Nieuwe aanwinst: Zodiac Autographic

volgens mij maakt het erg weinig uit of de aanduiding van de veer Elgiloy of wat anders is (Nivaflex, White alloy, of simpelweg Unbreakable); zolang de afmetingen juist zijn zal het horloge er prima op lopen.
Als de veer een speciaal type is (T- of haak uiteinde of zoiets) zal het wel wat lastiger worden om er eentje te vinden, maar je horlogemaker zal er ongetwijfeld eentje kunnen bestellen.

Zie zojuist bij het googelen dat hetzelfde kaliber ook in de Blancpain “Fifty Fathoms” was gemonteerd (tu)

Paul K,

Hartelijk dank voor de nuttige info! Het was waar ik op hoopte, nl. dat ik niet stad en land hoef te gaan aflopen voor een “Elgiloy” veer, al is dat wel een leuke sport op zich.

Ik zal me met mijn horlogemaker verstaan. Het formaat van de veer moet waarsch. 1,5 x 0,5 zijn zag ik bij Boley.

Ik wist niet, dat de R23 (G?) ook in de “Fifty Fathoms” (begeerlijk horloge!) zat. Wist wel dat Lip en Blancpain hadden samengewerkt. Ik ben een beetje een raar type, zoals jullie wel gemerkt hebben, LOL, maar ik wilde perse een Lip horloge hebben met een kaliber met Breguet spiraal, en ja hoor, opengemaakt en daar zattie!

Weet je wellicht ook of de R25 een Breguet spiraal heeft? Ik heb een Lip met vermoedelijk een R25, maar ik krijg de schroefdeksel van de kast (“pie pan” type) met geen mogelijkheid open.

in de boeken kijkend, zie ik dat de R23 opwindveer de aanduiding “DBH” heeft, dit betekend dat het een veereinde heeft met “Brace” en “Hole”; dus een speciale veer, en niet een standaard uitvoering; ook in de Flume staat de aanduiding “Spezial”; ik hoop voor je dat 'ie nog te krijgen is…

De balans van de R25 staat vermeld in 2 uitvoeringen: met een vlakke en een Breguet balansveer; je zult hem dus toch open moeten krijgen om hier zekerheid over te krijgen :smiley:

Misschien vind je deze trouwens wel aardig; een poosje terug tussen m’n ouwe zooi opgeduikeld:

de olie in het uurwerk is wel helemaal ingedikt, dus loopt niet; misschien dat ik er binnenkort eens een kastje bij ga zoeken; lijkt me wel een leuk projektje.

Paul K,

Wederom zeer bedankt voor de info!

Hopelijk lukt het om de veer nog te krijgen. Bij Boley (http://www.boley.de/DE/start.htm), in hun katalogus (zie button “Easy Kaliber”), wordt wel e.e.a. vermeld bij Lip, resp. R23, resp. Zugfeder. Het probleempje, dat ik heb is dat de veer niet helemaal lijkt af te winden, waardoor het horloge minder dan 24 uur achtereen loopt. Het loopt verder prima (al zit er wel een harde tik in van het anker tegen het ankerrad). Ik zal iemand op de Rikketik eens goed laten rondneuzen naar een veer, je weet maar nooit.

V.w.b. de R25 zal ik me dan toch moeten wenden tot iemand met een professionale kastopener (Bergeon e.d.), hopelijk mijn horlogemaker, die overigens als motto heeft “Kan niet, bestaat niet”. Ik kan hem dus 2 kluiven voorleggen.

Tenslotte wat leuk die Lunesa! (De meesten kijken je glazig aan als je de naam Lunesa laat vallen. Ik laat het woord “plakmerk” maar even achterwege :wink: ). Wat is het voor kaliber? Is het een manufaktuur? Slechts weinigen weten, dat Lunesa ook eigen uurwerken maakte. Zijn denk ik zeer zeldzaam en derhalve begeerlijk.

Paul K Schreef:

volgens mij maakt het erg weinig uit of de
aanduiding van de veer Elgiloy of wat anders is
(Nivaflex, White alloy, of simpelweg Unbreakable);
zolang de afmetingen juist zijn zal het horloge er
prima op lopen.

Het is waarschijnlijk niet belangrijk, zoals je schrijft, maar ik vond het wel leuk om e.e.a. verder uit te zoeken.

A.h.v. de alliage specificatie van Elgiloy (15.5% Nikkel, 40% (!) Cobalt, 20% Chroom en de rest ijzer en andere metalen) en een artikel van Jendritzki, zie:

http://www.info-uhren.de/technik/techn/Uhren.Federn.html

kwam ik er achter, dat de handelsnamen Durapower en Phynox horlogeveren vertegenwoordigen van Elgiloy.

volgens mij is Nivaflex ook een Cobalt legering, dus waarschijnlijk is dat voor alle onbreekbare veren hetzelfde.

Dat jouw LIP een korte reserve heeft, en nogal hard tikt kan misschien al te maken hebben met het feit dat iemand er een verkeerde veer in heeft gemonteerd? Te dik (te harde tik) en te kort (korte reserve)

Het Lunesa uurwerk is geen manufactuur, het is een FHF kaliber 72, wel in de uitvoering met 21 stenen, dus toch best wel leuk.

Paul K Schreef:

Dat jouw LIP een korte reserve heeft, en nogal
hard tikt kan misschien al te maken hebben met het
feit dat iemand er een verkeerde veer in heeft
gemonteerd? Te dik (te harde tik) en te kort
(korte reserve)

Goede tip. Bedankt. Ik zal het met de horlogemaker bespreken. Evt. moet hij maar een andere Lip, die ik heb met een R23 B, kannibaliseren, al heb ik dat liever niet want het is wel een mooie.