Tussendoor cadeautje voor mezelf gekocht omdat ik qua gezondheid een slechte tijd achter de rug heb, maar nu alles weer okay is:
Blij te horen dat alles weer goed is en leuke aanwinst!
Goed om te horen over je gezondheid.
Mooie aanwinst, is dat zo’n model waarbij je aan de hand van de stand van de zon ook een soort van ingebouwd kompas hebt? Ik heb ook een Revue Thommen waarbij dat kan.
Dat je weer gezond bent is het belangrijkste.
GR harb
harb Schreef:
Dat je weer gezond bent is het belangrijkste.
GR harb
Zeker weten. Pas als je ziek bent en even in onzekerheid verkeert, kom je daar weer eens achter.
Gelukkig maar. En proficiat.
P.S. Ik ben geen Breitling kenner. De wat nieuwere modellen herken ik wel, maar 't oudere spul niet. Als ik het tegenkwam zou ik denken aan een slechte replica. Van die namaak waar ze gewoon 't merkje op de dial hebben geprint van een niet bestaand model. Maar nogmaals komt puur doordat ik niet in de stof zit. Dit zeg ik dus niet om je te sarren.
Proficiat…Heb het zelfde gehad…2 jaar lang…ach ja…je leert het leven waarderen.
marnix.moed Schreef:
P.S. Ik ben geen Breitling kenner. De wat nieuwere
modellen herken ik wel, maar 't oudere spul niet.
Als ik het tegenkwam zou ik denken aan een slechte
replica. Van die namaak waar ze gewoon 't merkje
op de dial hebben geprint van een niet bestaand
model. Maar nogmaals komt puur doordat ik niet in
de stof zit. Dit zeg ik dus niet om je te sarren.
Die twijfel heb ik zelf ook altijd (ik heb nog héééééél veel te leren op het horlogevlak), maar dat is nou het mooie van dit forum! Er is al veel informatie over horloges te vinden, maar je leert er ook echte kenners kennen en ik schroom dan niet om die even te benaderen met een hulpvraag c.q. second opinion. (tu) voor het forum en zijn leden.
dmc Schreef:
marnix.moed Schreef:
P.S. Ik ben geen Breitling kenner. De wat
nieuwere
modellen herken ik wel, maar 't oudere spul
niet.
Als ik het tegenkwam zou ik denken aan een
slechte
replica. Van die namaak waar ze gewoon 't
merkje
op de dial hebben geprint van een niet bestaand
model. Maar nogmaals komt puur doordat ik niet
in
de stof zit. Dit zeg ik dus niet om je te
sarren.
Die twijfel heb ik zelf ook altijd (ik heb nog
héééééél veel te leren op het horlogevlak), maar
dat is nou het mooie van dit forum! Er is al veel
informatie over horloges te vinden, maar je leert
er ook echte kenners kennen en ik schroom dan niet
om die even te benaderen met een hulpvraag c.q.
second opinion. (tu) voor het forum en zijn leden.
Door mekaar, voor mekaar :)-D
Mooi !
en ook wat specialer met de AOPA wing op de wijzerplaat !
Niet helemaal mijn ding, maar ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent.
Gelukkig ook van je gezondheid weer.
ReneJK Schreef:
Mooi !
en ook wat specialer met de AOPA wing op de
wijzerplaat !
Ja, ik ken toevallig iemand op het forum die er veel verstand van heeft en me daarop wees en dat was net even het zetje wat ik nodig had
Het horloge verkeerd overigens optisch in een opperbeste staat! Ben er heel blij mee.
Leuk horloge, geniet ervan. Welke periode komt ie uit? Eind jaren '80, begin '90 of zo?
Bert1 Schreef:
Leuk horloge, geniet ervan. Welke periode komt ie
uit? Eind jaren '80, begin '90 of zo?
Ik geloof inderdaad dat het ergens tussen 80-85 zit. Het referentienummer is 80190 en dit vond ik daarover op een ander forum:
“1980
The Pluton is introduced by Breitling in 1980, the year following the take-over of the company by the Schneider family. Along with the related Jupiter and Mars chronographs that use the same movement, the Pluton is designed for military pilots. These watches are advanced for their day; they combine LCD and quartz giving digital and analogue readouts. There are various bezel options. The model reference of the Pluton is 80 190. It has ‘NAVITIMER QUARTZ 2100’ on the dial.”
Dan ziet hij er nog keurig uit!!
Goed bezig!(tu)
Mooie extra opsteker (tu)
Verso Schreef:
Goed om te horen over je gezondheid.
Mooie aanwinst, is dat zo’n model waarbij je aan
de hand van de stand van de zon ook een soort van
ingebouwd kompas hebt? Ik heb ook een Revue
Thommen waarbij dat kan.
Ik heb er een zoektochtje aan gewaagd, maar het is al knap lastig om te ontdekken waar alle nummers op het glas voor staan, laat staan dat je dan ook nog kunt bevatten hoe het werkt! Dit is wat ik vond:
The numbers on the Breitling Pluton (Navitimer 2100) are obviously flight levels too but they include both VFR (Visual Fligt Rules) and IFR (Instrument Flight Rules) and seem to increase in 4000 foot increments. Whether these larger increments are “actual” or whether the intermediate stages have been left off the dial to avoid clutter I cannot say.
Vervolgens volgt de uitleg van de werking waar ik net zo min iets van snap:
However they do have a simple connection with the compass degrees on a watch that has a windrose bezel (for those unfamiliar with the term “windrose” it means a bezel marked in compass directions rather than the more common countdown or countup bezel marked in minutes or hours). If the windrose bezel is set with 0 degrees (ie due north) pointing towards 12 o’clock, any magnetic heading towards the right side of the bezel (and including 0 degrees) should be undertaken at one of the flight levels marked on the right side of the dial. And any magnetic heading towards the left side of the bezel (and including 180 degrees) should be undertaken at one of the flight levels marked on the left side of the dial.
Kortom: de cijfers zijn flight levels en ze hebben te maken met de ‘windroos’ bezel, maar snappen doe ik het niet
Mooie klok, gefeliciteerd.
En dat je deze nog maar heel lang in goede gezondheid mag dragen.:~
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Gezondheid is het belangrijkst!
Groeten
BasNL