Nieuwe aanwinst: Zodiac Autographic

Ik heb 'm nu al een week of 3, 4 maar heb er eerst maar eens naar zitten kijken. Ik vind het een prachtig horloge, het is uiterlijk in goede staat voor de leeftijd en vooral de gangreserve geeft het dat kleine beetje extra.
Aan de andere kant de teleurstelling omdat het horloge wat gebreken heeft. De grootste, het loopt niet…

Natuurlijk weer mijn excuses voor de kwaliteit van het horlge.

Het verhaal:
Ik heb het horloge gekocht op eBay Engelend voor 90 pond. De verkoper had als omschrijving aangegeven dat het horloge uit de jaren 40 is en in goede staat. De plaat is in zeer goede staat voor de leeftijd het loopt erg goed op tijd enz enz. Het enige nadeel zou zijn dat de gangreserve nog wat tijd aangeeft terwijl het horloge dan toch stil gaat staan. Leek mij een kwestie van afstelling. Verder zit er een bumper automaat in. Leuk en naar mijn mening een prachtig ontwerp.

Toen ik de veiling gewonnen had (ik was de enige bieder) kreeg ik een mail dat de man het horloge op de juiste tijd had willen zetten maar dat hij toen ineens de kroon in z’n hand had en die kreeg hij er niet meer in terug. Dus hij wilde 'm niet meer verkopen. Ik dacht dat de man teleurgesteld was over de prijs maar toen ik terug mailde dat ik dat niet erg vond wilde hij zelfs korting geven. Prima dus, ik dacht gewoon even het schoefje aandraaien.

Toen ik het horloge kreeg bleek dat hij het zelf nog had proberen te repareren (dat gaf hij ook toe toen ik dat vroeg) en daarbij nogal wat schade had aangericht. Het schroefje waarmee je de kroon vast zet is dol gedraaid, het uurwerk zat los in de kast en er rammelde wat, dat bleek een onderdeeltje van het uurwerk wat er later uit viel. Het horloge liep ook niet meer.
Ik ben toen best wel boos geworden omdat ik het zo zonde vond dat die man had zitten rommelen aan een horloge terwijl hij geen idee had. Achteraf dacht ik “de pot verwijt de ketel” maar goed op dat moment… Ik kreeg 30 pond terug.

Bottom line:
Ik ben er erg blij mee, nu moet ik het nog laten repareren. Maar dat is zeker de moeite waard en als het klaar is zal ik het met erg veelplezier dragen. En daar gaat het om.

De foto’s van de verkoper:

Zeer mooie aanwinst Henrik.
Dat tikkeltje speciaal (gangreserveaanduiding) maakt het juist af.
Deze complicatie was vroeger toch redelijk zeldzaam en vind daarom deze calibers zeker de moeite om te verzamelen.

Het stukje dat afgebroken is zal de tirettevijs zijn en daardoor Kan de tirette zelf loskomen.
Het caliber zelf kan ik zo direct niet zien.

Freddy

apart model Henrik, dit type Zodiac is uit 1960 vlgs. Cooksey Shugart’s Complete Watch guide.
Freddy heeft de diagnose al gesteld, misschien kan hij de patient ook behandelen ?

Interessant horloge… Je hebt een goede neus voor bijzondere vintage horloges.

gr,
Hans Mennink

mooi en interessant horloge Henrik: wederom een goede vangst! (tu)
Jammer dat het uurwerk niet loopt, maar zeker de moeite waard om te repareren; die gangreserve is een heel leuke complicatie, zie je niet vaak.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het ziet eruit als een AS 1250 kaliber? dat zou dan betekenen dat het toch wel uit de 40-er of hooguit 50-er jaren zou zijn.
Als er veel aan kapot zou zijn (wellicht ook dat de rotor nogal wat speling heeft??) dan is het wellicht handig om te weten dat op de Duitse Ebay de laatste tijd NOS AS1250 uurwerken worden aangeboden (zonder gangreserve, maar basisuurwerk is hetzelfde); deze zou je dan kunnen gebruiken als onderdelendonor: waarschijnlijk goedkoper als meerdere delen los te kopen.
Groet,
Paul

Je bent me voor Paul.
Is inderdaad AS 1250.
Bestaat in gewoon automatisch
met datum
met gangreserveaanduiding
Bij dit horloge is het basiscaliber AS 1250, Zodiaccaliber 11A (gangreserveaanduiding). Dus de reseveaanduiding is door zodiac ontworpen .
Is van ca. 1945 en heeft een gangreserve van 30h.

Goede tip maar ik ga eerst kijken of het nodig is. Het uurwerk loopt volgens mij wel maar er zit denk ik iets in de weg…

Erg mooi horloge. Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze stijl, maar vind ze over het algemeen wat te klein. Kun je me vertellen welke diameter dit horloge heeft?

Volgens mij heeft deze Henrik oog voor de “krenten in de pap”. Laatstelijk die Jeambrun en nu deze.

