Nieuwe aanwinst: Vixa Type 20

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn Heuer Bundeswehr verkocht. Een super super gaaf horloge, maar echt gewoon iets te groot voor mijn pols. Dus met pijn in mijn hart deze topper verkocht:

Al die tijd heb ik geweten dat er een vervanger moest komen, maar ja… Wat? Een chrono die voor militaire doeleinden is ontwikkeld, dat stond vast. De Franse Type 20’s zijn een voor de hand liggende optie met alweer een hoop te kiezen, maar ook de Duitse Tutima/Hanharts, verscheidene Lemania’s en heel veel ander mooi spul heb ik de revue laten passeren. Maar uiteindelijk toch besloten dat het een Type 20 zou gaan worden.

Dan blijven er nog wat opties over. De Breguet’s zijn geweldig duur en derhalve geen optie, de Auricoste’s hebben een verchroomde kast (maar wel weer een geweldig uurwerk) terwijl ik de voorkeur geef aan staal. De Vixa heeft me altijd getrokken… De coin bezel vind ik super (veel mooier dan de stalen bezels van de Dodane/Airain), het formaat met 39mm perfect en de link met Hanhart interessant. Na lang zoeken eindelijk een mooie gevonden en nu al bijna 2 weken dagelijks om de pols:

En wat zo mooi is aan de Type 20’s - hun servicehistorie wordt op de achterkant vermeldt:


De eerste datum is van '54 en de laatste van '82. Dus na 30 jaar trouwe dienst nu alweer 30 jaar met pensioen. Het horloge is dan ook zeker niet perfect maar dat lijkt mij ook onmogelijk - sterker nog: dat kán eigenlijk gewoon niet. Ik vind het dan ook een plaatje en ik ben er super blij mee!

Bedankt voor het kijken (en voor de complimenten :P)!

1 like

nou… Complimenten krijg je zeker!.. Mooie klok… die Coin bezel kan mij ook wel bekoren… en de looks van het hele horloge… ja… gewoon mooi… (tu)

Top klok. (tu)

Een heel mooi, stoer, maar ook stijlvol horloge! Grtz Melvin

Ik sluit me volledig bij de vorige reacties aan, prachtig horloge (tu)
Een plaatje van het uurwerkje zou je post helemaal compleet maken :wink:
Ik wens je er veel (draag) plezier mee/van!

mvg

Prachtig, mooie lunette ook. Proficiat!(tu)

Heel mooi en sfeervol horloge(tu)

Van harte!!

Mijn beste,

Vintage ‘avant la lettre’!!
Een pracht van een aanwinst!! Chapeau!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Waanzinnig horloge! Klassiek uiterlijk met een mooie maat. Vind het grappig om te zien dat de nummers bijna hetzelfde zijn als de Heuer Bund, maar de bezel weer doet denken aan een Hanhart. Nou ja, in ieder geval veel plezier ermee!

Ben net als Frans53 ook wel benieuwd wat er binnenin zit :wink:

Heren, bedankt voor jullie leuke reacties!

Foto’s van het uurwerk. Tja… Ik ben niet zo’n held. Heb het dan ook nog niet aangedurfd om het horloge open te maken. Kan ik jullie nog even koest houden met een foto van het www (© Zaf van classicwatch.com)?

En over de gelijkenissen met Hanhart; eigenlijk is dit stiekem een beetje een Hanhart. In het bekende artikel van
http://www.classicwatch.com/asp/articles/type20.asp][i]Stephen Sugiyama[/i
staat hierover te lezen:

[quote]The Vixa Type 20 was built in 1954 with case and movement by Hanhart. The company “Vixa” was named after a late president of Timex Watches France. (Timex had a factory in Besançon until 1960.) Some 4000-5000 Vixa Type 20 chronographs were supplied.

Adolf Hanhart was founded in 1882 and made stopwatches and timing products. The original factory was founded in Diessenhofen, Switzerland; it later moved to Schwenningen, Germany. In 1924 production relocated to Gütenbach, Germany. After the war, the Black Forest was part of the French Occupation Zone, so Hanhart produced chronographs under the Vixa name for the French forces. These deliveries were part of the German reparation payments to France. (Walter Storz [Stowa] provided watches for the French ground forces.)

(…)

The Vixa Type 20 chronographs were similar to the Hanhart chronographs of the post-war German Federal Air Force. The movement is a rather large 16’’’ 17-jewel Hanhart movement, variously described as a cal. 4054 (Antiquorum), a cal. 40 (von Halem), or a cal. 15 (Knirim). The movement is only marked “Germany” (not “Hanhart” or “Vixa”). The Vixa was the only Type 20/21 to use a German movement. [/quote]

De gelijkenissen tussen de Vixa Type 20 enerzijds en de Hanhart 417E(S) (redelijk gehyped omdat Steve McQueen er eentje bezat) zijn dus allesbehalve toevallig! Verschillen zijn er ook zeker, het uurwerk in de Hanhart is bijvoorbeeld voorzien van Incabloc en heeft dan ook de vermelding shockproof op de wijzerplaat. Ik ga dan ook zeker niet parachutespringen met mijn Vixa! :wink:

Gelijkenissen met de Heuer zijn ook niet toevallig. De Heuer Bundeswehr is in zekere zin (de Junghans J88 zat er nog tussen) de opvolger van de Hanhart 417E(S). En zo is het cirkeltje weer rond! :slight_smile:

Prachtig zo’n uurwerkje, thnx voor aanvullende txt en plaatje!

mvg

Dat is een hele mooie! Van harte.

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zeg het graag nog een keer: wat een bjoetie! (tu)

Wauw, magnifique! :slight_smile:

Wàt een enorm fraai horloge, een ware (zeldzame!) klassieker (tu).

Wow, bedankt voor de extra informatie! Een smakelijke context rond dit eveneens smakelijke horloge!

Prachtig horloge in een erg mooie staat.:~

Heel mooi! (tu) Puur emotie!

Groet, Glenn

Prachtig horloge, helemaal met NATO :wink:

Gaaf horloge zeg , meer military dan dit krijg je ze niet . De Heuer vind ik trouwens ook geweldig !