Na me wat georiënteerd te hebben op de Superocean modellen van Breitling werd ik een beetje verliefd op de Professional uitgave die van 1998 tot 2002 is geproduceerd. De Superocean Professional (SOP) werd uitgebracht in 2 kleuren: geel en (mat) zwart. De meest in het oog springende verschillen met de reguliere Superocean modellen zijn o.a.:
- een mattere (brushed) kast;
- het opgelegde 18k logo
- het woord professional op de wijzerplaat
Daarnaast zijn er wat kleine verschillen m.b.t. de wijzerplaat, is het glas van de SOP dikker, is er een helium ventiel toegevoegd (je kunt er dan ook dieper mee duiken in vergelijking met de reuliere Superocean) en is ook het referentienummer anders (eindigt op 45 voor de professional en 40 of 60 voor de reguliere Superocean).
De band van de SOP is daarnaast ook helemaal mat (dit zou agressieve vissen minder aantrekken dan de wat meer ‘bling-bling’ banden van de reguliere Superocean modellen).
Van de SOP zijn 2 sub-modellen beschikbaar: - de A17045, SOP non-COSC certified en
- de A17345, SOP COSC-certified.
Dit verschil is o.a. te zien aan de verschillende deksels van deze horloges.
Bovenstaande informatie is met name terug te vinden op de site van Don Indiano.
http://www.donindiano.net/watches/breitling/superocean/superocean_professional
Nu had ik al de gele SOP. Dit was een A17045 en dus non-COSC certified. Omdat ik het zo’n fijn horloge vind ben ik op zoek gegaan naar de mat zwarte, maar dat viel nog niet mee. Op MP stond wel 1 maar daar werd ik niet heel enthousiast van, mede omdat de verkoper bleef volhouden dat het een SOP was met blauwe wijzerplaat, terwijl ik nergens kon vinden dat die versie er zou zijn. Ik heb zelfs nog contact gehad met Don Indiano over dit voorvalletje, maar ook hij had nog nooit van een blauwe SOP gehoord. Door dit mailen en posten kreeg ik echter van forumlid JMN opeens een aanbod voor SOP, een mat zwarte A17345, SOP COSC-certified!! Ik heb meteen toegehapt en hier zijn ze dan, heerlijk!!
Grt.
Duco