Eska Regulateur

Eigenlijk op zoek naar een vintage chrono-regulateur ontdekte ik dit klokkie, deed een bescheiden bod en tot mijn grote verrassing won ik 'm ook nog!

Een redelijk zeldzame Eska regulateur, een forse 37mm RVS kast met een 13 lijns FHF kaliber 200; best wel een bijzonder uurwerkje, want dit is één van de heel weinige kalibers die specifiek als regulateur zijn gebouwd.
De bovenste sub-dial geeft dus de uren aan, de onderste de minuten en een centrale sekondewijzer, het aflezen vergt wel enige gewenning:

Het horloge is werkelijk helemaal in nieuwstaat, hoewel er wel wat twijfels waren of de grijze wijzerplaat een re-dial was; inmiddels heb ik diverse fotootjes van andere exemplaren op 't internet gevonden die precies dezelfde (maar anders gekleurde) wijzerplaat hebben: wie het weet mag 't zeggen!

Het FHF 200 uurwerkje:

En een groepsfoto met zijn Eska chrono broertje:

Groet,

1 like

Oh! Wat ben ik jaloers! Als ik 1 type horloge al jaren wil hebben is het een regulateur… Gefeliciteerd met de aanwinst Paul, prachtig!

leuk en apart en in een super staat zo te zien … van harte… (tu)

Ik vind ze er beide erg mooi uitzien. Best wel een modern kleurgebruik en styling die regulateur. Doet mij helemaal niet zo erg vintage aan. Erg fraai! Veel plezier ermee.

Heel mooi klokkie Paul (tu) gefeliciteerd er mee,
ik ben er helemaal niet jaloers op hoor, zoals Henrik :slight_smile:
maar als je 'm wil verkopen wil ik 'm desnoods wel overnemen , als ik je daar een plezier mee kan doen :slight_smile:

Groet, André

zozo dat is zeker een mooi horloge! gefeliciteerd ermee!

Mooie klok, Paul!

Heel apart en mooi (tu)

veel plezier ermee

Erg mooi, gefeliciteerd!

Gefeliciteerd Paul, ziet er erg mooi uit. Dat is inderdaad wel even wennen maar dan heb je een excuus om er langer naar te kijken zullen we maar zeggen :D.

Een fraaie aanwinst , Paul! Zo op de foto te zien ziet het er allemaal goed uit. De grijze wijzerplaat zoals deze zie je niet zo vaak dat maakt hem dan ook wel bijzonder.

Ik zie op Ebay een hoop klokjes voor bij komen, maar dit heb ik nog nooit gezien; knap speurwerk dus(tu)

Enig idee wat nu het gebruik of idee achter een regulateur horloge is?

Groet, Mark

fraai zo’n regulateur. Hebben andere regulateurs niet meestal de sekonde onder en de minuten bij de grote wijzer??

groet Arno.

Mooi !