Nieuwe aanwinst: Vintage Seiko 6138 Chrono

OK, nu zelfs Nivelacuso openlijk ervoor uitkomt dat hij een (toegegeven: zeer fraaie) quartz in zijn kollektie heeft, kan ik met een gerust hart melden dat mijn nieuwste aanwinst een Seiko is :smiley:
Zoals je wel verwachten zou is het natuurlijk wel een ouwetje en heeft een boel wijzertjes :wink:

Het betreft een grote Seiko 6138-8020 chronograaf (bouwjaar ongeveer 1975??), met het bekende 6138 automaat kaliber, meestal zie je dan de bekende RVS kasten, maar deze heeft een “goldfilled” kast, toch redelijk bijzonder dacht ik; als iemand wat meer info heeft dan hoor ik dat graag.
De staat is nog erg goed, hoewel hij wel behoorlijk gedragen is, het kroontje en drukkers zijn versleten en moeten vervangen worden; het bandje is nog de originele Z027.
Bijgaand wat plaatjes:

Op het laatste plaatje wordt de 6138 gezelschap gehouden door zijn opa: een Seikosha marine chrono uit de 40-er jaren.
Groeten,
Paul

Hallo Paul,

Ik heb vroeger veel Seiko mechanisch hersteld en ik herstelde die niet zo graag omdat die jappen het dikwijls moeilijk maakten, hun systeem van opbouw. Met de quartsen juist hetzelfde.
Na zovele jaren , omdat ik graag chronografen zie, begin ik er toch genegenheid voor te voelen en nog meer voor die zakchrono.

Mooie aanwinsten. Zal ze misschien ook nog aan mijn collectie toevoegen.

Groetjes,
Freddy

Leuk dat zelfs de echte techneuten de techniek van Seiko kunnen waarderen.
Eindelijk eens een echte chronograaf, Paul :D:D Van harte !!

Een 6138 staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar voorlopig houdt ik me effe stil vwb nieuwe aanwinsten.

Het geboortejaar en -maand van een Seiko is eenvoudig te bepalen. Het eerste nummer van het 6-cijferig serienummer geeft het jaartal aan, het tweede cijfer de maand. 57 is dus juli 1975.

http://www.ittc.ku.edu/~jgauch/watch/seiko.html
Je kunt het hier even proberen of het klopt:

En nog wat uitvoeringen van Seiko chronograven incl. de vele verschillende versies van de 6138, maar hij blijft de moeite waard.

http://www.ittc.ku.edu/~jgauch/watch/chronos/index.html

Na het bezoeken van de links van Lucien zie ik dat Seiko in het verleden hele leuke klokkies heeft gemaakt. Mijn hart begint niet heel veel sneller te kloppen, maar ben aangenaam verrast. Bij mij heeft (had?) Seiko toch nog een beetje het imago van een quartz-bouwer die ook mechanische horloges in de collectie heeft.

Mooie aanwinst Paul. Proficiat.

Gerwin

Hoi Paul,

De 6138 (en zijn voorganger, de 6139) zijn fantastische uurwerken. Ik heb enkele 6138’s gehad, en er ligt nu een 6139 bij m’n horlogemaker. Ik hoop hem binnenkort voor te kunnen stellen (Het horloge, niet de horlogemaker)

De Seiko Chrono’s zijn nu nog te koop tegen uitermate gunstige prijzen, en je krijgt dan een volledig geintegreerde automaat, met kolomwiel, met dag- en datumaanduiding. De dagaanduiding is ook nog eens tweetalig. Kom daar maar eens voor bij zwitserse uurwerken…betaal je minimaal het 10-voudige voor.

Ik heb een zwak voor de Seiko kalibers uit de jaren 70. Neem bv de Bellmatic, of de Worldtimer…prachtig.

Veel plezier met deze chrono.

gr,
Hans Mennink