Nieuwe Aanwinst: Wie het weet, mag het zeggen!

Ik kocht onlangs dit “ding” op MP. Ik was erg enthousiast, het heeft een hoop wijzers en… ik heb geen idee wat het is. De verkoper wist het ook niet.

Nu heb ik het hier. En ik weet het nog steeds niet dus wie kan me helpen?

Bovenstaande foto is van de voorkant, een stalen frame. Lijkt mij om ergan op te schroeven, bijvoorbeeld een dashboard of zo? Op de plaaten staat Jaquet en made is switzerland. De rechter, een stopwatch, heeft een indexering van o tot 60 seconden en 30 minuten op de kleine plaat. De knop rechts ervan is om 'm op te draaien, dus mechanisch, aan de linkerkant om 0 te stellen. De cilinder die er boven uitsteekt, beter te zien op de foto hieronder, heeft een stalen knop waarmee je de stopwatch kunt starten en stoppen. En weer starten. Onder deze stopwatch zit een schakelaar met “messdauer” (meettijd), staat deze naar links gaat het over 30 seconden, naar rechts op “beliebig”, oftewel, zoals je wilt.

De linker plaat heeft 3 subdials. De grootste meet 0 tot 100, de rechter onder meet hondertallen, de linker onder duizendtallen. Deze heb ik nog niet aan de praat gekregen, onder dit ding zit een knop om 0 te stellen.

Tussen de twee platen in aan de onderkant zit een start/stop knop.

Hieronder de achterkant met allerlei elektrische dingen. Daar snap ik niets van.

Onderstaande foto’s zijn van wat ik aantrof na het openen van de grote zwarte cylinder die achter de linker plaat zit. Wederom allerlei draden en dingen…

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit is en waar het voor wat. Het staat wel leuk op de plank maar zonder te weten wat het is… :frowning:

Henrik,

Het lijkt me een soort Tripmaster, een voorziening die in (historische) rallyauto’s gebruikt wordt om een parkoers op tijd te rijden. Bij de draden zal wel een aansluitpunt zitten om de klokken te starten bij vertrek van de auto.

Mocht je er vanaf willen dan heb ik misschien wel interesse voor in mijn oudje.

Guus

Ik beweer niet dat ik elke tripmaster variant ken, maar in deze vorm heb ik het nog nooit gezien in ieder geval.
Tegen de tijd dat er zoveel electronica in kwam was de Halda al oppermachtig en die kenmerkt zich door een veel kleiner formaat en een afstandsmeter zoals je de nu ook kent uit auto’s.
Staat er geen merk op ??

Is het geen schaakklok ? Of iets voor duivenmelkers ?

Altijd fascinerend zo’n onbekend ding, ik doe gewoon een gok:
Het lijkt mij iets van een precisie elektro-mechanische schakelaar (tijdschakelaar), iets wat ze bv in een laboratorium gebruiken om iets elektrisch te schakelen bv belichten, verwarmen of zoiets; in dit geval met een automatische schakelduur van of 30 sekonden of handmatig (start-stop knop) gedurende een, tot op de duizendste sekonde gemeten, andere tijd.

Je drukt op de startknop, magneetspoel (die zwarte cilinder) op de rechtse stopwatch start de stopwatch en spanning wordt doorgegeven (kroonsteen “unterbrecher”) druk op stop, de timer stopt (weer middels die magneetspoel) en de spanning (naar apparaat of proces) wordt onderbroken.
Hoe die linkse stopwatch gestuurd word weet ik even niet, is die misschien wel elektrisch?? Lijkt me wel gaaf om dat wijzertje van die duizendsten sekonden als een dolle te zien draaien!

Ik zou er gewoon eens 12volt op zetten en kijken wat er gebeurt; wel brandblusser bij de hand houden X(

Het lijkt mij ook geen tripmaster, daarvoor lijkt het mij veel te groot. Daarbij bevestig je die toch meestal op je dashboard en niet er in?
Buiten Jaquet heb ik geen naam.

Ik heb dus echt de ballen verstand van electriciteit, denk je serieus dat als ik een 12v batterij er op aansluit dat er wat zou kunnen gebeuren? Niet dat gedeelte van brand maar dat ie het zou kunnen doen?

