Nieuwe aanwinst: Vostok Amphibian en Komandirskie

Was al een tijdje op zoek naar een duiker, lekker voor het strand. Deze week viel er een dikke enveloppe vol stempels from Russia op de mat…

De duiker is een Vostok Amphibian Blue Diver. Mijn eerste indrukken zijn boven verwachting. De Amphibian is een echte duiker, 200 m waterdicht, stainless steel kast en een automaat, kaliber 2416B manifactuur… alles wordt in eigen huis gemaakt. Het allermooiste is de prijs… ongeveer € 30,- nieuw met een jaar garantie !! Ongelovelijk voor een echte duiker, ik had zulke goede reviews over hun robuustheid en levensduur gelezen op de fora dat ik dit gokje wel eens wilde wagen. Naast de Amphibian is er ook de Komandirskie (Commander) Paratrooper. Een echt militair horloge, sinds 1965 gemaakt door Vostok als de officiele leverancier van het ministerie van Defensie van de toenmalige Soviet Unie. De Komandirskie was zelfs nog goedkoper, is wat minder dik en waterdicht tot 30 meter. Beide lopen zeer nauwkeurig, afwijking is nu ongeveer +2 seconden per 24 uur, helemaal niet slecht.

De bandjes heb ik wel vervangen, dat was vrij ruw leer, nu Swiss rubber met een lekker vanille geurtje op de Amphibian en een klassieke James Bond NATO op de Komandirskie. Wat ik wel grappig vind, een NATO band op een Russisch militair horloge. :smiley: :smiley:

En dan nu de foto’s…

De Amphibian blue diver

Nu met de Komandirskie:

Met een aparte retro wijzerplaat, afhankelijk van het licht is het groen of een soort van groenblauw.

Ik vind het beidde leuke horloges, zeker voor die prijs. Spotgoedkoop denk ik. Ik ben benieuwd hoe lang ze meegaan in zegmaar ruige omstandigheden.

Die diver heb ik ook. Toen ik voor de eerste keer de kroon losdraaide dacht ik dat er iets niet goed ging, maar deze zit gewoon los op de as (met een schakel) gemonteerd.

goede prijs leuke horloges

Duikers zijn altijd goed (tu)

Kun je het formaat aangeven ?

Veel plezier met die duo !

Mijn hemel wat een gave (oud Nederlands voor 1880) klokjes.
Ook ik ben benieuwd naar de afmetingen en vooral de lume vd Diver.
Waar kan ik deze bestellen?

Mooi, vooral die amphibian ziet er stoer uit, ook met die band. Voor dat geld helemaal top. Die uurwerken van Vostok zijn ook super.

op ebay staan ze genoeg. vostok intypen en je bent er.

ik geloof dat ze rond de 38 mm zijn maar ik kan me vergissen.

wil zelf een kommandirski

Hij is zelfs 40mm breed

Thnx iedereen! Ik heb ze ook via eBay, de Russische aanbieders zijn het scherpste met de prijs. bijvoorbeeld Zenitar is goed en absoluut betrouwbaar, je hebt namelijk ook pay-pal bescherming. De post duurt alleen een paar weken, het komt van ver denk maar.

Wat de lume betreft: ja dat werkt goed, wel neemt de helderheid wat snel af. De lume is mooi aangebracht, ik heb zelfs geen enkele fout op de wijzerplaat kunnen vinden, is volgens mij allemaal handwerk. En dat voor die prijs.
Op de engelstalige fora is dit horloge al een tijdje een aardige hype geworden, men is vooral van de robuustheid en kwaliteit van het uurwerk te spreken, 5 meter vallen op beton en blijft tikken volgens de berichten… ik ga dat alleen niet proberen… Tijd zal het leren, het zijn van oorsprong militaire horloges dus een stootje kunnen ze wel hebben. De Amphibian is de meest robuuste en heeft ook een wat dikkere kroon, wat mij betreft aanrader als je ook aangestoken wordt door het Boctok virus :slight_smile:

ik heb deze en hihj zou 200 meter waterdicht moeten zijn, is dat betrouwbaar bij die vostoks???

Ik heb zelf een Vostok Breeze en een Vostok Troika. De breeze is ook een duiker, ik vind het een zeer robuust horloge en ben er tevreden mee. Vooral als het warm is draag ik de troika en de breeze vaak (rvs band) Heb je de Vostok black diver wel eens in overweging genomen?

Arjay

Ik heb al jaren de amphibian en het blijkt een zeer betrouwbaar werkpaard te zijn. Juist met ruig werk en water heb ik m om en hij geeft geen krimp! Veel plezier voor weinig geld. In Rusland schijnt een kolom water te staan waar er 1 al jaren in ligt als test. Dit uurwerk zit er in 2416B.
PieterG

Ik ken het merk, ik heb zelf deze twee: