Nieuwe aanwinst: Vintage Glashütte kaliber 59 Chrono uit Moskou

Net afgehaald van het postkantoor, en gauw even foto’s gemaakt onder de burolamp (helaas niet zo’n beste kwaliteit):

Een produkt uit de 1e Moskouse Horlogefabriek; gemaakt in het eerste kwartaal van 1950: een Kirowa “Tutima” kaliber 59 chronograaf:

Een fors en zwaar horloge met een diameter van 37,5mm en een dikte van 14mm; voor zijn leeftijd nog in behoorlijk goede en originele staat:

En dan het uurwerk!!

Het is wel aan een revisiebeurtje toe, maar ziet er nog schitterend uit; met afstand het mooiste kaliber in mijn verzameling!

Een beetje geschiedenis: toen de Russische troepen in 1945 terugtrokken uit het verslagen Duitsland, hadden ze nog wat ruimte over in de vrachtwagens, en namen ze het verstandige besluit om de komplete fabrikagelijn van het beroemde 15 lijns chronokaliber 59 uit de Urofa fabriek (Tutima -Glashütte) mee te nemen, samen met kisten vol onderdelen en uurwerken.
Vanaf 1948 werden hiermee in Moskou horloges samengesteld, de eerste nog in de originele Tutima kasten (de pilotenchrono’s, met de geribbelde draairing) later in een eigen ontwerp kast; dit is het type wat ik dus heb!
De eerste uurwerken werden nog uit de originele onderdelen samengebouwd, maar omdat de kwaliteit niet zo best meer was (ook metalen lagertjes, geen rubis) werd meer en meer zelf gefabriceerd.
Er zijn er niet echt veel van gemaakt (minder als 4000 stuks), en je ziet ze dan ook heel zelden in de aanbieding (al helemaal niet in deze “burger” uitvoering); nodeloos te melden dat ik er echt heel erg blij mee ben!

Oh ja, er was ook nog een tweede pakketje aangekomen; denk je dat zo’n 37,5mm groot is voor een vintage chrono?
Wat dacht je van 46mm zonder kroon:

Deze Molnija chrono (met het “Strela” kaliber 3017) werd dacht ik door straaljager piloten gebruikt.
Dit exemplaar is helemaal in nieuwstaat; geen verrassing want het balanswiel is zo ver uit het midden gemonteerd dat het nooit erg nauwkeurig gelopen kan hebben en dat er waarschijnlijk geen piloot zo gek is geweest het te gebruiken!! aaaarrrrgggggg Russische kwaliteit… :smiley:

Paul

Heeeel mooi paul, geweldig ook als je die historie kent. Ik zelf zou uiteraard voor die grote gaan :D, maar die draagt overdwars of niet?

Ontzettend gefeliciteerd!

Yaffle

Proficiat Paul ! Zo te zien helemaal origineel en erg goede staat.
Werkelijk, zeer zeldzaam en echt uniek.
Dit type kom je maar eens in de twee/drie jaar tegen, en dan vaak nog als een marriage van andere horloges en/of in zeer slechte staat.

Gezien je andere wapenfeiten, hier al eerder getoond, zal een “opknap beurtje” geen probleem zijn.

Die Molnija is ook een goede score in die conditie. Het is een piloten horloge en werd met een gesp op het dijbeen van de vlieger overall gegespt.

Groet ,

Tammo

Dat vindt ik nou zo leuk aan dit forum. De bevlogenheid en de kennis over een stukje metaal met glas.
Het geeft n meerwaarde aan het horloge, en zoals ik begrijp de krenten in de pap. Leuk om te lezen en te zien.

Ja, mooi hoor! Veel plezier met de aanwinsten Paul!
Ik was al zo jaloers op je Sekonda Strela maar ik weet nou niet welke ik mooier vind, de Sekonda of de Kirowa…

weer wat geleerd,leuk ook dat stukje geschiedenis Paul K ,veel plezier met je nieuwe klokkies!

Erg mooie aanwinsten veel plezier ermee.

Mvg Dennis.

Nou, ik weet wel welke mijn favoriet is hoor :smiley: :smiley:
De Kirowa wint het voor de techneut altijd: was nog vergeten te melden dat dit een echte “fly-back” chrono is, dus je kunt de chrono-wijzers tijdens het lopen op nul stellen, en daarna lopen ze gewoon door.
Paul

Twee prachtige aanwinsten, ik zal er ook eens moeten gaan achter zoeken, ik heb nog geen russische chrono.

Mooie chrono’s Paul, gefeliciteerd.
groet.

Yuen Tai

Ik heb nog steeds veel genoegen in het feit dat het russenvirus zich aardig heeft uitgebreid. Mooie aanwinsten!!

Arjay

Hele mooie aanwinst met een interessante historie. Gefeliciteerd Paul!!