Nieuwe aanwinst , Zakhorloge Ingersoll Triumph (40-tiger jaren) , ( plus een technische vraag )

Ziehier mijn laatste aanwinst , een Ingersoll Triumph ,
Ik schat hem tussen 1940 en 1950 .
Engels , London . Loopt goed , heeft een "lekkere ouderwetse " tik .
Gangreserve is 36 uur .
Vreemd is , dat om de wijzers te verstellen , men niet de knop moet uittrekken , maar indrukken …
Compleet chromen kast . Mooi , gaaf glas .
Nu de vraag :
Ik wil wel eens van binnen kijken , maar ik krijg , ik durf , de kast niet te openen .
Er zijn geen scharnieren zichtbaar , dus geen scharnier-deksel .
Er zijn geen minimale krassen zichtbaar , dus ik denk ook geen “snap-on” deksel .
Blijft over , een schroefdeksel…
Echter , ik krijg er geen beweging in .
Is het dan wel zeker dat het een schroefdeksel is ?
Hoe kan ik dit nagaan ?
Zijn er ook instrumenten in de handel , ik denk dan aan een kleine vacuum-gezogen zuignap , die je op de achterdeksel zou kunnen zetten , om de kast open te draaien ?
Of een ander instrument, hulpwerktuig ?
Voor alle reactie bij voorbaat mijn dank ~!
P.S.
Gaan jullie niet lachen over die vaccum zuignap , ik heb een vriend in de kassenbouw , die gebruikt zuignappen
( wel groter dan die voor de achterkant van een horloge … ) , maar daar kan je als 100 kg. wegend persoon mee omhoog klimmen . ( Die reclame gezien van Pepsi ? )
Peter Peters


Dat is een dollarwatch.
Snap on bezel! , zit altijd lekker strak vast dus laat je niet misleiden.
Gewoon een goed (horloge)mes gebruiken.
Wat je tegen gaat komen zul je vast niet echt warm van worden, t’is een penankergang en ongesteend en een vreselijk lelijk uurwerk om te zien ;-).

mooi zakvest horloge Peter,zo te zien nog in mooie staat, één van de betere modellen van Ingersoll ,deze Triumph
is zeker zo’n 300 euro waard.Is overigens Amerikaans fabrikaat dat bekend werd met hun one dollar watches ,geproduceerd door de Waterbury Clock Company die in 1922 Ingersoll ook overnam
Groet, André

Mario en Andre , bedankt !
Andre , reactie van jou aan m’n ega laten zien , daardoor heb ik weer een beetje speelruimte…
Financieel , bedoel ik .
Mario , hij is open , net zo als jij zei .
Hoezo lelijk uurwerk ?
Mooi ingebouwd en beschermd door die bovenop liggende platen .
Ik heb ooit eenn NSU Prinz gereden .
Toen ik eens pech had , in Frankrijk , zei die monteur verbaasd :" Mon Dieu , waar is de moteur ?"
Die lag ook helemaal ingepakt , onder een metalen beschermkap .
Moest je eerst die kap er af sleutelen voordat je wat aan de motor kon doen .
Daar moest ik aan denken toen ik die binnenkant van mijn Ingersoll zag .
Peter Peters

Nuja het is geen vuurverguld uurwerk met geblauwde schroeven of gelagerd met robijn-chatons, ah wel ik ben wellicht een tikje verwend :slight_smile: