Nieuwe aanwinst: Vintage met gangreserve (Felsa699)

Vorige week ontving ik mijn laatste aanwinst uit Zwitserland. Een Dubey&Schaldenbrand uit de jaren 50.
Het klokje ziet er, op een scheurtje in het glaasje bij de 7 na, perfekt uit. Het glaasje laat ik vervangen, het uurwerk wordt gereinigd en geolied zodat hij weer even mee kan. Ik draag dit oudje gewoon net als nieuwe horloges.
Ik vind het zonde om het in de kast te laten liggen en er alleen maar naar te kijken.

Het bijzondere aan dit horloge is voor mij de gangreserve aanduiding. Normaal met een wijzer, hier door middel van een schijf. In het venster lees je de uren af die het uurwerk nog zou moeten lopen…
Het automatische uurwerk, Felsa699, is afgeleid van de Felsa Bidynator. Dit is naar ik meen de eerste automaat met tweezijdig opwindende rotor.

Dit uurwerk wordt Permutator genoemd. Iemand een idee waarom???

Op dit plaatje is de schijf met de uren mooi te zien.
Plaatjes zijn overigens geleend van de verkoper en Ranfft.de.

groeten,
Arno

Weer een mooie vintage (tu)
Ik verwarde de gangreserveaanduiding even met een datum.
Als je het er niet bij had gezet…

het zou mooi zijn als een maand 44 dagen had…

groet Arno

Dat is een hele leuke (tu)

Een dergelijke gangreserve aanduiding heb ik nog nergens anders gezien.

Veel plezier ermee

Hele mooie aanwinst, Dubey en Schaldenbrand, een merk dat je helaas te weinig ziet. Mooie gouden kast ook en leuk detail die gangreserve!

Van harte!

Waarom had ik me nog niet gemald om te zeggen dat dit een prachtig horloge is? Oh ja, ik was toen op vakanite. Maar prachtig dus Arno!

Prachtig en leuk dat je hem gewoon draagt.

Gemist blijkbaar, 6-3 want dit is met recht een aanwinst, mooie wijzerplaatindeling!!!

Arjay

dank je…ben er ook heel blij mee. Heeft toch wel iets zo’n oudje.
En…horloges heb je natuurlijk om te dragen!!

Groet Arno.