Wat vindt men van een Henzi & Pfaff die ik ergens zag, van ca. 1940 met subsecond met manufaktuur uurwerk HPP101? Ben benieuwd. Plakmerk?

Gewijzigd: HP101 -> HPP101

Hallo Flipje,
deze opmerking zie je behoorlijk vaak, zelf vind ik 35mm kastdiameter heel goed te dragen (hangt een beetje van je polsafmeting af natuurlijk).
Maar er zijn ook wel grotere vintage horloges te vinden, oude Landeron chrono’s zijn er in 38-39mm; voor de gewone 3-wijzer horloges zou je eens kunnen zoeken naar bijvoorbeeld een Doxa, sommige meten zo’n 37,5mm.
Ook zijn er diverse “pilotenhorloges” uit de 40-er jaren, en deze zijn groter als 40mm!
Bijgaand een voorbeeld van een vintage horloge uit de 40-er jaren met een diameter zonder kroon van 41mm (deze moet nog wel even opgeknapt worden :smiley: )

Henzi & Pfaff was een manufactuur, dus de term “plakmerk” gaat niet op!

Helaas heb ik geen foto’s, maar de aanbieding is wel via een Web site (geen eBay natuurlijk) met foto’s. Mijn opmerking over het “plakmerk” is natuurlijk een bewuste provocatie, omdat die term in het recente verleden tamelijk losjes is gehanteerd m.b.t. horloges uit de periode jaren 50 - 60.

Ik ben geen middelaar, maar ik kan via private e-mail een pointer geven naar de site.

Zie “priveberichten”

Ja, ik heb 'm gezien: ziet er qua model erg leuk uit voor dat geld (zeker in de diameter van 36,5mm), het uurwerk vind ik eerlijk gezegd uiterlijk wat minder, ken het verder ook eigenlijk niet; wellicht dat Freddy wat meer kan vertellen over de kwaliteit ervan??

Ik heb de Henzi & Pfaff laten lopen. In plaats daarvan vandaag op een rommelmarkt het volgende horloge op de kop getikt voor echt een prikkie.

LIP (merkaanduiding van de vroege horloges van dit merk, later werd dit “Lip”),
uit de begin jaren 50,
type “Elgiloy” (aanduiding voor een metaal alliage voor horlogeveren, die niet corrodeert en een oneindige levensduur heeft),
roestvrij stalen kast,
“two-tone” wijzerplaat,
“subsecond”,
opwinder met 17 steens R23 G uurwerk (werd ook door LIP gebruikt voor chronometers),
21600 amplituden / uur (niet gek voor het begin van de jaren 50, is sneller dan de meeste horloges in die tijd met 18000 amplituden / uur),
Kif shock protectie,
en … Breguet spiraal (“ademende spiraal”, “overcoil”).

Voor mij een echte “krent in de pap”.

(Geen fotos helaas, is ook niet veel aan te zien)

Kijk, hartelijk dank voor je informatie

Het horloge is 33 mm zonder kroon. En ondanks dat ik niet de kleinste ben (199 cm) en ook niet de smalste pols het (ook niet erg breed) gaat dat prima. Het is altijd wel even wennen als je van een 43 mm MeisterSinger naar een 33 mm ander horloge gaat… Duurt een dag.

Niet dat het de meesten op dit forum wat uitmaakt (men maakt zich vnl. druk over “plakmerken” en de prijs-prestatie verhouding van “plakmerken” :-)), maar ik vond het volgende uit:

  • mijn “nieuwe” LIP is een militair horloge (zijn er kenners op dit forum voor dit genre?)
  • “Elgiloy” is een samentrekking van Elgin-Illinois-Alloy. De Elgin horlogefabrieken waren vlak na de oorlog succesvol met het vinden van noviteiten, zoals een nieuwe alliage voor opwindveren van horloges (Elgin "DuraPower o.m.). Dit resulteerde in een spin-off van de fabriek die nog steeds dit metaal fabriceert voor horloges maar o.m. ook voor medische toepassingen. Grappig toch, dat het Franse merk LIP Amerikaanse onderdelen ging gebruiken.

Welk bedrijf in NL/EU kan deze Elgiloy veren leveren? Kan ik zoiets op de kop tikken op de Rikketik? Wie weet raad?

Lunesa Schreef:

Niet dat het de meesten op dit forum wat uitmaakt
(men maakt zich vnl. druk over “plakmerken” en de
prijs-prestatie verhouding van “plakmerken” :-)),

(niet op eBay natuurlijk)

Heb je iets tegen eBay ?
en de meesten forum leden maken zich helemaal niet druk over de kwaliteit van plakmerken, ze willen alleen weten welke merknamen deze status wel of niet verdienen.

en wat betekent LIP = Lunesa’s Individuele Plakmerk ?

groet, Andre

Wat een vreemd bericht. Volgens mij ben jij de enige die echt geobsedeerd is door plakmerken gezien dit draadje. “Men” is hier echt wel ruim geinteresseerd. Succes met je “lip”.