Als er niet gerotzooit is met de zekering (glazen buisje) kan er niet zoveel mis gaan. Anders zou je voor de zekerheid een nieuwe zekering kunnen plaatsen en even alle draden nalopen of die niet vergaan of gesmolten zijn. Printplaat even nalopen en volgens mij zit je dan veilig?!
Succes
Ger

Misschien zeg ik nu iets doms maar is het geen vroegere electronische tijdwaarneming voor hardloop wedstrijden of andere sporten?

start onderbreker van een skoda,nee echt geen idee tis in iedergeval in duits
succes henrik

je hebt in ieder geval een 12 volt voeding nodig, dan denk ik toch minimaal aan een autoaccu of zo als je geen trafo hebt.
Maar nogmaals, het is van mijn kant ook gewoon een gok hoor!

vind ik helemaal niet zo’n gek idee, en dan op de kroonsteen “unterbrecher” de sensor aansluiten om de tijdwaarneming te starten /stoppen?
Enig puntje dat ik dan niet snap is de 30 sekonden vastgestelde meettijd.
Misschien is alles uit te proberen met een voeding erop.

Er moet iets op aangesloten worden, iets dat als schakelaar fungeert zoals bv een startblok voor lopers. Zal van voor de fotofinisch zijn.
Er zit een relais in, electromagnetische schakelaar die door een externe impuls bedient wordt. Moet zo gebeuren om een nauwkeurige start te bekomen, anders moet je er niet aan beginnen om 1/1000 te meten.
Het is voor mij ook maar raden, heb het ook nog nooit gezien.

Volgens mij is de linkerklok een (decimale) teller, geen stopwatch o.i.d. Grote telt dus 0 tot 100, dan springt de x100 naar 1, dit tien keer en dan springt x1000 naar 1 etc.

Ahhhhhh, zoals ze bij Mythbusters zouden zeggen: Plausible.
Dus het geheel zou dan een soort teller per tijdseenheid zijn, bijvoorbeeld eentje die in een fabriek het aantal produkten telt die op een lopende band langskomt of zo?
Op de kroonsteen “unterbrecher” zou je dan een breekkontakt moeten zetten (schakelaar of sensor) die telkens even het circuit onderbreekt als iets voorbijkomt.
Dat zou in ieder geval de 30 sekonden vastgestelde meettijd verklaren, daarmee is het resultaat makkelijk om te rekenen naar produkten per minuut of per uur.

Wellicht een mail richting Jaques in Zwitserland? info @ jaquet.com. Op google kwam ik dit produkt tegen van de firma Jaques: http://neurosciences-fondamentales.unige.ch/musee/fiche.php?Nom=chronographe_de_jaquet

Laat ik nou ook zo’n soort stopwatch in mijn rariteitenkabinet hebben. Ik werk in een groot Laboratorium waar vroeger, maar ook nu nog veel proeven gedaan worden. Een collega vond deze Jacquet een keer in de schrootbak en had hem op z’n bureau staan, totdat ik langs kwam:). Ik mocht hem hebben want hij was er verder niet aan gehecht. Deze stopwatch is wel uit de grijze oudheid want zelfs oudere collega’s kunnen zich er niets van herinneren. Het vermoeden bestaat dat deze werden gebruikt om bepaalde snelheden nauwkeurig te kunnen meten of als tijdwaarneming van highspeed camera’s. Morgen hoop ik daar nog wat meer info over te krijgen.

Het onkebonkel bovenop is inderdaad, zoals Paul zei, een elektromagnetische schakelaar die door een puls bediend kan worden. Als ik bv. op het blanke pennetje bovenop de schakelaar druk kan ik de stopwatch handmatig starten. De grote knop links van het midden is van het opwindmechanisme. Waarschijnlijk gebeurd het opwinden bij het apparaat van Henrik elektronisch, gezien de tandwieltjes. Met het heveltje (+/-_) kan je het uurwerk waarschijnlijk ook nog kalibreren. Laat je verder niet afleiden door de fles Schotse limonade:D:D

Hieronder nog even een fotootje van het uurwerk in actie. De geblauwde wijzer gaat in 3 sec. rond.

Hopelijk kan ik jullie later meer vertellen over de Jacquet.

Groet, Mark

Dat zijn denk ik dezelfde, ik zal ze inderdaad mailen!

Ik ben benieuwd of je nog wat kunt uitvinden Mark!

Krijg ik toch nog gelijk Henrik dat het iets met tijdwaarneming te maken moest hebben…

Groetjes

leuk ding…