Nieuwe aanwinst: Zodiac Astrographic of Orbiter?

Ik zag 'm op Marktplaats en na een bod en wat wachten was het horloge van mij! Een Zodiac Astrographic, tenminste, dat dacht ik. De verkoper vond op het laatste moment ook nog de originele stalen band wat natuurlijk een zeer leuke bijkomstigheid is.
Ik kreeg het horloge binnen, het ziet er goed uit maar het glaasje is erg gekrast. Dat wist ik wel maar ik had er niet over nagedacht dat het logo van Zodiac en de index aan de binnenkant van het glas gedrukt zouden zijn. Dus nu ben ik op zoek naar een nieuw glaasje of een manier om de krassen uit het (echte) glas te krijgen.

Het horloge:

De Astrographic van Zodiac is een horloge dat duidelijk uit de “space-age” eind jaren 60, begin jaren 70 stamt. Alles moest toen met ruimtevaart te maken hebben of een futuristisch tintje hebben. De kast van het horloge heeft dan ook een aparte en voor die tijd heel gewaagde vorm. De wijzers spannen echter de kroon, deze zweven in de behoorlijk grote ruimte tussen het glas en de blauwe plaat. Vlak onder het glas draait het rode seconde stipje z’n rondjes, een stukje daaronder hangt de minutenwijzer en vlak boven de plaat zweeft de urenwijzer. Het lijkt wel tovenarij! In werkelijkheid zijn de wijzers en stip op doorzichtige schijfjes geschilderd die als wijzer bevestigd zijn aan de onder het Zodiac-logo verstopte as.
Het uurwerk is een automaat met hack-set seconde en quick-set datum. Druk dus niet voor de lol op de kroon want dan verspringt de datum… Als je de datum 25 dagen moet verzetten is het handig maar anders… ik weet het niet. Het kalibernummer weet ik ook niet. Ik had de kast gisteren opengemaakt maar ben toen vergeten hiernaar te kijken.

Nu, waarom twijfel ik dus over een Astrographic en een Orbiter? Omdat er nergens Astrographic op het horloge staat en de datum op 3 ipv 12 uur staat. Bij de Orbiter is dit ook het geval, zover ik weet is er verder geen verschil tussen beide horloges.
Wat foto’s van Astrograpics uit dezelfde periode als die van mij, er zijn later nog verschillende types gemaakt en ze worden sinds een tijdje zelf weer nieuw gemaakt:


Twee druppels die van mij toch? Behalve de datum.


Kleur spreekt me niet aan maar goed.

En dan een Orbiter. Die zijn redelijk zeldzaam dus een foto is moelijk te vinden:


Wat in ieder geval klopt is de plaat, de positie van het woord Zodiac en de datum en het ontbreken van Astrographic. Maar de secondewijzer is dan weer verkeerd…

Ik twijfel dus maar dat is toch eigenlijk extra leuk, dan is er nog wat te bediscussiëren en uit te zoeken! Behalve de eerste zijn de foto’s afkomstig van http://www.vintagezodiacs.com waar veel info te vinden is over vintage Zodiacs.

zeer apart en leuk ding (tu)

Aparte vorm altijd die oude Zodiac`s,mooi horloge.